November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Reneszánszát éli az elképzelés, miszerint egy gyűrű akkor igazán értékes, ha gyémántkő van benne. Csakhogy ez nem így van, hiszen e drágakő nem annyira értékálló, sőt, jelenleg nem is olyan drága, mint pár éve volt. Ráadásul a gyémánt körüli hajcihő csak egy brutálisan jól sikerült médiakampány eredménye.
„Sajnálattal mondom ezt, de mostanában kevésbé tekinthető a gyémánt jó befektetésnek. Pontosabban fogalmazva: vannak olyanok, amikbe érdemes pénzt fektetni – ilyenek a színes gyémántok –, de a sztenderd, mindennapi (kerek briliánsok, átlagos méretezéssel, jó csiszolással, színnel és tisztasággal) kövek nem tartják stabilan az értéküket” – közölte a Pénzcentrum megkeresésére Bányai Milán, gyémántbrker. A szakembert azután kerestük meg, hogy az elmúlt időszakban reneszánszát éli az az elképzelés a házasulók körében, hogy ha valaki igazán értékes ékszert szeretne vásárolni, akkor azon gyémántberakásnak kell lennie. Csakhogy ez nem igaz, a gyémánt értéke ugyanis ma már egyáltalán nem olyan kimagasló, mint ahogyan az a köztudatban él.
Beesett a drágakő eladás, hát gyorsan bepörgették
Azaz a gyémántok körüli „felhajtás” csak egy jól célzott marketingfogásnak tudható be, melynek gyökerei egészen a nagy gazdasági világválság idejére vezetnek vissza. Az 1930-as évek elején az amerikai családoknak nem nagyon fért bele, hogy gyémántgyűrűket vásároljanak, emiatt a drágakő piaci ára rohamosan csökkenni kezdett.
A londoni székhelyű De Beers vállalat, mely ekkoriban a globális gyémántkereskedelem oroszlánrészét tudhatta magáénak, ugyanakkor ezt nem hagyta annyiban, és óriási kampányt indított, mely alapjaiban változtatta meg az addigi ékszervásárlási szokásokat.
Az újságokat konkrétan ellepték az olyan tartalmak, melyek a gyémánt és a szerelem közti kapcsolatot hangsúlyozták. Ebben természetesen a korabeli bulvárnak is hatalmas szerepe volt, hiszen amennyiben két híresség összeházasodott, akkor a legfőbb téma nem volt más, mint hogy a feleség gyűrűjében mekkora a gyémánt. A gyémánt-lázra még a színésznők – pontosabban a mozidívák – is rákaptak, a brutális médiafelhajtásnak köszönhetően gyémántgyűrűket kezdtek viselni a rajongóik előtt.
Mindeközben persze a De Beers ügynöksége sem tétlenkedett, aktívan koordinálta a lapokat, még külön eligazítást is tartottak a vezető kiadványok szerzőinek, hogy mégis mit kell feltétlenül tudniuk a gyémántokról. Ezen felül egy reklámszlogent is elterjesztettek, mely szerint a gyémánt örökre szól, illetve minden felületen hangsúlyozták, hogy az illem megköveteli, hogy a leendő férj az eljegyzési gyűrűre a havi fizetésének legalább a kétszeresét költse el.
A kiváló marketing kampánynak aztán meg is lett az eredménye: míg 1939-ben a gyémánteladások Amerikában 23 millió dollárra rúgtak, addig 1979-re a mutató már 2,1 milliárd dollárra rúgott.
Kimúlt a kampány, esik az árfolyam
Csakhogy mindez ma már kevésnek bizonyul, főleg ha a Bányai Milán által elmondottakat vesszük alapul. Szerinte ugyanis, ha veszünk egy gyémántot/gyémánt ékszert egy kiskereskedőnél, amit ha 1 év múlva vissza visz hozzá, akkor sokkal kevesebbért fogják beszámítani neki.
