Látványosan növekszik Magyarországon a magánkézben lévő légi járművek száma, ám a gépek nagyjából fele sohasem hagyja el a hangárokat. Ennek oka, hogy a repülőgépeket és helikoptereket nemcsak megvenni nem olcsó, üzemeltetni is igen drága. A tulajdonosok fele inkább fel sem száll, csak hogy ne kelljen biztosítást, műszaki karbantartást és üzemanyagot fizetnie.
Összesen csaknem kétezer darab lajstromjellel rendelkező magán légi jármű van Magyarországon, ám ezek nagyjából fele soha nem száll fel. Ugyanis, bár ezen gépek beszerzési ára sem alacsony, az igazán nagy kiadást az üzemeltetésük jelenti. A civil forgalomban kizárólagosan jellemző, 6 tonna felszálló súly alatti légi járművek közül a 670 repülőgép és 250 helikopter − ha működik − különösen sokba kerül gazdáiknak, miközben az ország mérete nem indokolja használatukat, nagyobb távolságokra pedig a légi tömegközlekedés gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb is. A ballonokat, ultra light (UL) és vitorlázó repülőgépeket gyakrabban használják gazdáik, de ezek fenntartási költsége viszonylag alacsony, funkciójuk pedig kevésbé az utazás.
Egy magángép számos kötelező kiadással jár. Üzemeltetéséhez szükség van egy, az autókéhoz hasonló kötelező felelősség biztosításra, amely a harmadik félnek okozott károkat téríti meg (TPL), és egy felelősség biztosításra (PLL) mely a repülőgép üzemeltetője által az utasoknak okozott károk esetén nyújt kártérítést − hívja fel a figyelmet a tavaly áprilistól légi jármű biztosítással is foglalkozó QBE Atlasz vezérigazgatója. Dénes Attila hozzátette, bár nem kötelező, de érdemes biztosítani magát a gépet és a pilótát vagy pilótákat is. Ehhez járul a gép amortizációja és fogyasztása, ami a legolcsóbb esetben is repült óránként legalább tízezer forint. Fizetni kell a repülőtér használatáért, a gép tárolásáért, stb. Csak a pilótajogosítvány, azaz szakszolgálati engedély megszerzése 1-3 millió forint egyszeri befektetést igényel.
Ennek ellenére a magángépek száma növekszik Magyarországon, de nagyjából felük gyakorlatilag sohasem hagyja el a hangárokat. A 6 tonna felszálló tömeg alatti légi járművek biztosításainak piaca most nagyjából évi 400 milliós, és lassan, de biztosan növekszik. A QBE Atlasz tavaly áprilisban szállt be az addig egyszereplős üzletágba, és áraival a repülőtulajdonosok 20 százalékát már sikerült elhódítania − azok közül, akik tényleg használják járműveiket.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A SPAR Magyarország a kiemelkedő minőség elkötelezettje (x)
A SPAR Magyarország 6 terméke már viseli a KMÉ-védjegyet, amely a minőség és a fogyasztói bizalom garanciája az élelmiszerpiacon.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


