Egy európai felmérés szerint minden országban három fő fogyasztói típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon azonban jelen van egy negyedik, tipikusan ránk jellemző vásárlói kategória is: mi a szokások rabjai vagyunk. Ez a típus általában a megszokott helyen veszi meg a szokásos termékeket, az akciós újságot pedig a boltban is használja.
Vannak-e az egyes európai országokra jellemző vásárlói viselkedési formák? Erre a kérdésre kereste a választ a Henkel egy nemzetközi felmérés során, ahol 10 európai országban több mint 5600 fogyasztót kérdezett meg vásárlási szokásaikról. Az általános trend szerint minden országban három fő típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon jelen van egy negyedik, más országra nem jellemző vásárlói kategória is, a szokások rabjai.
Három fő vásárlótípus
Az eredmények elemzése rávilágított, hogy a felmérésben érintett minden országban három hasonló fogyasztói csoport létezik: a takarékoskodók, az értékkeresők és a gondtalan vásárlók.
A Takarékoskodók vezérelve, hogy minden terméket a lehető legolcsóbb áron szerezzenek be. Elsősorban az árra helyezik a hangsúlyt, kisebb jelentőséget tulajdonítanak a minőségnek. Számos különböző értékesítési csatornát vesznek számításba, de végül általában a diszkontok mellett döntenek. Kedvelik a saját márkás termékeket és mindig nyitottak az új márkákra, ha vonzó az áruk. Mivel ugyanazokat a termékeket gyakran ugyanabban az üzletben veszik meg, a vásárlás menete nagyrészt egy szokásokon alapuló mintát követ. A Takarékoskodók ennek megfelelően nem töltenek sok időt a polcok böngészésével, ehelyett előre meghatározott terv szerint töltik meg a bevásárlókosarat.
Az Értékkeresők közös vonása a legjobb ár-érték arány keresése. A Lelkes értékkeresők gyakran és szívesen vásárolnak, elégedettséggel tölti el őket, ha megtalálják a megfelelő terméket. Fontos számukra a részletes információ a termékekről, és a vásárlás megtervezéséhez gyakran használnak szórólapokat. A Lelkes értékkeresők válogatnak a legtöbb üzlet közül, és nyitottak minden értékesítési csatornára. A vásárlási döntésnél a minőség fontosabb számukra az árnál, azonban mindig keresik a promóciós ajánlatokat.
Ha találnak egy jó ajánlatot, gyakran hajlamosak készleteket felhalmozni. Nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is. Összességében a Lelkes értékkeresők szigorú elvárásokat támasztanak azon üzletekkel szemben, ahol vásárolnak. Az Akciós értékkeresők figyelmének központjában a különleges ajánlatok és promóciók állnak. Sok időt töltenek az akciók keresésével, és figyelembe veszik a szórólapokat, brosúrákat és hirdetéseket.
A Lelkes értékkeresőkkel ellentétben a további információk kevésbé fontosak számukra. A megtakarítás érdekében gyakran halmoznak fel készleteket a termékekből. A minőség és az ár ugyanolyan fontos a vásárlási döntéseik meghozatalakor. Az Akciós értékkeresők nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is.
KATTINTS! A kínaiak gagyi világmárkái: mindent hamisítanak + fotók
A Gondtalan vásárlók csak azt a terméket veszik meg, amire éppen szükségük van, és nagyon ritkán halmoznak fel készleteket. A minőség fontosabb számukra, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jobb minőségért. A Gondtalan vásárlók nem keresnek információkat a vásárlás előtt, és nem töltenek sok időt a polcok böngészésével sem, hanem gyorsan kiválasztják a szükséges terméket.
Míg Nyugat-Európában az azonos márkákat leginkább szokásokon alapuló minta szerint vásárolják ugyanabban az üzletben, a kelet-európai Gondtalan vásárlók különböző üzletekbe mennek, és nyitottak az új termékekre és márkákra is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Helyi típusok
Egyes országokban további helyi vásárlótípusokat találtunk: a Tömeggel tartókat Olaszországban és Hollandiában, az Inforacionális vásárlókat Franciaországban, valamint a Szokások rabjait Magyarországon.
A magyar vásárlótípus, a Szokások rabjai általában a megszokott helyen veszik meg a szokásos termékeket, és ha a keresett termék nem kapható, akkor inkább átmennek egy másik üzletbe. Nem igazán keresik az információkat, de jellemző rájuk az akciós újság használata a boltban. A minőség náluk fontosabb, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jó minőségű termékekért. Az akciós termékek helyett inkább a különleges ajánlatokat keresik a megszokott termékekből (pl. összecsomagolások) és fogékonyak az impulzív vásárlásra ösztönző akciókra.
A Tömeggel tartók számára az ár és a minőség egyformán fontos. Nem jellemző rájuk az információgyűjtés, viszont sokféle értékesítési csatornát használnak. Vásárlói viselkedésük szokásokon alapszik, és erősen kötődnek a márkákhoz, különösen a rendszeresen vásárolt termékek esetében. Érdeklődnek a különleges ajánlatok iránt, főleg ha azok az általuk kedvelt márkákra vonatkoznak.
Az Inforacionális vásárlók jól informáltak a termékekről, hatékonyan vásárolnak és keresik a jó ár-érték arányú termékeket. Nagy hangsúlyt fektetnek az árra és a minőségre, nyitottak a különleges ajánlatokra és a kuponkampányokra. Ha találnak egy jó ajánlatot, akkor jellemző rájuk a termékek felhalmozása és a nagy tételben történő vásárlás. Számos különböző értékesítési csatornát használnak, egyaránt szívesen vásárolnak szupermarketben, hipermarketben vagy diszkontáruházban.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.