November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Nagyon úgy tűnik, hogy sok magyar kifejezetten előnyben részesíti a magyar termesztésű zöldségeket, gyümölcsöket, de még ha nem is kap hazait, azért a legszívesebben még mindig legalább az EU-ból származó élelmiszereket vásárol jó szívvel. Ezzel szemben egészen elenyésző azok aránya, akiket csak az ár érdekel zöldség, gyümölcs vásárláskor. Megdöbbentő továbbá az is, hogy mennyire sok vásárló jutott hozzá az elmúlt 2 hónapban íztelen, illattalan zöldséghez, gyümölcshöz. Sokak esetében sajnálatosan ez igen gyakori, míg mások csak egy-két termék esetében tapasztalják.
Korábban a Pénzcentrumon beszámoltunk arról, hogy bár a hatályos jogszabályok szerint a boltoknak kötelező feltüntetni az egye zöldségek és gyümölcsök csomagolásán azt, hogy honnan is származnak. Ez internetes rendelés esetén mégsem egyértelmű, bár igaz,
A gyakorlatban azonban mégis azt találtuk, hogy rengeteg zöldség és gyümölcs esetében a boltok online felületén adott esetben az összes potenciális származási országot feltüntetik az áruházak, így a vásárlás pillanatában, azaz az internetes rendelés során arra nincs lehetősége a vásárlónak, hogy eldöntse ő magyar, kínai vagy esetleg osztrák fokhagymát szeretne. Azt hogy éppen milyet kap, a bolt dönti el, és a vásárló már csak a csomag átvételekor fogja látni a pontos, feltüntetett származási országot. A Nébih ezt az eljárást a következőképpen magyarázta a Pénzcentrum számára,
A hatóság azt is elmondta lapunknak, hogy ha ők köteleznék a vállalatokat arra, hogy az online felületen is az aktuális tétel származását megjelöljék, annak az lenne az eredménye, hogy az áruházak nem tudnának kiszállítani friss zöldséget-gyümölcsöt. Vélekedésük szerint, ha változtatást eszközölnének, akkor azt maximum annyit lehetne tenni, hogy a szállítást esetleg előrecsomagolt módon tennék a boltok, ez esetben viszont számolni kell annak minden egyéb környezeti hatásával. Ez pedig nem opció.
Számít a zöldség, gyümölcs származása?
A felmerülő anomália miatt kíváncsiak voltunk arra, hogy olvasóinknak egyáltalán mennyire számít az, hogy az általuk vásárolt gyümölcs vagy zöldség honnan származik, figyelik-e ezt egyáltalán.
Ahogy a statisztikákból látszik, szavazó olvasóink 75 százalékának egyértelműen számít, hogy magyar-e egy adott zöldség vagy gyümölcs. 10-ből tehát majdnem 8 ember úgy véli, ha teheti csak magyar terméket vásárol vagy maximum olyat, ami az EU-ból érkezik.
5 százaléka a szavazóknak ezzel szemben annyira már nem érzékeny a zöldségek, gyümölcsök magyarságára, az viszont fontos neki, hogyha teheti csak az EU-ból érkező élelmiszerre voksoljon.
A szavazók maradék 10 százaléka, azaz 10-ből csupán egyetlen ember vélekedett úgy, hogy őt egyáltalán nem érdekli, honnan jön a zöldség vagy gyümölcs, az egyetlen, ami számít neki, hogy olcsó legyen. A szavazásnál természetesen a trópusi vagy egyéb, különleges zöldségekre, gyümölcsökre nem vonatkoztattuk a kérdést.
Ízetlen a zöldség, ízetlen a gyümölcs
A származási hely fontossága mellett arra is kíváncsiak voltunk, hogy a szavazók, a szavazásukat megelőző két hónapban tapasztalták-e, hogy egy általuk vásárolt zöldség vagy gyümölcs íztelen, illattalan volt-e.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A statisztikánkból látszik, hogy 10-ből majd 7 (67%) szavazó az elmúlt időben gyakran tapasztalta, hogy ízetlen vagy szagtalan a termék, amit vásárolt. Igaz, nekik csak a felük, azaz a szavazók 33 százaléka vélekedett úgy, hogy mindenféle termék esetében tapasztalja ezt. A maradék 34 százalék viszont csak néhány termék kapcsán, de azok esetében sajnos gyakran van rossz élménye.
A szavazók 20 százaléka válaszolt úgy, hogy bár tapasztalt ízetlenséget, illattalanságot az elmúlt 2 hónapban, de azt csak ritkán 1-2 termék esetében. A szavazók majd 12 százaléka ezzel szemben azt mondja, náluk nem jellemző, hogy belefutnának ilyen zöldségekbe, gyümölcsökbe. Viszont két százaléknyian voltak olyan voksolók is, akiknél egyszer sem fordult elő ilyen probléma.
Összességében tehát elmondható, hogy 10-ből több mint 8 ember tapasztal ilyesféle viszontagságokat bolti vásárlásai során, és csak elenyésző azok száma, akik egyáltalán nem szembesülnek azzal, hogy íztelen, illattalan zöldséget vagy gyümölcsöt vásároltak.
És ha már itt tartunk...
A szakértők egyértelműen egyetértenek abban, hogy a különböző éghajlatokon termelt fajták mássága, illetve a területi, időjárási adottságok egyértelműen más és más végterméket adnak. Ebből pedig az következik, hogy
egyes zöldségek hiába ugyanazok papíron, hiába kerülnek ugyanannyiba, egyszerűen az ízük, illatuk és zamatanyagaikat tekintve lényegesen jobbak, mint mások.
Érdemes tehát résen lenni, és tapasztalat útján vásárolni. A beltartalmi értékek, illetve az úgynevezett organoleptikus tulajdonságok ugyanis merőben eltérő képet festenek az innen vagy onnan származó zöldségek, gyümölcsök esetében, még akkor is ha a nevük az árcédulán ugyanaz.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.