November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Egy 10 különböző termékből álló képzeletbeli élelmiszerlistán majd 3 000 ezer forintot lehet spórolni akkor, ha az adott áruház sajátmárkás termeiket választjuk az ismert gyártói márkák helyett. Érdemes tehát jól megfontolni, ki, milyen terméket emel le a boltok polcairól, hiszen egy gyártói márkás árucikk akár több mint kétszer annyiba is kerülhet, mint egy sajátmárkás. Ez pedig óriási ráfordításbeli különbséget jelenthet hosszú távon.
2017-ben mintegy 1 százalékpontot nőtt a sajátmárkás élelmiszerek piaci részesedése: a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát hasítottak ki - írta legutóbbi adataira hivatkozva a Nielsen. A kereskedelmi márkák, köznyelven sajátmárkás termékek folyamatos térhódítása egyébként nem csak Magyarországon, de globálisan is megfigyelhető.
Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak ezekre a termékekre, hiszen sokan úgy vélik, azok a minőség tekintetében nem maradnak el az úgynevezett gyártói márkáktól. Ezt egyébként a Nielsen Shopper Trends kutatása szerint a válaszadók 41 százaléka vallja.
A felmérésből az is kiderült, hogy a kimondottan árérzékeny magyar fogyasztók kevesebb mint fele vélekedik úgy, hogy a kereskedelmi márkák olcsóbbak a gyártói márkáknál, és 100-ból 41 válaszadó szerint a kereskedelmi márkák vásárlásakor hangsúlyosan érvényesül a jó ár-érték arány.
Tényleg több marad?
A megkérdezett magyarok több mint 40 százaléka tehát abszolút pozitívan áll a sajátmárkás árukhoz legyen szó felvágottról, ásványvízről vagy akár ruhadarabokról. Mi azonban kíváncsiak voltunk arra is, mit mutatnak valójában a bolti árcédulák, ha kifejezetten az élelmiszerekről van szó. Tényleg több marad a tárcánkban, ha a sajátmárkás termékek közül válogatunk elsősorban, semmint a gyári márkákat pakolnánk esztelenül a kosarunkba?
Azért, hogy ezt kiderítsük először megkerestük a legnagyobb magyarországi áruházakat, hogy saját adataik alapján számoljanak be a Pénzcentrumnak arról, melyek a legnépszerűbb kereskedelmi márkás élelmiszereik. Ezután azoknál a boltoknál, ahol van webshop lehetőség ott, míg a többiek esetében az éppen aktuális akciós szóróanyaguk segítségével összehasonlítottuk a sajátmárkás termékek árát a velük "szemben álló" legjellegzetesebb gyártói termékekkel.
Lássuk a medvét!
Összehasonlításunkat auchanos termékekkel kezdtük, ugyanis a hipermarket konkrétan megnevezte a Magyarországon elérhető több mint 3 000 féle sajátmárkás termékéből a 10 legnépszerűbbet, melyek a következők:
- Tuti Tipp Zoe Pannon-Aqua ásványvíz 1,5 liter/ 2 liter (mentes és széndioxiddal dúsított)
- Tuti Tipp búzafinomliszt, 1 kg
- Auchan UHT Tej, 1L, 1,5%
- Auchan napraforgó étolaj, 1 L
- Auchan kristálycukor, 1 000 gramm
- Arany Szarvas sör, 0,5 L, 5,2%, dobozos
- Auchan pasztőrözött dobozos tej, 1L, 2,8%
- Tuti Tipp visegrádi ásványvíz 0,5 mentes
- Tuti Tipp papírtörlő 2 tekercs (egyetlen nem élelmiszer)
- Tuti Tipp habtálcás csirkemell filé Ft/kg
A listán található termékek mindegyikéhez választottunk egy ismert gyártói márkát, majd összesítettük a két csoport összeadott árait. Fontos megjegyezni, hogy mind a sajátmárkás, mind pedig a gyártói márkás árakat az Auchan webshopjából nyertünk. Továbbá azt sem szabad elfelejteni, hogy ez az összehasonlítás pusztán az árakat hivatott vizsgálni, a minőséget illetően tehát nem lehet következtetéseket levonni. Így például bár az Auchan Arany szarvas dobozos világos söre és a Heineken dobozos sörének az összetevői ugyanazok, az mindenkinek az egyéni preferenciája, hogy minőségileg, ár/érték arányban melyiket ítéli jobbnak.
