Noha a számuk az előző évihez képest csökkent, 2023-ban némileg erősödött a külföldi vásárlók súlya a hazai lakáspiacon.
Csúcsdrágulás jött el 2021-re: ezek a termékek kerülnek 20-30 százalékkal többe, mint tavaly
Sok minden történt egy év alatt egyes termékek és szolgáltatások átlagárát illetően. Többek között kiderült az, hogy a csúcsdráguló áruk között szinte kizárólag csak élelmiszerek vannak, amiknek az ára 20-30 százalékkal került többe az újév első hónapjában, mint 2020 januárjában. Ráadásul a drágulásból olyan termékek veszik ki bőven a részük, amik alapélelmiszernek számítanak szinte minden magyar háztartásban. Ennél is jobban rá lehet ugyanakkor csodálkozni arra tényre, hogy van két zöldség jelenleg Magyarországon, amiért 1 hónap leforgása alatt, 2020 decemberéhez képest, 2021 januárjára 20-24 százalékkal kell többet fizetni.
Egy hónap elteltével a KSH újra közölte a fogyasztói árak változását Magyarországát. Ennek következtében az egész 2020-as év is lezárult, és vizsgálhatóvá vált, hogy konkrétan 2020 januárja és 2021 januárja között miként változtak az egyes termékek és szolgáltatások árai Magyarországon. A Pénzcentrum elemzéséből kiderült, hogy 2021 januárjára, egy év leforgása alatt
Az éllovas alma kilója nem kevesebb, mint 30 százalékkal emelkedett, miközben az étolaj és a rizs ára 21, illetve 17,7 százalékkal ugrott meg 12 hónap leforgása alatt. De (!) a 2020-ban top 10 legjobban dráguló termékek közé befért még többféle cigarettamárka terméke, a fehérkenyér, az uborka, a narancs, a kristálycukor és a Nemzeti Sport is.
Ezek között a termékek között kettő olyan volt, aminek az alapára 1 000 forint fölött volt 2020 januárjában, ez pedig a cigaretta. Ám hiába, hogy a többi termék esetében - 1 000 forint alatti tételek - pár százforintos árváltozás figyelhető meg, azért például a csúcsdráguló alma esetében míg 2020 januárjában egy kilóért 345 forintot kellet kifizetni átlagosan, addig 2021 januárjában már 449-et kell. Ugyanígy egy liter napraforgó étolaj esetében is több mint 100 forintos drágulásról számolhatunk be, miközben a bronzérmes dráguló hántolt rizs ára 60 forinttal emelkedett.
Ahogy a grafikonon látszik 2021 januárjára 1 kiló uborka ára már majdnem 1 000 forintba került, miközben 1 kiló narancs átlagára is majdnem 600 forintnál tart. A cigaretták pedig nem kevesebb mint 200 forinttal lettek drágábbak, miközben a fehérkenyér kilós átlagára 50 forinttal került többe idén év elején, mint tavaly ilyenkor.
Az összesített, 95 terméket és szolgáltatást vizsgáló KSH listán egyébként a top 10 dráguló terméken kívül még 28 olyan termék/szolgáltatás szerepel, aminek 5 vagy több százalékkal emelkedett az ára egy év leforgása alatt. Ilyen volt többek között a zsemle, az olaszfelvágott, a finomliszt, de például az asztali fehér-, és vörösborok, vagy a múzeumi belépőjegyek, illetve a csirkeszárny és tojás is.
Ezzel szemben a majd 100-as listán 7 olyan termék van, aminek az átlagára pontosan annyiba került 2021 januárjában, mint 2020 januárjában. Ezek a következők: pasztőrözött ESL tej (liter), az általános és vezérelt villamos energia (10kWh), egy köbméter vezetékes gáz, egy darab vonaljegy, illetve a teljesárú autóbusz, illetve gyorsvonat jegy. Mindezeken kívül egyetlen olyan terméket találni, aminek az ára 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent, ez pedig a késői burgonya kilója, ami tavaly januárban 253 forintba került, míg idén januárban átlagosan 220-ba.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mi drágult egy hónap alatt?
A KSH legfrissebb statisztikáiból azt is ki tudjuk olvasni, melyek voltak azok a termékek/szolgáltatások amiknek egy hónap leforgása alatt ugrott meg az áruk. Az első helyen az uborka található, aminek a kilós átlagára decemberről januárra 24 százalékkal emelkedett. Ezt követte a paradicsom 19,9 százalékos drágulással, majd a dobogót egy darabnyi 200-250 grammos tejes margarin zárta 8,9 százalékos áremelkedéssel.
Érdekes, hogyha az egy hónap alatti csúcsdráguló termékekből ha vásárolnánk 1-1-1 egységnyit, azaz 1 kg uborkát és paradicsomot, valamint egy 200-250 grammos tejes margarint, akkor a 3 termékért idén januárban 345 forinttal kellene többet fizetnünk, mint 2020 decemberében. A 3, egy hónap alatt csúcsdráguló terméken kívül egyébként még egy olyan volt a KSH listájában, ami 5 százalékos áremelkedést produkált, ez pedig egy kilónyi banán volt. Amiért 6,8 százalékkal kellett többet kiperkálni idén januárban, 2020 decemberéhez képest. Ez egészen pontosan átlagosan 31 forintos árnövekedést jelentett egy kiló banánon.
Mindezeken felül összesen 11 olyan termék volt ami 2-5 százalék között drágult Magyarországon a hivatalos, 95 tételt felsorakoztató lista alapján. Ezek között ott volt többek között a pulykamellfilé, a késői burgonya, a 200-250 grammos őrölt kávé, de például a kristálycukor és a napraforgó étolaj is.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.