November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Még vasárnap is zajlik a Joy-napok, nyakunkon a black friday, és persze karácsonyig sem kell többet várni már, mint 6 hét. Ilyenkor lényegesen többet költünk, mint egy átlagos hónapban, hiszen a kereskedők mindent megtesznek annak érdekében, hogy befolyásoljanak minket. A szakember szerint egy újabb felesleges divatholmi megvásárlása helyett sokkal jobban is kihasználhatnánk ezeket az akciókat.
Éppen zajlik a hazánkban az egyre népszerűbb kuponos napok egyike, 6 hét múlva karácsony, és a kettő között még a Black Friday-jel is meg kell harcolnunk. Az eladások 1377 százalékkal ugranak meg azon a bizonyos pénteken egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest a Black Friday Global (2018) Magyarországra vonatkozó adatai szerint. A hazai vásárlók mind online, mind offline vadásznak a legjobb árakra. Azok, akik több boltot is árgus szemmel figyelnek, 57 ezer forintot szánnak a mostani rohamra.
A GKI szerint a karácsonyi szezonban pedig fejenként több mint 48 ezer forintot tervezünk elkölteni: ez az összeg 7 ezer forinttal több a tavalyinál és 20 ezerrel a 4 évvel ezelőtti terveknél. A KSH adatai is megerősítik mindezt, a kiskereskedelmi forgalom dinamikus növekszik, e legfrissebb adatok szerint szeptemberben például 6,3 százalékkal.
Nem mindenki boldog, aki költ
Vásárolni persze a legtöbb ember szeret, ám érdemes odafigyelni a mennyiségre még ezekben a túlfűtött napokban, hetekben is. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichioterapeuta szerint a kuponakciók és a nagy leárazások arra szolgálnak, hogy észrevétlenül hassanak az emberre, ne vegye észre, ha esetleg nem jár annyira jól az adott akcióval. Leginkább azokat lehet befolyásolni, akik nem tudnak veszíteni, hiszen bennük óriási feszültségeket kelt ez az időszak. Az van bennük, hogy ha nem ők kapják meg a kedvezményt, akkor alulmaradnak.
A szakember szerint a másik motiválóerő ilyenkor az öröm: kielégülést okoz, ha valamit megszerez az ember, vagy jó áron tudja megvásárolni, amit kinézett.
Gyors élet: gyors divat
"Létezik egy felmérés arról, mennyi ideig érezzük magunkat boldognak a vásárlás után. Megdöbbentően rövid ideig. Az élményektől sokkal tovább tart a boldogság" - magyarázta a Pénzcentrumnak Mengyán Eszter, színtanácsadó, blogger aki a fenntartható divattal foglalkozik, majd így folytatja: "A szerkesztőségben, ahol korábban dolgoztam, rendszeresen érkeztek online rendelt ruhák, cipők, kiegészítők. Egyszer valaki meg is jegyezte: most hogy megérkezett a csomagja, kezdi az egész folyamatot előröl, mert sokkal izgalmasabb válogatni, vágyni, várni.
Az egész iparág felgyorsult, 2-3 hetente dobnak a piacra új kollekciót csak azért, hogy az újdonság varázsa meglegyen. Mesterségesen generált trendek, kötelező darabok bűvöletében élünk, eltűnik az egyéniség, a stílus.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A túlfogyasztásról pedig csak annyit, hogy évente 150 milliárd új ruhadarab készül, amit igyekeznek eladni nekünk. A ruháink viszont különböző okok miatt (silány minőség, “kiment a divatból") egyre rövidebb ideg vannak a ruhatárunkban. Egyre több ruha kerül ki a körforgásból, így olyan mennyiségű hulladék keletkezik, amely szinte felfoghatatlan.
Olyan komoly probléma ez, amelyről a jövőben biztosan sokat hallunk majd. Érdemes tehát megfontoltan, tudatosan költeni, de ehhez szükség van arra, hogy pontosan tudjuk, kik vagyunk, miért szeretünk vásárolni, mire van valójában szükségünk. Justine Laconte divattervezőnek van egy nagyon jó videója arról, milyen a silány és jó minőség közt a különbség.
Ezek szerint nekem pl. alig van jó minőségű ruhám, hogyan várhatnám el, hogy örök darabjaim legyenek? - mondja Eszter. Eldobhatóvá vált a “divat", teljesen mindegy, hogy Pepcoban vagy Zaraban vásárolunk. A fenti napok (Joy, Black Friday) inkább arra lennének jók, hogy
Anyagilag is jobban járunk?
Bizonyos ruhadarabok velünk maradhatnak nagyon sokáig, de ha valamit rendszeresen viselünk, az amortizálódni fog. Attól is függ, hogy valami örök darab, hogyan ápoljuk, mossuk, tároljuk. De az biztos, hogy jó minőségű darabokba befektetni vagy régebbi, akár 30-40 éves ruhákat magunkra alakíttatni jó befektetés lehet. A cél, hogy a saját ruhatárunkban éljük ki a kreativitásunkat, ne a vásárlásban."
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.