November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Jellemzővé vált a közössé médiában, blogfelületeken fogyasztói és gyártói oldalról egyaránt a felhalmozókat okolni azért, mert egyes termékekből szinte folyamatosan ki vannak fogyva a készletek a boltokban. Ennek hátterében azonban nem egyszerűen a felhalmozás, pánikvásárlás áll és felesleges, hogy a vásárlók egymást hibáztassák.
Ha legközelebb bosszankodsz, hogy már megint (még mindig) nincs élesztő a boltban, vigasztalhatod magad azzal, hogy a világ egy jelentős - ráadásul hazánknál gazdagabb - részén egy sokkal alapvetőbb szükségleti cikket is nehéz beszerezni: a WC-papírt - írja a G7. Mind az élesztő, mind a WC-papír hiányért jellemzően sokan a pánikvásárlásokat, a félelem táplálta felhalmozást okolják. A valóság azonban ennél árnyaltabb, csak abba kell belegondolni, hogy eddig miért nem volt ilyen mennyiségben szükség rájuk.
Az éttermek, étkezdék, iskolák bezárása miatt most között sokkal többen (és több emberre) főznek-sütnek otthon, mint a koronavírus-járvány előtt. Ennek nyomán olyan emberek is elkezdtek élesztőt keresni, akik eddig azt sem tudták, hogy hol van a bolton belül. Vagyis biztosra vehető, hogy az üzletekben felhalmozás nélkül is több fogyna belőle, mint korábban, így nem könnyű megítélni, hogy tényleg (csak) a pánikvásárlások miatt alakult-e ki hiány, ahogyan azt a budafoki élesztőgyár a Facebookon írta. (Eleve, az élesztő romlandó, tehát nincs sok értelme sokat felhalmozni belőle.)
A WC-papír már-már a felhalmozás és pánikvásárlás szimbólumává vált. Rengeteg mém, poszt, paródia született arról, hogyan harcolnak a vásárlók (képletesen és fizikailag is) a készletekért. A "készletezők" és a csak a szokásos mennyiséget vásárlók pedig egymásnak szólogatnak be a Facebookon. Egymás hibáztatása helyett viszont érdemes a dolgok mögé nézni: az egyik nagy amerikai gyártó becslése szerint a több otthon töltött idő miatt az emberek körülbelül 40 százalékkal több WC-papírt használnak otthon, mint a kijárási korlátozások előtt. Ez önmagában, felhalmozás nélkül is garantáltan ellátási zavarokat okozna, ugyanis a gyártási és logisztikai folyamatokat az év egészében szinte teljesen egyenletes igényekre alapozták eddig.
A nem otthonra szánt WC-papír nagyon gyakran nem gurigán van - vagy éppenséggel sokkal nagyobbon -, mert méretesebb adagolóba való betöltésre tervezték, a minősége pedig gyengébb, gyakran csak egyrétegű. A színe, tapintása is más, például azért, mert újrahasznosított cellulózt is tartalmaz. Ez gyakran egészen hasonló a rendszerváltás előtti itthoni felhozatalhoz.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Akkor viszont miért nem állnak át teljesen a gyárak, vagy legalább pörgetik fel az otthoni kiszerelés gyártását? Nos, gyakran nem is ugyanott készül a kétféle termék, de az átállás amúgy sem éri meg jelen állás szerint, hiszen pár hónap múlva mindent rendezhetnének vissza a másik irányba, miközben a WC-papír egy nagyon kis hasznot hordozó termék.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.