Immár másfél éve vehetnénk fel ingyen készpénzt a boltok kasszáinál, de csak elviekben: egy kivételével egyetlen lánc sem vezetette be a szolgáltatást.
Máris elbukott az új fizetési rendszer a hazai boltokban? Vallott az Aldi, Lidl, Tesco, Spar, Penny
Bár már tavaly ősszel is lehetett használni azonnali fizetésre, mégis csak a múlt héten lett éles a qvik nevű azonnali fizetési rendszer a CBA és a Príma boltjaiban - és ők sem tették oda minden pénztár mellé. Megkérdeztük a többi hazai üzletláncot, ők tervezik-e egyáltalán bevezetni az új rendszert: sokan elzárkóznak tőle, máshol még csak tervezés van, konkrét dátum nincs. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség Főtitkára szerint valahol érthető az óvatosság.
Egy héttel ezelőtt a CBA bejelentette, hogy immár elérhetővé tették néhány boltjukban a nemrégiben kidolgozott azonnali fizetési rendszert, a qvik-ot. A digitális fizetési megoldás az MNB ajánlása szerint is egyszerűsíti a tranzakciókat, ráadásul a vásárlóknak egy forintba sem kerül, ezt törvény szavatolja.
A Pénzcentrum körkérdést küldött a nagyobb üzletláncoknak, hogy a CBA-hoz hasonlóan tervezik-e bevezetni a rendszert, látnak-e erre vásárlói igényt, és ha igen, mikor várható a bevezetés? Meglepő lehet, de egyelőre nem látszik nagy mozgolódás a kiskereskedelmi szektorban - így két kereskedelmi szövetség főtitkárát kérdeztük, hogy miért jobb ez a rendszer, és vajon tényleg várni kell-e arra, higy szélesebb körben bevezessék a hazai boltok?
A CBA volt az első fecske
A CBA egy sajtótájékoztató keretében mutatta meg, hogyan is működik boltjukban az új azonnali fizetési rendszer, a qvik. Az eseményen elmondták, hogy a hálózaton belül egyelőre 9 kereskedelmi egységben teszik lehetővé ezt a fizetést, viszont csak az önkiszolgáló kasszarendszeren keresztül.
Lázár Vilmos, a CBA elnöke úgy fogalmazott: folyamatosan dolgozni szeretnének a vásárlói élmény javításán, a qvik-rendszer bevezetése pedig ugyanígy ezt szolgálja.
A hálózatunknak nem titkolt célja, hogy a kiskereskedelmi versenyben egy innovatív szereplő legyen, nem csak az értékesített termékek tekintetében, hanem a modern és biztonságos fizetési megoldások bevezetésében. Ehhez jelent egy újabb lépést a qvik mobilfizetés bevezetése
- fogalmazott az elnök. Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója pedig kiemelte, hogy a qvik a vásárlók számára mindig ingyenes, viszont a kereskedők számára is előnyös, mert olcsóbb mint a hagyományos kártyaterminálok.
De hogyan is zajlik a fizetés a qvik-rendszerrel? Mint megtudhattuk, három lépcsőben megy a tranzakció:
- qvik – azonnali fizetés: A vásárló a megszokott módon beolvassa a termékeket az önkiszolgáló kasszánál, és fizetésként a qvik azonnali fizetési megoldást választja a felkínált lehetőségek közül
- QR kód: Mobiltelefonjával beolvassa a megjelenő QR kódot (fontos kiemelni, hogy a qvik mára mindenk mobilbanki applikációba beépült, úgyhogy mindenkinek a saját mobilappját
- Jóváhagyás: A telefonkészüléken megnyíló mobilbanki alkalmazással jóváhagyja a fizetés adatait.
Emellett a pénztárgép NFC eszközön is sugározhat fizetési igényt, illetve – amennyiben a kassza már „ismeri” a vásárlót, például törzsvásárlói kártya vagy a rövidesen érkező eNyugta regisztráció alapján – van lehetőség fizetési kérelmet is küldeni, így a számla kiegyenlítése minden interakció nélkül, azonnal megtörténik - ezt egy mai közleményből tudtuk meg.
Tapogatóznak a boltok
Felmerülhet a kérdés, hogy ha a CBA által elmondottakból mind a vásárlónak, mind pedig a kereskedőnek optimális rendszerről beszélünk, akkor vajon számíthatunk-e arra, hogy a többi üzletlánc is hamarosan bevezeti ezt a fizetési lehetőséget? Körkérdésünkre adott válaszaikból azonban kiviláglik, hogy nem kimondottan gyors folyamat lesz ez.
A LIDL válaszában, bár nem esik szó akár idei bevezetésről, viszont nem is zárkóznak el tőle.
A qvik-rendszer bevezetésének lehetőségét jelenleg vizsgálja a vállalat
- írták. Még vastagabb a köd az Aldi háza táján, ahol még csak nem is kaptunk arról információt, egyáltalán gondolkodnak-e a qvik-rendszeren.
Az ALDI természetesen vizsgálja az azonnali fizetési rendszerre épülő szolgáltatások üzleteibe történő bevezetésének lehetőségét és feltételeit, beleértve a vásárlói igényeket is. A vállalat egyelőre nem hozott döntést ezzel kapcsolatban
- írta válaszában az áruház.
