November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Eltörli a szezont a Lidl és az Aldi: így próbálj meg ezután olcsón gyümölcsöt, zöldséget venni
Már közeledik a lecsószezon vége, de pár hétig még nagyban érik a magyar paradicsom és paprika. Ennek a két zöldségnek az ára nyáron jóval alacsonyabb, mint télen: a paradicsom kilója tavaly nyár közepén az Aldiban és a Lidlben akció nélkül 400 forint volt, (és eddig idén is 400 forintra ment le), a paprika pedig a jelek szerint tavaly (és idén is) 700 forintnál érte el a legolcsóbb periódusát, múlt télen a paradicsom 900 forintig kúszott fel, a paprika pedig 1200-1300 forintnál tetőzött a két diszkontban. A szezonalitás tipikus jele, hogy az idényzöldségek (- és gyümölcsök) árai télen majdnem duplájára emelkednek, hogy aztán nyárra újra mérséklődjenek.
Mára tényleg luxus lett egy tál lecsó: duplázódtak az árak 3 év alatt
Nem minden zöldség és gyümölcs mutat viszont már szezonalitást áraiban az Aldiban és a Lidlben. A G7 gyűjtése szerint például a banán ára egész évben stagnál, lényegében a legolcsóbb burgonya ára is nagyjából ugyanannyi évszaktól függetlenül. Ha a vöröshagyma és a sárgarépa elmúlt 12 hónapját nézzük, azoknál is nagyon hasonló mintát látunk: éves szinten ugyan van némi áremelkedés, de szezonalitás lényegében nincs, csak minimálisan hajlik a görbe.
Az is leolvasható a grafikonokról, hogy mintha alapvetően az alma árát sem az befolyásolná, hogy nyár van vagy tél, éppen terem-e az alma, vagy nem. A tárolás, az import lehetősége, a beszállítókkal kötött hosszú távú szerződések és más kereskedelmi körülmények lehetővé teszik, hogy az ellátás folyamatos és a fogyasztói ár stabil maradjon.
Csak három olyan termék volt, amely a klasszikus szezonalitás jegyeit mutatta az elmúlt 12 hónapban: az említett paradicsomon és paprikán kívül ilyen volt még a narancs, amelynek ára ellentétesen mozog a Magyarországon is megtermő két zöldséggel, azaz télen van a szezonja. A fehérrépa ármozgása pedig nem illik semmilyen mintába.
Eltörölheti a szezonalitást a diszkontok árazása?
Ahogy arról korábban beszámolt a Pénzcentrum is, a paradicsom-paprika árak ingadozását kihasználva lehet nyár végén elkészíteni a filléres lecsót, illetve télire eltenni néhány üveggel a nyár ízeiből. Az is kétségtelen, hogy a dinnyeszezont sem törölték el, éppen ellenkezlőleg: június óta tart a dinnyeháború a boltokban. Hamarosan már 99 forint/kg-os árakkal találkozhatunk, ha ismétlődik a avalyi forgatókönyv. Aztán ott a csemegekukorica, amelyre szintén érvényes még a szezonális hatás.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Lehetséges, hogy néhány zöldség és gyümölcs esetében a diszkontokban már nem mutatkozik meg az árakban, mikor van idény, viszont az biztos, hogy amíg a téli répák hűtőházakból kerülnek a polcra, idényben a szabadföldi magyar árukat lehet megvenni, ez pedig nem utolsó szempont. A piacokon vásárolva pedig biztosan megmutatkozik az árban is a szezonális hatás, mégha az Aldiban, Lidlben már nem is.
Ezenkívül ne feledkezzünk arról, hogy nem csak a spórolás érdekében érdemes figyelni, mikor van egy-egy gyümölcsnek a szezonja. Sokkal egészségesebb ugyanis szezonálisan étkezni, és mindig több tápanyag van abban a gyümölcsben, amit frissen szedve tesznek a boltok polcaira, mint azokban, amik hűtőházakban vártak hónapokig, mire az üzletekbe kerültek. A szezon zöldségeinek-gyümölcseinek követésében segít a HelloVidék szezonális naptára:
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.