2 °C Budapest
Cropped shot of young woman carrying a shopping basket, standing along the product aisle, grocery shopping for daily necessities in supermarket

Komoly fegyvert hagytak a magyar vásárlók kezében a boltok: egyre többen kaphatnak vérszemet?

2023. október 25. 11:05

Közös sajtótájékoztató keretében ismertették az új vásárlói magatartásokat és trendeket a Magyar Termék Nonprofit Kft. és CBA Kft. A számok alapján elmondható, hogy megatrend lett a fenntarthatóság és digitalizáció, de ezeket a felülírja az infláció. A vásárlók sokkal ár érzékenyebbek és tudatosabbak lettek, ezt bizonyítja az a friss kutatás is, amit a Magyar Termék Nonprofit Kft. végzett, az látszik, hogy még mindig közel 90%-a a vásárlóknak figyel arra, hogy magyar terméket válasszon a boltban.

A Magyar Termék Nonprofit Kft, és a CBA Kft. közös sajtótájékoztató keretében beszélt az elmúlt időszakban szembetűnő változásokon áteső vásárlói magatartásról. Az előadások kitértek arra, hogy a hazai gyártók és kiskereskedelmi láncok hogyan lehetnek képesek alkalmazkodni a kialakult helyzethez. Az előadók között többek között jelen volt Prof. Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendek kutatója, akinek segítségével megismerhetjük a folyamatosan változó vásárlói magatartás várható irányvonalait is.

„Tehát fogyasztunk, hogyha lehet” -  ezzel nyitotta a sajtótájékoztatót Prof. Dr. Törőcsik Mária. A fogyasztói árérzékenység igen erős, a vásárlók megnézik, hogy mire és mennyit költenek. Ezt a hazai gyártóknak nem szabad figyelmen kívül hagynia, így ahhoz, hogy egy-egy árucikk versenyképes tudjon maradni a külföldi import termékekkel szemben, a minőség mellett az ár-érték arányra is figyelni kell.

Korunk két legmarkánsabb globális fogyasztói megatrendje a fenntarthatósági, valamint a digitalizációs szempontokra épül. Míg utóbbihoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra, vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba. Viszont a fent említett trendeket napjainkban egyértelműen felülírja a fogyasztói környezetet legerőteljesebben befolyásoló infláció. Így a háztartásokban a racionális gondolkodás került az előtérbe, amelynek egyik kézzel fogható bizonyítéka a vásárlói érzékenység

- nyilatkozta Prof. Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, a fogyasztói magatartás és trendek kutatója.

Ebből a tudatosságból fakadt többek között az is, hogy egyre többen figyelnek arra, hogy magyar terméket válasszanak a boltban. A Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetőjének elmondása szerint

A közelmúltban, több mint 7000 ember bevonásával készült online felmérésünk szerint a fogyasztók 90%-a figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, sőt 74%-a pedig a Magyar Termék védjegyes árucikkhez köthető promóciókat is rendszeresen keresi

– fejtette ki Benedek Eszter. Többek között ennek is köszönhető, hogy a Magyar Termék védjeggyel ellátott termékek egyre nagyobb gazdasági súlyt képviselnek a gazdaságban. Az idei év végére várhatóan 240 Magyar Termék védjegyes gyártóval lehet számolni és ez közel 5500 terméket jelent. 

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az év elején még arra számítottunk, hogy a 2022. évi összesített adat elérheti a 3000 milliárd forintot, úgy, hogy 2021-ben még 2650 milliárd forint volt. Ehhez képest a végleges adatok szerint ez az érték csaknem elérte a 4000 milliárd forintot

- emelte ki Benedek Eszter. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója hozzátette, hogy természetesen ebben a fejlődésben a magyar kereskedelmi cégeknek is nagy szerepe van, hangsúlyozta ennek fontosságát is

(…) hiszen tudjuk, hogy a hazai termékek magas beltartalmi értékkel rendelkeznek és megbízhatóak

- mondta Fodor Attila. A Magyar Termék Nonprofit Kft. és a magyar kereskedelmi láncok és a hazai termékek gyártói összefogásban indítja el a „A hazaiban több van” projektet,  amely kampány a magyar termékek fontosságára és minőségére hívja fel a figyelmet. A nagyszabású kampány keretein belül vizuálisan bepillanthatunk egy-egy hazai termék belsejébe, a szétnyíló csomagolások segítségével. A sajtótájékoztató részeként egy kiállítás keretében nyerhettünk bepillantást az úgynevezett szétnyíló csomagolásokba. Az összes grafikát kizárólag hazai vizualitással foglalkozó szakemberek készítették, kézzel. 

A sajtó kérdésére Fodor Attila elmondta, hogy a fogyasztás csökkenés az egy folyamatos trend, annak ellenére, hogy a boltok árbevétele nő, a magas árak miatt. De ha azt nézzük meg, hogy mennyi terméket adnak el a kereskedelmi láncok ott csökkenést láthatunk. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?