2 °C Budapest

Ennyi pénzt szánnak a magyarok karácsonyi ajándékokra: nem sok ez?

2018. december 18. 12:00

2018-ban a tavalyihoz képest többet, átlagosan 56 ezer forintot költenek majd karácsonyi ajándékra a magyarok, valamint nőtt az egy személy ajándékára szánt összeg is.

A tavalyinál közel 4 ezer forinttal többet, összesen átlagosan 56 355 forintot szánnak ajándékokra a megkérdezettek. Az elkölteni tervezett összeg nagyságát számos tényező, például a lakóhely típusa is befolyásolja: a 100 ezer forintnál többet költők aránya a megyeszékhelyen élők körében a legmagasabb, 18 százalék, míg az egyéb városokban élők terveznek a legkevésbé ennyit költeni, hiszen mindössze 7%-uk mondta ezt. Az egy főre jutó összeg is emelkedett, idén ez jellemzően 10 084 forintos kiadást jelent - derült ki Budapest Bank legfrisebb reprezentatív kutatásából.

Az elmúlt évben 39-ről 34 százalékra csökkent azoknak az aránya, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra, miközben az elmúlt évek növekedését folytatva idén 33 százaék helyett már 38 százalék vallja, hogy nem kell takarékoskodnia az ünneppel járó költségek miatt. A válaszadók 33 százaléka mondta, hogy a karácsonyi kiadásait az aktuális havi fizetése fedezi, míg 29 százalék többek közt az általános tartalékaiból, 26 százalék az aktuális fizetéséből, 23 százalék pedig az erre a célra félretett pénzből is fedezi az ünnep költségeit. A lakosság mindössze 4 százaléka említette, hogy hitelkártya-keretét is igénybe veszi.

Az ajándékokért a megkérdezettek 70 százaléka készpénzzel is fizet, a második legnépszerűbb fizetési megoldás az interneten keresztüli bankkártyás fizetés (29%). Ezt a hagyományos betéti kártyával történő fizetés követi 27 százalékkal, a hitelkártyás fizetések aránya 10 százalék. A hitelkártya keret költés tekintetében nincs jelentős változás tavalyhoz képest, ezúttal is körülbelül 70 ezer forint felhasználását tervezik a megkérdezettek.

Azok, akik hitelt is felvesznek a karácsonyi ajándékok vásárlásához, jellemzően a költségek 24 százalékát tervezik ily módon fedezni, ebben nincs változás az előző évhez képest. Ez az arány a 23-29 évesek körében a tavalyi 17-ről 7 százalékra, míg a 60-69-es korosztály esetében 29-ről 14 százalékra csökkent ez az arány.

A fiatalok és a nők shoppingolják rommá magukat

Egy év alatt 70-ről 74 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik előre átgondolják, hogy kinek, milyen értékben vesznek majd meglepetést - igaz, az alapos tervezés ellenére a válaszadók fele (51%) vallja, hogy hajlamos túlköltekezni ilyenkor. A magyarok 89 százaléka szerint nem az ajándék értéke a fontos, ennek ellenére minden negyedik megkérdezett (25%) mérlegeli a meglepetések beszerzésekor, hogy a megajándékozottól körülbelül milyen értékű meglepetésre számíthat.

Elsősorban a nőkre jellemző (24% a férfiak 15%-ához képest), hogy előre eltervezik, kinek mit adnának, és ezzel a listával indulnak vásárolni. Egy év alatt 49-ről 45 százalékra csökkent azok aránya, akik ugyan körülbelül tudják, mit szeretnének venni, az üzletek kínálata mégis nagyban befolyásolja a választásukat. Az ajándékok kiválasztását nézve tavalyhoz képest 3-ról 8 százalékra nőtt azok aránya, akik inkább biztosra mennek, és megkérdezik az ajándékozottól, hogy mit szeretnének.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A megkérdezettek 74 százalékát zavarja a karácsony előtti rohanás az ajándékok után, a válaszadók fele (46%) talán ezért is már 1 hónappal az ünnep előtt beszerzi a meglepetéseket. Jellemzően a férfiak és 23-29 év közöttiek azok, akik a karácsony előtti két hétben, vagy épp az utolsó pillanatban szerzik be a meglepetést, míg a nők sokkal nagyobb arányban már több, mint 1 hónappal korábban megveszik őket.

A magyarok jellemzően 6,2 nap alatt szerzik be az ajándékokat, a nemek közti eltérés azonban itt is megmutatkozik, hiszen míg a férfiak 5 nap alatt letudják a vásárlást, addig a nők jellemzően 7,3 napot fordítanak erre. Érdekesség, hogy a 23-29 éves korosztály kiemelkedően sok időt, összesen 8,1 napot tölt az ajándékvásárlással. A digitális fizetési módok terjedését mutatja az is, hogy az ajándékokat a leggyakrabban (64%) ma már webáruházakban veszik meg a megkérdezettek, amelyeket a bevásárlóközpontok követnek (63%), majd a szuper- és hipermarketek következnek 50 százalékkal.

Átlag 7 embert ajándékozunk meg

A válaszadók átlagosan közel hét embernek vesznek ajándékot idén - ez a szám a nők esetében nyolc, míg a férfiak körében csupán öt. A legtöbben párjukat (74%), gyermekeiket, vagy unokáikat (64% - itt a férfiak esetében 57%, a nőknél pedig 71% ez az arány) és szüleiket (61%) szokták meglepni ajándékkal. Ezzel szemben a testvéreiknek már csak 44 százalék, apósuknak-anyósuknak 30 százalék, a barátaiknak 21 százalék, a munkatársaiknak pedig alig 5 százalék ajándékoz valamit karácsonykor. 

2018-ban partnerüknek legtöbben illatszert, ruhaneműt és könyvet ajándékoznak; a gyermekeknek és unokáknak szánt ajándékok közül pedig a játékok, a ruhaneműk és a könyvek kerültek fel a képzeletbeli dobogóra; míg a szülőknek legtöbben illatszereket, édességet és könyvet vásárolnak. Ugyanakkor a slágerajándékok mellett egyre népszerűbbek az ajándékutalványok is, amelyet az egy évvel ezelőtt mért 18 százaék helyett immár 24 százalék választ ajándékként.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?