Ugyanez igaz például a hiper sajátmárkás papírtörlőjének és az OOOPS! összehasonlítására is, hiszen utóbbi bár drágább 120 forinttal, lehet hogy jobb nedvszívó képességgel rendelkezik. Lehet, hogy így van, lehet hogy nincs, nem vizsgáltuk. Ezt tehát fontos észben tartani. Mindezek tudatában, pusztán az árak figyelembevételével kialakult eredményekből kiderült, hogy
Az árkülönbségek ráadásul elég magasak, több esetben kétszer annyiba kerül egy ismert gyártói márka, mint a sajátmárkás. Így például a Tuti Tipp Zoe Pannon-Aqua szénsavmentes, 1,5 literes ásványvíz 65 forint, míg a Szentkirályi ásványvize ugyanezekkel a paraméterekkel 129 forintba kerül. Még egyszer kiemeljük, itt pusztán az árakról van szó, az hogy minőségbeli különbséget érez-e valaki a két termék között, és erre pro-kontra hajlandó is áldozni, magánügy.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az ásványvízhez hasonlóan az összehasonlításunkban résztvevő lisztek között is több mint kétszeres a differencia, de például a csirkemellfilénél is óriási a különbség, pedig mindkét termék "A" minőségű. Igaz, a minősítés mellett más fontos paraméterek is simán okozhatnak ekkora mértékű árkülönbséget.
És ha máshová megyünk?
Az Auchanon kívül három másik áruház is válaszolt a Pénzcentrumnak, ám közül egyik sem küldött pontos népszerűségi listát. Ugyanakkor az Aldi annyit elárult, hogy a legnépszerűbb sajátmárkás termékei között ott van: a tej, virsli, tojás, trappista sajt, sonka és egyéb felvágottak. A Spar pedig arról tájékoztatta lapunkat, hogy hosszú évek statisztikái alapján náluk, sajátmárkás téren az úgynevezett alapélelmiszerek iránt mutatkozik a legnagyobb kereslet. A Tesco pedig arról számolt be, hogy a középáras Tesco standard vagy színes termékeke mellett egyre jelentősebb szerepet tölt be a Tesco Finest is. Továbbá írtak arról is, hogy sajátmárkáik aránya rendkívül változó, részben a vásárlói szokások, részben a választék jelenlegi nagysága határozza meg, de gyakorlatilag minden élelmiszer, de még a nem-élelmiszer kategóriában is vannak saját márkáik.
Ezekből a válaszokból kiindulva összeállítottunk egy másik 10 termékes listát, melyen a következő termékek szerepelnek: tej, tojás, liszt, trappista sajt, sonka, virsli, cukor, ásványvíz, étolaj, csirkemell. Ezek mindegyikéből kerestünk egy sajátmárkás terméket, és egy gyártói márkásat, és a korábbi módon összehasonlítottuk őket.
Ez alapján az új lista alapján a Tesco hipermakret esetében is pontos számításokat tudtunk végezni, hiszen az áruháznak van online shopping lehetősége, így a webes felületen elérhető adatokból az jött ki, hogy
A minőségi eltérésékkel - ahogy korábban sem - ebben az esetben sem foglalkoztunk, pusztán az elérhető termékek árait hasonlítottuk össze.
Az Aldi és a Spar esetében sajnos nem volt lehetőségünk online böngészni az árakat, ám az éppen aktuális, 8. heti akciós kiadványokban mindenki szabadon kutakodhat, és az áruházak válaszai alapján ezt mindenképpen érdemes is megtenni. Az Aldi például a Pénzcentrumnak küldött válaszaiban arról számolt be, hogy "olyan saját márkás termékeket kínál, amelyek más üzletekben nem kaphatóak", továbbá, hogy ezeknek a termékeknek a nagy részét neves gyártók állítják elő. A diszkont ezen felül azt is kiemelte, hogy az
A Spar a korábbiakban leírtak mellett elmondta még, hogy trendként "megfigyelhető az alap SPAR sajátmárkás termékeken túl a tudatos táplálkozásba illeszthető termékek saját márkás alternatíváink kedveltsége, illetve a bio termékek valamint a laktóz- és gluténmentes étrendbe illeszthető termékek erősödése." Ezen felül a szupermarket azt is közölte a Pénzcentrummal, hogy sajátmárkás termékeikkel minden termékkategóriában alternatívát tudnak adni,
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.