Magyarországon rengeteg aluliskolázott van, aki szegénynek tartja magát, igaz az elmúlt években javultak az adatok, de európai szinten még mindig kiugróak.
Bár folyamatosan újítják fel az országutakat, még bőven lenne tennivaló, mert a kocsink is bánhatja, ha kátyúra futunk. A statisztikák szerint folyamatosan javul az utak minősége, de a helyi utaknál borzalmas minőséggel szembesülnek az autósok. Megnézzük, mik az arányok.
Már be sem kell mutatni a közutak állapotát: aki autóval jár a magyar utakon, mindig tapasztalhatja, hogy az utak sok helyen rettenetes állapotban vannak. A küzdelem, melyet a magyar állam vagy az önkormányzatok vívnak az utak felújítása kapcsán, szinte végeérhetetlennek látszik. Most statisztikákon keresztül mutatjuk be, milyen úttípusok vannak, és mely szegmensben lenne még bőven fejlesztenivaló.
Aszfaltból van a legtöbb
Kezdjük azzal, hogy a Magyar Közút, valamint a KSH is két féle utat különböztet meg: a településeken áthaladó főútvonalakat, valamint az önkormányzati kezelésben lévő utakat. Mint a statisztikából láthatjuk is: utóbbiak építése és állapota, kiépítettsége messze elmarad a kívánatos minőségtől. Az országos közúthálózat hossza 32 395 kilométer volt a Magyar Közút tavaly év végén kiadott adattáblája szerint.
A KSH legfrisebb, 2020-as adatai szerint az látszik leginkább, hogy az országos utak burkolata legnagyobb részben aszfalt és bitumen (több mint kilenctized része), de a helyi utaknál ugyanez az arány csak húsz százalék körül van. Vannak még más összetételű utak is országos és helyi szinten egyaránt (például beton, makadám vagy kőút), de ezek százaléka az országos hálózatban elenyészőnek mondható.
A Magyar Közút Zrt. immár majdnem tíz éve, 2013 óta méri fel az országos utak állapotát, ezt láthatod a lenti grafikonon. Kiderül belőle, hogy a legfontosabb felmérnivaló minden évben a keréknyomvályú-mélység, vagyis annak a vizsgálata, hogy a használat mennyire terheli le az adott utat. Ebben a statisztikában jól állnak az országos utak: csaknem 85 százalék kapott jó besorolást a tavalyi méréskor, míg a legrosszabb osztályzatot csak az utak 2 százaléka kapta meg. Ez javulás a 2020-as adathoz képest is, vagyis itt elmondható, hogy a felújítások rendben mennek, igaz, hogy az utak egy százalékáról még nincs is adat.
Borzasztó minőségű sok út
Kicsit más a helyzet, ha a burkolatállapot minőségét nézzük meg közelebbről. Ebben a statisztikában a földutakat nem nézik - elvégre ott nincs burkolat - de itt az utak csaknem fele, pontosabban a 42 százalékának rossz állapotot mértek a tavalyi évben. Ez már inkább egybefügg azzal, amit te is tapasztalhatsz nap mint nap, ha autóba ülsz: leginkább a főútvonalakon tapasztalható, hogy az utak egy jó része még nem kapta meg a felújítást, ami akár évek óta húzódik.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Brutális pénzekbe kerülhet a javítás
Egy kátyú okozta sérülés körülbelül 20-30 ezer forintos kárt okoz a kocsiban, persze a sérülés súlyosságától függően. Előfodrulhatnak felnisérülések, károsodhat a futómű is, de ami ennél is fontosabb, hogy az országutakon akár személyi sérüléssel járó balesetet is okozhat. Ha nincs biztosításunk, akkor először a közút fenntartójához kell fordulnunk egy baleset után: a településeket összekötő utak esetében ez a Magyar Közút, lakott területen pedig az illetékes önkormányzat. Ha pedig van biztosításunk, akkor kátyú okozta balesetben elég a saját biztosítónkhoz fordulni, persze alaposan dokumentálva, hogy mi történt.
Némi javulást láthatunk az úthálózat minőségében, ha az utóbbi öt évet nézzük. Nagyjából 2018-ig az úthálózat minősége stagnált, a következő évben viszont már lecsökkent a rossz minőségű utak aránya, a megfelelő, valamint jó besorolást kapott utak száma pedig növekedésnek indult. Persue ha megnézzük a statisztikát, azért kiderül, hogy még bőven van min dolgozni.
Új utak is épülnek
A Magyar Közút még korábban közölte, hogy ebben az évben milyen útfejlesztések és útépítések vannak folyamatban, ezek pedig a következők:
- folytatódik a 31. számú Budapest–Jászberény–Dormánd másodrendű főút és a 311. számú Nagykáta–Cegléd másodrendű főút balesetveszélyes csomópontjának átalakítása, körforgalmi csomóponttá történő kiépítése
- A meglévő 67. számú főút Kaposfüred elkerülő szakaszának 2x2 forgalmi sávossá fejlesztése 3,1 kilométer hosszon. Ez a Kaposvár és az M7 között megvalósuló 2x2 sávos útszakasz részét képezi majd, 2023. áprilisáig szeretnék befejezni
- Az M8 autóút Körmend–Rábafüzes országhatár szakasz szentgotthárdi különszintű csomópontjának és az Ipari park III. bekötő út közötti hiányzó szakasz megvalósítása is zajlik, aminek tervezett befejezési határideje idén december
- Jászberény elkerülő útjának harmadik üteme is épül 4,5 kilométeres szakaszon, a tervek szerint augusztusra meglesz
- Sümegen a meglévő 84. számú főút és a Tóth Tivadar utca, illetve a Fehérkő utca szintbeni, négy ágú csomópontját építik át körforgalmú csomóponttá 2022. szeptemberéig
- valamint a 8. számú főút Veszprém déli elkerülőjének első üteme is zajlik már, ezt januárig be szeretnék fejezni.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.