A gyémántnak ugyanis van egy világpiaci ára, és senkinek nem éri meg ugyanannyiért visszavásárolni, mint amit a beszállítójától kapna ugyanazért
– mondta a gyémántbróker. Azaz a gyémántoknak nincs olyan erős másodlagos piaca, mint mondjuk az aranynak, ráadásul a gyémántpiacot sokkal kevesebben is ismerik.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Egy biztos, recesszió idején, aki biztos kezekben szeretné tudni a pénzét, annak nem a gyémánt fog eszébe jutni. A drágakő árfolyama ugyanis 2022 márciusa óta gyakorlatilag a földbe állt, így az akkori nagyjából 158 dolláros karátonkénti ár mára 109 dollárra csökkent le. S hogy mi áll az árfolyamesés hátterében?
Ahhoz, hogy megértsük a gyémántpiac jelenlegi brutális esését, vissza kell kanyarodnunk a Covid-járvány időszakára. A pandémia alatt ugyanis pont ellentétes folyamatok zajlottak, és hatalmas növekedést ért el a piac
– mondta Bányai Milán, majd kitért a megtáltosodás okaira is. Kifejtette, hogy az egyrészt az akkori termelés bezuhanásának volt köszönhető, amit a korlátozások bevezetése okozott. Továbbá a szállítmányozási akadályok miatt a kitermelt nyers gyémántok csak akadozva, késéssel jutottak el a piacra és ezáltal a készletek szépen lassan kiürültek. Végül hozzájárult az árfolyamnövekedéshez az is, hogy az emberek otthon ültek, a megtakarított pénzüket nem tudták élményekre költeni, ezáltal jelentősen beindult az e-kereskedelem, vele együtt pedig a luxus termékek, azon belül pedig a gyémánt ékszerek iránti kereslet.
Ugyanakkor a korona járvány alatti elképesztő növekedés – mint az utólag látható – csak egy átmeneti, eltorzult világ szüleménye volt. A gyémántpiac azóta próbálja helyreigazítani magát, de vannak olyan hátrányos tényezők, amik inkább a további árfolyamesést okozzák. A gyémántbróker szerint ilyen
- az elszabadult infláció és a vele együtt járó elképesztő kamatemelések, amik egyáltalán nem segítik a luxustermékek iránti kereslet növekedését;
- egyre nagyobb teret nyernek a laborban tenyésztett gyémántok, amik bár a gyémántpiacból nem hasítanak ki nagy szeletet, de mindenképp hatással vannak az összképre.
Inkább iPhone-ra költünk, mint gyémántra
A fentiek alapján felmerülhet a kérdés, hogy bár a gyémántpiac jelenleg „haldoklik”, azért számítani lehet-e valamikor egy gyors visszapattanásra? Nos, Bányai Milán erre nem igazán számít, szerinte ugyanis amíg a kamatok ilyen magasak, addig nem valószínű, hogy érdemi változás fog bekövetkezni az árfolyamban. Hiszen a legnagyobb súllyal bíró amerikai gyémántpiac nem ezt a trendet mutatja, ott már jóideje egy gazdasági stagnálás/lassulás folyamatai láthatók.
Mindezeken felül azt sem szabad elfelejteni, hogy vannak további olyan folyamatok is a háttérben, amik a fentiekben részletezett okoktól teljesen függetlenek. Ez pedig nem más, mint hogy a fiatalok többsége már nem rajong úgy a gyémánt ékszerekért, mint régebben. Inkább a technológiai szektor térnyerése érezteti körükben a hatását, vagyis a mai emberek inkább egy iPhone-ra költenek, semmint egy olyan luxuscikkre, mint a gyémánt.
„Reménykedni ugyanakkor lehet abban, hogy ha a kamatok csökkenek, a recesszió után pedig növekedésnek indulunk, a mesterséges gyémántokba vetett hit pedig elillan, akkor a gyémántpiac növekedésnek indul” – összegzett a szakember.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.