November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Ez már tiszta Nyugat-Európa: képesek ennyit elkérni a hazai kávézókban egy csésze feketéért
A kávéfogyasztási szokások sem maradtak ki azokból a változásokból, amelyeket a járvány hozott az emberek életébe. Magyarországon is többet költött a lakosság otthoni kávézásra, havi szinten átlagosan 3000 forintot. A magyarok kedvence az eszpresszó, de nem vetik meg a tejeskávét és cappuchinót sem - sőt délután szívesebben fogyasztják a tejes változatokat. A World Coffee Index (kávézási világindex) szerint Európában átlagosan 912 forintba kerül egy kávé (eszpresszó, latte vagy cappuccino), és 3,66 kg az éves kávéfogyasztás/fő. Magyarország az árakban és a fogyasztásban is alulmúlja az európai átlagot.
Egy áprilisi felmérés azt mutatta, a magyarok egy eszpresszóért átlagosan 482 forintot, míg latte, vagy cappuccino italokért 694 forintot hajlandók fizetni a kávézókban. Ehhez képest a World Coffee Index szerint Magyarországon ezek a kávéfajták átlagosan 712 forintba kerülnek (299,5-ös USD árfolyammal számolva): az eszpresszó 622, a tejeskávé 830 és a cappuccino 685 forintba. Ez nem nagyon vág össze a KSH statisztikáival, amely szerint 2021 májusában - ez a legfrissebb adatunk - 323 forint egy csésze eszpresszó a magyar vendéglátóhelyeken. Azt hozzá kell tenni, hogy a Word Coffee Index a TripAdvisorra felvitt árakat vette alapul, és csak a fővárosi helyeket monitorozta.
Egy másik, júniusi felmérés szerint minden második magyar (53 százalék) fogyaszt rendszeresen eszpresszót, a következő legnépszerűbb kávétípus a tejeskávé (31 százalék) és a cappuccino (30 százalék). A napszak is befolyásolja a kávéválasztási szokásokat, eszpresszót leginkább reggel fogyasztanak a válaszadók: 86 százalékuk iszik egyet rögtön ébredés után, de délben (39 százalék) és délután (34 százalék) is népszerű ez a változat. Szintén reggel népszerűek az egyéb tej nélküli kávéitalok, mint a doppio, americano vagy az espresso lungo. A délutáni időszak inkább a tejes italoké.
A kávé a világ egyik legnépszerűbb itala, a magyarok körében is nagyon népszerű, viszont a World Coffee Index szerint fejenként mindössze 0,3 kg-ot fogyasztunk átlagosan egy évben. Sokkal reálisabb lenne pl. egy 2,5-3 kilós fogyasztás, a KSH adatsorai alapján. A Worldatlas kávéfogyasztási toplistájának adatai sem vágnak tökéletesen egybe a World Coffee Index adataival, mert az többnyire alacsonyabb számokat mutat. Valószínűleg a számítási módszertan tér el, az index ugyanis a Statista Consumer Market Outlook adataiból dolgozott.
A magyaroknál kevesebb kávét eszerint Európában csak a törökök fogyasztanak, 0,2 kg-ot fejenként. Az észak-macedónok fél kilót, a lengyelek pedig 0,7 kg-ot, és az orosz fogyasztás sem éri el az egy egész kilót. A legnagyobb kávéfogyasztók a luxemburgiak (11,1kg/fő), a finnek és a hollandok (8,2-8,2 kg/fő).
A világtérkép azt is megmutatja, hogy eszerint a számítás szerint közel annyi kávét fogyasztunk, mint a kirgizek, ceyloniak, bangladesiek, dél-afrikaiak. Világviszonylatban pedig ugyanazok az országok vezetnek kávéfogyasztásban, mint Európában:
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A World Coffee Index világtérképe szerint az árakat tekintve viszont Dél-Korea vezet, itt több mint 2300 forint egy csésze fekete. Teheránban ennek a töredéke, amit elkérnek egy kávéért átlagosan: mindössze 138 forint. Európában azért nincsenek hatalmas különbségek a fővárosi árakat összevetve, alig van olyan hely, ahol duplaannyit kéne fizetnünk egy kávéért, mint Budapesten.
A koronavírus hatására a magyaroknak már így is 93 százaléka többet kávézik otthon, 48 százalékuknál elmarad a kávézóban, étteremben kávézás, míg 45 százalékuk kevesebbet kávézik a munkahelyén. Nagy kérdés, hogy a a korlátozások feloldásának hatására visszatér-e a vendégek kedve, hogy betérjenek egy kávéra, vagy megmarad az új szokás, és inkább otthon isszák meg a napi koffein adagjukat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.