Az egész napos ülőmunka súlyos egészségügyi kockázatokat rejthet magában, még akkor is, ha rendszeresen sportolunk.
A legfrissebb európai statisztikák szerint a magyar háztartások összes, éves fogyasztásából óriási szeletet hasítanak ki a dohányáruk és az alkoholos italok. Olyannyira sokat, hogy arányait tekintve nálunk a 4. legtöbbet az egész EU-ban. Ha pedig a fogyasztási szokásos mellett a háztartások kiadásait is megnézzük, akkor idehaza egy átlagos háztartás kétszer annyi pénzt költ el élelmiszerekre és alkoholmentes italokra, mint az EU-átlag, ezzel ez a kiadási tétel holtversenyben áll a háztartással kapcsolatos kiadásainkkal.
2018-ban az uniós háztartások 2 100 milliárd eurót költöttek a lakhatási kiadásaik fedezésére, amibe beletartozik a víz, gáz és a villany ára is - derült ki az Eurostat átfogó jelentéséből. Ez a kiadás mennyiség egyébként a háztartások teljes éves kiadásának a 24 százalékát tette ki tavaly, ami messze az EU legnagyobb kiadási tétele volt, megelőzve ezzel a közlekedésre fordított kiadásokat (13,2%), az élelmiszerre és alkoholmentes italokra fordított költéseket (12,1%), a rekreációra és a kultúrára szánt ráfordításokat (9,1%) és az éttermekre, szállodákra fordított kiadásokat (8,7%) is.
A statisztikákból látszik, hogy háztartások fennmaradó kiadásait sorrendben a lakberendezés, háztartási cikkek, ruházat és lábbeli, alkoholos italok, dohány és kábítószer, tetté ki még nagy arányban. Ezt követte a kommunikáció, az oktatás és az egyéb kiadások listája.
Na és a magyarok?
Az EU statisztikákon túl kíváncsiak voltunk arra is, hogy egy áltagos magyar háztartásnak, miként alakultak a tavalyi évi kiadási tételei. Ezért tüzetesen megvizsgáltuk azokat is.
Az adatokból jól látszik, hogy hazánkban is a legfőbb kiadási tétel a háztartás működésének fedezésére megy el, ám ennek a mértéke jóval kisebb, mint az EU-s átlag. Arról nem is beszélve, hogy a magyarok szinte hajszálpontosan ugyanannyit költenek élelmiszerekre és alkoholmentes italokra, mint amennyit a háztartásukra, holott ez EU-s átlagnál utóbbira pontosan fele annyit költ az átlag, mint a magyarok. Ez pedig azt jelenti, hogy hazánkban bizony igencsak drágák ezek a javak.
Magyarországon így csak a harmadik legnagyobb részét hasítják ki a teljes kiadási kosárból a közlekedésre (14%) fordítottak, ezután az éttermek és hotelek következtek 9 százalékkal, amit ötödik helyen fej-fej mellett követett a szabadidő és kultúrára, valamint az alkoholra és dohányárura szánt kiadások mértéke. Ez pedig azt is jelenti, hogy
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Itt érdemes megjegyezni, hogy az EU-átlagnál majd kétszer annyit költünk káros szenvedélyeinkre, miközben arányaiban kevesebb megy a szabadidőnkre, ruházkodásra és lakberendezésre. És a költekezések mértéke csak egy dolog, hiszen megnézzük a fogyasztásunkat, azaz elvonatkoztatunk az áraktól, akkor még siralmasabb képest fest a kis, magyar valóság.
Csak cigi meg pia legyen
Ha félretesszük a teljes kiadásaink mértékét, és megnézzük a magyar háztartások fogyasztási szokásait, elég borús kép rajzolódik ki. A legszembeötlőbb, hogy az összes fogyasztásunkból 7,6 százalékot szakít ki az alkoholos és a dohányáru, ami arányaiban a 4. legmagasabb érték az egész Európai Unióban. És majdnem kétszerese az EU-s átlagnak.
Európai viszonylatban ugyancsak rengeteg fogyasztunk üzemanyagból, illetve a kommunikáció területéről. Mind a kettő esetében az ötödik legtöbbet fogyasztó ország vagyunk arányaiban. Teljes, saját fogyasztásunkat tekintve pedig 15,5 százalék jut az élelmiszerekre, ami arányait tekintve a 8. legtöbb az egész EU-ban.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.