13 °C Budapest
Aggasztó hír: Magyarországon még az új kocsik is túlságosan környezetszennyezők

Aggasztó hír: Magyarországon még az új kocsik is túlságosan környezetszennyezők

2025. április 11. 09:44

Magyarországon az új személyautók CO2-kibocsátási átlaga 121,2 gramm/kilométer, ami jelentősen meghaladja az EU által 2025-től előírt 95 grammos határértéket. A kibocsátás csökkentését több tényező is hátráltatja, köztük a SUV-ok térnyerése és az autók általános súlynövekedése - tudósított a vezess.hu.

Az Európai Unió döntése értelmében 2025-től büntetést kell fizetniük azoknak az autógyártóknak, amelyek újonnan értékesített személyautó-flottájának CO2-kibocsátási átlaga meghaladja a 95 gramm/kilométer értéket. Ez a határérték a környezetvédők szerint túlságosan engedékeny, míg az autógyártók számára komoly kihívást jelent.

A szabályozás betartásához a gyártóknak nagyjából 20-25 százalékban kellene tisztán elektromos járműveket értékesíteniük. Ez a jelenlegi európai piaci körülmények között nehezen teljesíthető, mivel a vásárlók többsége továbbra is a hagyományos meghajtású autókat részesíti előnyben az elektromos járművek ára, hatótávja és az infrastruktúra hiányosságai miatt.

A JATO adatai szerint 2024-ben a Magyarországon értékesített új személyautók károsanyag-kibocsátási átlaga 121,2 gramm/kilométer, ami több mint 25 százalékkal haladja meg az uniós célértéket. Ez az adat egy hosszabb időszak trendszerű csökkenésének eredménye, de még mindig távol áll a 95 grammos céltól.

Az elmúlt évtizedben több tényező is befolyásolta a kibocsátási értékek alakulását. Egyrészt jelentősen növekedett az autók mérete: szinte minden modell nagyobb lett az előző generációkhoz képest. Ennél is fontosabb azonban a SUV-ok térhódítása, amelyek aránya az új autók között 2013-ban még csak 4,48 százalék volt, mára viszont elérte az 50 százalékot.

A SUV-ok 5-20 százalékkal rosszabb légellenállási adatokkal rendelkeznek, mint a hagyományos karosszériájú társaik, ami növeli az üzemanyag-fogyasztást és ezáltal a CO2-kibocsátást. Bár a motorok egyre takarékosabbak, ez nem tudja teljes mértékben ellensúlyozni a nagyobb járműtestek hatását.

A SUV-ok népszerűségét több tényező is magyarázza: nagyobb biztonságérzetet nyújtanak, jobb kilátást biztosítanak a forgalomban, tágasabb az utasterük, nagyobb a hasmagasságuk, és gyakran összkerékhajtással rendelkeznek. Emellett a gyártók számára is előnyösek, mivel magasabb áron értékesíthetők, mint a kisebb modellek.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Ezzel párhuzamosan visszaszorulóban vannak a legalacsonyabb fogyasztású kisautók. Egyes gyártók teljesen kivonulnak ebből a szegmensből, vagy házon belül támasztanak konkurenciát saját kisautóiknak. Jó példa erre a Suzuki, amelynek egykor népszerű Swift modellje mára kiszorult az eladási listák élmezőnyéből, helyét két SUV, a Vitara és az S-Cross vette át.

Az autók súlya is folyamatosan növekszik, részben a kényelmi extrák számának bővülése, részben a szigorodó biztonsági előírások miatt. A nagyobb tömeg mozgatásához pedig több üzemanyag szükséges, ami magasabb kibocsátással jár.

A valós csökkenés mértékét nehéz pontosan meghatározni, mivel a dízelbotrány során kiderült, hogy 2017/18 előtt számos gyártó hamis fogyasztási és kibocsátási adatokat közölt. A mai mérési módszerek már a valósághoz közelebb álló eredményeket mutatnak, így a tényleges javulás valószínűleg nagyobb, mint amit a hivatalos adatok sugallnak.

Március elején az Európai Unió három év haladékot adott az autógyártóknak: bár a 95 grammos határérték megmarad, a büntetések kiszabásánál hároméves átlagot fognak figyelembe venni. Ez némi könnyebbséget jelent a gyártók számára, de a magyar újautó-állomány kibocsátása még így is messze van a célértéktől.

 

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. május 24. szombat
Eszter, Eliza
21. hét
EZT OLVASTAD MÁR?