12 °C Budapest

Földön marad a hazai magángépek fele

Pénzcentrum
2008. július 21. 09:29

Látványosan növekszik Magyarországon a magánkézben lévő légi járművek száma, ám a gépek nagyjából fele sohasem hagyja el a hangárokat. Ennek oka, hogy a repülőgépeket és helikoptereket nemcsak megvenni nem olcsó, üzemeltetni is igen drága. A tulajdonosok fele inkább fel sem száll, csak hogy ne kelljen biztosítást, műszaki karbantartást és üzemanyagot fizetnie.

Összesen csaknem kétezer darab lajstromjellel rendelkező magán légi jármű van Magyarországon, ám ezek nagyjából fele soha nem száll fel. Ugyanis, bár ezen gépek beszerzési ára sem alacsony, az igazán nagy kiadást az üzemeltetésük jelenti. A civil forgalomban kizárólagosan jellemző, 6 tonna felszálló súly alatti légi járművek közül a 670 repülőgép és 250 helikopter − ha működik − különösen sokba kerül gazdáiknak, miközben az ország mérete nem indokolja használatukat, nagyobb távolságokra pedig a légi tömegközlekedés gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb is. A ballonokat, ultra light (UL) és vitorlázó repülőgépeket gyakrabban használják gazdáik, de ezek fenntartási költsége viszonylag alacsony, funkciójuk pedig kevésbé az utazás.

Egy magángép számos kötelező kiadással jár. Üzemeltetéséhez szükség van egy, az autókéhoz hasonló kötelező felelősség biztosításra, amely a harmadik félnek okozott károkat téríti meg (TPL), és egy felelősség biztosításra (PLL) mely a repülőgép üzemeltetője által az utasoknak okozott károk esetén nyújt kártérítést − hívja fel a figyelmet a tavaly áprilistól légi jármű biztosítással is foglalkozó QBE Atlasz vezérigazgatója. Dénes Attila hozzátette, bár nem kötelező, de érdemes biztosítani magát a gépet és a pilótát vagy pilótákat is. Ehhez járul a gép amortizációja és fogyasztása, ami a legolcsóbb esetben is repült óránként legalább tízezer forint. Fizetni kell a repülőtér használatáért, a gép tárolásáért, stb. Csak a pilótajogosítvány, azaz szakszolgálati engedély megszerzése 1-3 millió forint egyszeri befektetést igényel.

Ennek ellenére a magángépek száma növekszik Magyarországon, de nagyjából felük gyakorlatilag sohasem hagyja el a hangárokat. A 6 tonna felszálló tömeg alatti légi járművek biztosításainak piaca most nagyjából évi 400 milliós, és lassan, de biztosan növekszik. A QBE Atlasz tavaly áprilisban szállt be az addig egyszereplős üzletágba, és áraival a repülőtulajdonosok 20 százalékát már sikerült elhódítania − azok közül, akik tényleg használják járműveiket.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. április 10. 11:46
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa megbírságolta a TV2 Zrt.-t a Sztárban sztár All...
Holdblog  |  2025. április 10. 09:19
Példátlanul szigorú vámintézkedéseket jelentett be Donald Trump az Európai Unióval és Kínával szembe...
MNB Intézet  |  2025. április 9. 11:21
Az MI-alapú high-frequency trading növeli a piaci likviditást és csökkenti a vételi és eladási árak...
Kiszámoló  |  2025. április 9. 10:50
Sok témáról nem írok, mert írtam már sokszor. Azonban gyakran kiderül, hogy utoljára akár hét-nyolc...
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. április 10. csütörtök
Zsolt
15. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33