0 °C Budapest

Indul a pénzszórás: ezek lesznek az idei Black Friday és karácsony slágertermékei

2020. november 10. 15:05

A járvány egyik legnyilvánvalóbb hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradását a földrajzi távolsággal és a járvány második hullámával indokolták mivel nem biztosak abban, hogy az ünnepek során személyesen is tudnak majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista. Viszont több mint 50 ezer forintot szánunk idén karácsonyi ajándékokra, 8 százalékkal többet, mint tavaly.

Bár kevesebb szerettünknek készülünk ajándékkal, ez nem jár együtt azzal, hogy kevesebbet is költünk ajándékokra: idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8%-os emelkedést jelent. Ezzel - figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését - az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, elérve akár a 9 500 forintot is, derült ki az Árukereső.hu és a GKI Digital közös karácsonyi kutatásából.

Mindemellett azok, akik saját bevallásuk szerint idén kevesebbet költenek majd ajándékra, főleg a járványhelyzet miatti megfontoltabb, takarékosabb életvitel (38%), vagy esetleg konkrét anyagi nehézségek (37%) miatt kényszerülnek erre.

Mi kerül idén a fa alá?

A tavalyi évhez hasonlóan a ruházati cikk (51%), játék (40%), szépségápolás és kozmetikum (33%) a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória, amelyben gondolkodunk szeretteink megajándékozásakor. Utazást és különböző jegyeket 2019-hez képest jóval kevesebben terveznek vásárolni, ami nagy valószínűséggel a vírushelyzet miatt bizonytalanná, kiszámíthatatlanná vált programoknak és utazási lehetőségeknek tudható be. Megnőtt azonban azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni.

A konkrét termék kiválasztása során az ár-érték arányt (45%) tartják a vásárlók a legfontosabb szempontnak. A 18-24 éves korosztály esetében az átlagnál nagyobb hangsúly helyeződik a minőségre (32%), kevesebb az árra (17%), valamint náluk a legnagyobb azoknak az aránya (6%), akik a termék márkáját és presztízsét is fontos szempontnak tartják.

Fekete november jön

A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday) lesz, ami viszont hazánkban már egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett

immár az egész novembert átívelő, több csúcsponttal is rendelkező akció-sorozat.

A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65%) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54%-a ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik. A kereskedők is felmérték ezt a kettős hatást, ezért az elmúlt évek Black Friday akcióin sokszor még nem is a klasszikus ajándékba szánt termékfajtákon volt a hangsúly.

2020-ban változhat a Black Friday slágertermékeinek köre

Az elmúlt hat év Black Friday akciói során a slágertermékek jellemzően olyan műszaki, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak, melyeket az emberek főként saját, illetve családi használatra vásároltak. Idén ez a trend némileg megváltozhat, mivel a laptopok, az okos TV-k, és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött.

Sokan a koronavírus első hulláma során kényszerből előre hozták az eredetileg csak az év későbbi - vagy akár a mostani - időszakra tervezett vásárlásaikat, emellett sok extra beszerzés is jellemezte tavasszal ezeket a kategóriákat. Ettől függetlenül a slágernek számító termékkörök és a kiemelten hirdetett termékek körében idén is jelentős szerepet kapnak majd a "klasszikusok", de bizonyosan

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

nagyobb hangsúlyt kapnak majd az alsó-középkategóriás mobiltelefonok, játékok, valamint a kis- és közepes háztartási gépek.

A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés minden bizonnyal felfelé tolja majd, azonban azzal is számolni kell, hogy a népszerű termékek körében hangsúlyosabbak lesznek az alacsonyabb árfekvésű cikkek, így bár a kosárértékek összességében csökkenhetnek 2019-hez képest, a tranzakciószám semmiképpen nem lesz kevesebb, tehát a csomaglogisztikának nem lesz egyszerű feladata idén sem.

Az interneten mindent megtalálni

Valószínűleg mindannyian találkoztunk már az ajándékválasztás, ötletgyűjtés problémájával és a legtöbb esetben mindenkinek megvan a maga trükkje a helyzet megoldására. A magyar internetezők egyik leggyakoribb praktikája (59%) a webplázák kínálatának folyamatos böngészése az ajándékötletekért, de minden harmadik ember inkább egyenesen megkérdezi az ajándékozottat a kívánságáról, ami - érdekes módon - a nőkre még jellemzőbb is.

Az ár-összehasonlító oldalak megkönnyíthetik a termékek közötti eligazodást és a legjobb ajánlatok megtalálását, ami miatt az ünnepi szezonra történő vásárláshoz az előzetes tájékozódási eszközök között az első helyet foglalják el ezek az oldalak (77%) azok körében, akik az interneten nézelődnek. Továbbá a tájékozódás eszközeként kiemelkedik általánosan a webáruházak kínálata (62%), az internetes keresők (55%) és a közösségi média (32%), ami ebből a szempontból inkább a fiatalabb korosztálynak és a nőknek a kedvelt platformja.

2020-ban még inkább neten vásároljuk majd az ajándékokat

A vásárlás tervezett módjával és helyével kapcsolatban nincs érdemi változás: a korábbi évek trendjét folytatva, idén is a legtöbben (86%) az online rendelés és a webáruházak mellett tették le a voksukat, az arányt a pandémia ráadásul tovább erősítette. Az internetezők 41%-a kifejezetten a vírushelyzet miatt tervez többet online vásárolni, 48%-uk pedig a tömegeket vonzó plázákba tervez kevesebbet látogatni ajándékvásárlás végett.

A konkrét webáruház kiválasztása igen megfontolt folyamat: átlagosan 6 vagy akár 7 szempontot is figyelembe vesz egy vásárló, amikor az interneten fellelhető megannyi webshop közül kiválasztja a befutót. A mérlegelési tényezők közé tartozik az áron felül például a kereskedő megbízhatósága, valamint a korábbi vásárlók visszajelzései, tapasztalatai is.

Mindezek mellett a második legnépszerűbb vásárlási célpontnak továbbra is a bevásárlóközpontok számítanak, ahova még így is közel az emberek fele tervez majd menni. A plázákat követik a hagyományos, utcáról megközelíthető boltok és szaküzletek. Külföldről idén kevesebben terveznek ajándékot beszerezni, viszont itt is nagyobb értékben, átlagosan 15 200 Ft-ért.

2020-ban az ajándékok online beszerzése minden eddiginél jobb és biztonságosabb megoldás lehet, érdemes azonban nem az utolsó pillanatra hagyni a bevásárlást.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?