Van, ahol terv sincs rá
A Tesco egyértelműen fogalmazott: válaszuk szerint egyelőre nem tervezik bevezetni a qvik-rendszert, a Spar azonban vizsgálja a lehetőségeket. A PENNY ebben az évben biztosan nem vezeti be a qvik-rendszert, az "előkészítő" elemzések azonban folyamatban vannak - tudtuk meg.
A PENNY Magyarország számára a vásárlói elégedettség kiemelten fontos, ezért folyamatosan vizsgálja a fejlesztési lehetőségeket. A vállalat 2025-ben nem tervezi bevezetni a qvik rendszert, de folyamatos elemzéseket végez, hogy a kasszaszoftver és a bankkártyás terminál oldalon milyen fejlesztési és költségigénye lenne
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- írta válaszában a boltlánc.
Nem is akarják a vásárlók?
Mi lehet hát az oka annak, hogy a boltláncok java része még csak a felméréseknél tart, és nem vág bele már ebben az évben? Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség Főtitkára szerint valahol érthető az óvatosság: annak ellenére, hogy a boltok a jegybanktól is kaptak tájékoztatást, talán nem érzik még időszerűnek a rendszer bevezetését. Igaz, azt ő is elismerte, hogy a boltoknak nem lenne nagy a bekerülési költsége.
Nem kizárólag a kereskedő, a bank feladata is az, hogy a technológiát telepítse, valamint a boltokban dolgozók számára edukációt nyújtson ezzel a rendszerrel kapcsolatban. Viszont egész biztosan lenne valami bekerülési költsége - nem is sok, amennyire én tudom
- kezdte válaszadását a főtitkár. Azzal viszont már teljesen egyetértett, hogy ha vásárlói igény nem mutatkozik annyira, akkor a boltok óvatossága több mint indokolt.
Ha a vásárló részéről nincs igény rá, akkor addig valóban kidobott pénz lenne a telepítést végrehajtani. Ha lemennénk az utcára embereket kérdezni, hogy hányan hallottak róla, szerintem igen alacsony számot kapnánk, tehát a kereskedőnek azért jelentős kockázat lenne úgy bevezetni, hogy nincs rá igény
- mondta még erről Kozák Tamás.
Több bolt azért nyitott volt rá
Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára már sokkal pozitívabban nyilatkozott: azt mondta, a szervezet az első perctől segített abban a tagjainak, hogy mindent megismerjenek a qvik-rendszerről, és mielőbb be is tudják vezetni, ha akarják.
A mi véleményünk szerint a qvik-rendszer remek lehetőség azoknak a cégeknek, amelyeknek magas kártyatranzakciós számai vannak, ugyanis ez a rendszer olcsóbb a hagyományos terminálos fizetésnél. a jegybank már egy találkozót is létrehozott, ahol a tagjaink megismerhették a rendszert, és elmondhatom, hogy érdeklődőek voltak a boltok képviselői. Én látok rá esélyt, hogy ha nem is azonnal persze, de azért idővel egyre több helyen legyen majd elérhető a qvik-rendszer
- fogalmazott Neubauer Katalin. Külön rákérdeztünk arra is, hogy vajon magyarázható a vásárlói igényekkel az, hogy még csak a CBA indította el a rendszert: lehet, hogy ennyire nem lennének fogékonyak a magyar vásárlók az újabb digitális megoldásokra?
Itt korsoztályos megoszlásról beszélhetünk, és igaz az is, hogy sokan semmilyen digitális megoldást nem használnak fizetéskor. De ettől még a fiatalabb generáció nemhogy üdvözli, ,ég keresi is folyamatosan az újabb, gyorsabb és modernebb digitális fizetési megoldásokat, tehát az ő körükben biztosan sikere lenne, ha az általa preferált boltban is elérhető lenne a legújabb rendszer
- tette még hozzá a MNKSZ főtitkára.
Fontos azt is tudni, hogy a folyamat a vevők számára biztonságos, hisz például nincs szükség hozzá bankkártyára, és minden ellenkező híreszteléssel ellentétben díjmentes, miközben a bankkártyaalapú fizetés kényelmét nyújtja, sőt adott esetben még annál is egyszerűbb.
Kereskedői oldalon pedig a kártyás fizetésnél számottevően kedvezőbb díjszabás és a bankszámlán azonnal megjelenő pénz is az előnyök közé tartozik, ráadásul a qvikhez nincs szükség kártyaterminálra (a QR-kód a kassza kijelzőjén megjeleníthető) és szolgáltatófüggő hardverek telepítésére sem. Emellett sokaknak az sem mellékes szempont, hogy a szóban forgó rendszer használatával a kereskedő teljesíti a kötelezően biztosítandó elektronikus fizetési lehetőséget az üzletében.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Kiderült, mekkora kamatot fizet a Gránit Bank új, kombinált betéti terméke
Az betéti konstrukció január 20-tól érhető el.
-
Lakásbiztosítás: te mikor foglalkoztál vele utoljára?
Sokan nem tudják, hogy a lakásbiztosításuk pontosan milyen fedezetet is nyújt, vagy mi az ingatlanuk aktuális értéke.