November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Óriási titok övezi a magyar boltoknál, hogy milyen stratégia alapján pakolják ki termékeiket a polcokra. Régi alapvetésnek számít például, hogy a drágább, márkás termékek sorakoznak általában szemmagasságban, hogy a vásárlók azokat vegyék észre legkönnyebben. Külföldön azonban már találni ezzel ellentétes módszereket is. Éppen ezért adja magát a kérdés, mik az aktuális itthoni trendek a polcok kialakításánál, hogyan befolyásolják tudat alatt a vásárlókat az áruházak?
A magyar boltok rengeteg trükköt bevetnek azért, hogy a vásárolókat becsábítsák az áruházakba, és ott a lehető legtöbb termék megvásárlására buzdítsák őket. Ilyen trükk lehet például az árakkal való, pusztán vizuális játék, a különféle telített színekre festett figyelemfelhívó kártyák, táblák használata, de még a boltok belső kialakítása is, úgy hogy abban könnyű legyen eltévedni, és a legalapvetőbb élelmiszerekért is megannyi "idegen" soron kelljen átmennie a vásárlónak, így növelve a vásárlási esélyeket.
A különböző termékkörök különböző lokációkon való elhelyezésén túl meghatározó továbbá az is, hogy egy-egy terméket a boltok polcain pontosan hová raknak ki. Eddig alapigazságnak számított, hogy
Azokat a márkásabb és drágább termékeket tehát, amiket leginkább szeretnének eladni az üzletek, szemmagasságba helyezik el a polcokon, így elsőnek azon akad meg a vásárlók szeme. Az alsóbb polcokra pedig maradnak az olcsóbb, kevésbé márkás termékek...
Trendforduló?
Eddig legalábbis is ez volt a mondás. A Pénzcentrum egyik olvasója azonban ausztriai útjáról küldött egy áruházi fotót, ahol is az egyik legismertebb állateledeles márka macskaételei egyáltalán nem szemmagasságban helyezkedtek el a polcon, azt a helyet ugyanis - feltehetően - az áruház sajátmárkás, jóval olcsóbb termékei foglalták el.
A lehetséges helycsere apropóján felmerült bennünk a kérdés, vajon lehet-e már a magyar boltokban is olyan áruházi sorokat találni, ahol a prémium és/vagy nagyon ismert márkák a polcok tetejére vagy aljára száműzettek, úgy hogy helyüket a minőségben nem feltétlenül rosszabb, de mindenképpen olcsóbb márkák vették át.
7 pecsétes titok
Azért, hogy ezt kideríthessük 5 magyar boltot kérdeztünk meg arról, mi befolyásolja üzleteikben azt, hogy az egyes termékek pontosan hová is kerülnek ki a sorokban lévő polcokon. Lehet-e ezzel kapcsolatban egyáltalán bármilyen trendszerűséget megfigyelni?
Ha lehet is, azt a boltok többsége hétpecsétes titokként kezeli, ugyanis a Pénzcentrum által megkeresett áruházak közül egyedül az Aldi számolt be saját kihelyezésük mikéntjéről. Ők ugyanakkor elmondták, hogy az árucikkek "egy központi kihelyezési terv alapján kerülnek az üzletben elhelyezésre, így vásárlóink a termékeket mindig ugyanott, a megszokott helyen találják meg. Ezzel egyúttal biztosítani tudjuk, hogy a termékek az áru-összetartozás logikája mentén, ízlésesen és logikusan kerülnek az üzletek polcaira."
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- tájékoztatta a Pénzcentrum az Aldi. A diszkont beszámolt továbbá arról is, hogy:
- A termékek ára meghatározza az azonos termékek kihelyezési sorrendjét. A vásárlók érdekeit és szempontjait szem előtt tartva egy termékcsoporton belül - például a csokoládék esetében - rendszerint az alacsonyabb árú termékek kerülnek előre, a magasabb árú termékek sorban leghátul találhatóak.
- Az ALDI a beszállítási szerződések részeként nem kér külön marketing hozzájárulást a beszállítóktól. A szállító és az ALDI közös megállapodása ugyanakkor lehetőséget teremt közös marketingaktivitásra, vagy a termékek boltban történő ideiglenes display kihelyezésére, ezek a lehetőségek és rendelkezések transzparensen elérhetők az áruház weblapján.
- A bútorok kialakítása szerint az alsóbb polcon, polcokon fér el legnagyobb mennyiségben egy-egy termék. Ennek megfelelően a hatékonyság elveit is szem előtt tartva alapvetően a legnagyobb mennyiségben értékesítésre kerülő termékek kerülnek az alsó polcokra.
- A hetente többször frissülő akciós kínálatunk egy részével rögtön az üzleteink legelején elhelyezett akciós polcon találkozhatnak a vásárlóink. Emellett valamennyi akciós termékünket piros árszalaggal és akciós kiegészítő táblával emeljük ki.
- A diszkonton kívül más áruház azonban nem számolt be az általuk használt áruk kihelyezésének miértjéről. A Spar például kifejezetten üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, mit miért és hová helyeznek a sorokban.
A polcpénz réme
Bár az Aldi sok részletet elárult a polcrendezési elveiről, nem véletlen, hogy a többi áruház nem volt túl bőbeszédű a témával kapcsolatban. Az üzleti titok mellett ebben vélhetően a polcpénznek nevezett, mára tiltott, rosszul csengő áruházi tevékenység is közrejátszhatott. A polcpénz ugyanis
- mondta el a Pénzcentrum kérdésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Érhetőbben mindez azt jelenti, hogy egy áruház többlet pénzt kért a beszállítóitól, egyes termékek gyártóitól pusztán azért, hogy az ő termékeik kerüljenek ki olyan helyre a polcokon ahol a vásárlók a leginkább látják őket. Ezt a fajta eljárást ugyanakkor 2009 óta törvény tiltja, és az a bolt, amelyik mégis él vele tisztességtelen kereskedést követ el, amiért komoly bírság szabható ki.
- hívta fel a figyelmet a hatóság. A törvénymódosítás után egyébként általánosságban elmondható, hogy nem tekinthető gyakori jogsértésnek a polcpénz "alkalmazása" - írta a Pénzcentrumnak a Nébih. Akik azt is elmondták, hogy 2018-ban egy kereskedelmi lánc esetében állapított meg a Nébih ilyen irányú jogsértést, mert a cég üzletszabályzatában szereplő szolgáltatás lényegében polcpénzként funkcionált.
Ezen kívül azonban a hatóság tájékoztatása szerint az elmúlt négy évben nem volt más polcpénzhez kapcsolódó szabálysértés. Ez azzal magyarázható, hogy a törvénymódosítás életbelépése óta a boltok általában igyekeznek valamilyen többletszolgáltatási elemet is a polcértékesítés mögé tenni, amely alapján már nem jogsértő a gyakorlatuk. Ezzel együtt jól látszik, hogy a polcpénznek már csak az emlegetése is elég a legtöbb boltnál ahhoz, hogy szürke zónába kerüljön polcrendezési stratégiáról szóló diskurzus.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.