2 °C Budapest

Igaza lett Zacher Gábornak: durva, mennyit költenek a magyarok alkoholra évente

2020. december 1. 13:55

Az, hogy egy országban az egyes háztartások mire költik el bevételeiket, sokat elárul nem csak a gazdaság, de a társadalom szerkezetéről is. A legfrissebb elérhető statisztikák alapján pontos képet kaphatunk arról az Európai Unió egyes tagállamai milyen arányban költenek lakhatásra, élelmiszerre, ruházkodásra, kultúrára és alkoholos italokra. A számokat elemezve kiderül, hogy a lakhatási költségeink alacsonyak az EU-n belül, viszont sok pénzünket viszi el az élelmiszer, az alkohol és a cigaretta.

A legfrissebb statisztikák szerint szeptemberben Magyarországon az átlagkereset kedvezmények nélkül 260 900 forint volt, majdnem 16 ezer forinttal több, mint 2019-ben. Papíron tehát jobban élünk, de vajon mire költjük mi magyarok ezt a pénzt, és mire költik a többi európai ország lakói? Pontosabban milyen arányban fizetünk ebből rezsit, mekkora hányadából veszünk élelmiszert, fogyasztási cikkeket, alkoholt?

Az Eurostat 2019-es statisztikáiból kiderül, a tavalyi évben az Unió egyes tagállamaiban arányaiban mire költötték el a háztartások a bevételeiket. 12 fő kategóriába osztják a kiadásokat a statisztikusok, ez alapján 2019-ben az EU-27 háztartásainak kiadásainak csaknem egynegyedét lakás, víz, villany, gáz és egyéb fűtőanyagra fordították. Közlekedésre a teljes bevétel 13,1 százaléka, élelmiszerre és alkoholmentes italokra 13 százalék, egyéb árukra és szolgáltatásokra 11,2 százalék - ez tette ki a kiadások csaknem felét. Az alábbi grafikonom ábrázoljuk az Unió költési átlagát, alatta Magyarország és 3 szomszédos ország számait.

Ahogy az alsó "tortán" is jól látszik hazánk költési szokásaiban bizonyos pontokaon eltér az unió átlagától. Lakhatásra például kevesebbet költünk, a bevételeink durván ötödét: 19,7 százalékát. A finnek, a szlovákok és a dánok állnak a lista élén, ők 28,4, 28,4, illetve 27,9 százalékát. A lista utolsó helyén Málta áll (12,3%). A közlekedésre fordított költségek tekintetében is az EU átlaga alatt vagyunk, igaz csak 0,3 százalékkal, élelmiszerre és alkoholmentes italra viszont a bevételeink nagyobb hányadát költjük. 

Éttermi és szállodai szolgáltatásokra is több megy el, mint az unió 27 tagországában átlagosan - ez feltehetően a SZÉP kártyák népszerűségének tudható be. Ruházkodásra valamennyivel kevesebb jut a fizetésünkből arányosan, mint ahogy kultúrára is. Elképesztően sok jut azonban alkoholraés cigarettára: majdnem kétszer akkora hányad, mint az unió 27 tagországában átlagosan. (És ez nem feltétlenül amiatt van, mert drágábbak lennének itthon ezek a termékek - tudjuk jól, mekkora problémát jelent a magyar népesség körében az alkoholizmus. Meg persze az átlagfizetéseket is nagyon különböznek országonként). Átlagosan majdnem 1 százalékkal több megy el kommunikációra, sőt, oktatásra is itthon, mint az Unió többi országában.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Szomszédaink mellett 

A második tortán a magyar adatok mellett megismerhetjük az osztrákok, a szlovének és a szlovákok költési szokásait. Érdemes összevetni saját számainkat az osztrákokéval: bevételeink majdnem kétszer akkora hányadát költjük élelmiszerre, mint ők. Európában amúgy fizetésük legkisebb arányát a britek (8%), legnagyobbat a románok (26%) hagyják ott az élelmiszerboltban. Hazánk a 8. a sorban. Az alkoholra költött összeg arányában viszont a harmadikak vagyunk, Luxemburg és Csehország előz minket csak meg. A z utolsó helyen a hollandok vannak: ők bevételeik mindössze 3 százalékát költik alkoholra és dohánytermékekre.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?