November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Idén a tavalyinál több mint 6 ezer forinttal többet, átlagosan 52 600 forintot szánunk karácsonyi ajándékra, és az egy évvel ezelőtt mérthez képest egy nappal kevesebbet, átlagosan 5 napot fordítunk azok beszerzésére.
2011 óta végeztet reprezentatív kutatást a Budapest Bank a hazai lakosság körében, hogy megismerje, milyen vásárlási és pénzügyi szokások jellemzik a fogyasztókat karácsony környékén. Az idén immár negyedik alkalommal elvégzett felmérésből kiderül, hogy a megajándékozottak száma tavalyhoz képest nem változott, így továbbra is mindenki átlagosan 6 embert fog meglepni.
Hódít a netes vásárlás
Bár ugyanannyi embert ajándékozunk meg, mint tavaly, idén erre a korábbi 6 nap helyett már csak 5 napot szánunk. Az ajándékok beszerzésére szánt kevesebb idő azzal függhet össze, hogy mind többen vásárolnak interneten, webáruházakban karácsonykor: az elmúlt egy évben jelentősen nőtt az arányuk a tavalyihoz képest (52 százalékról 62 százalékra).
Ennek nyomán idén először beérte a plázákban és bevásárlóközpontban vásárlók amúgy csökkenő számát (64%) az ebben az időszakban a világhálón vásárlók aránya. A karácsonyi vásárlást továbbra is stresszesnek találjuk: legtöbben a zsúfolt üzletekre és az idő szűkére panaszkodnak, ami szintén magyarázhatja, hogy mind többen intézik webshopban a beszerzéseiket. Az interneten vásárlók túlnyomórészt könyvet, elektronikai cikket és játékot vesznek, azonban tavalyhoz képest nőtt az utazást, élményt vásárlók száma is.
A netes vásárlás az ünnepektől függetlenül is egyre népszerűbb: a felmérésben szereplők 79 százaléka vásárolt már a világhálón, 38 százalékuk pedig rendszeres online vásárló. Az online vásárlók csaknem fele (49%) a webáruházakban nézi ki a dolgokat, és ott is veszi meg, míg 37 százalék csak információforrásként használja az online boltokat. Az online vásárlók fizetésnél még mindig az utánvétet részesítik előnyben (52%), de folyamatosan nő azok aránya, akik bankkártyájukkal fizetnek a neten (a tavalyi 33 százalékról 39 százalékra).
A válaszadók több mint fele előre tudja, kinek mit ad, de 2015-höz képest csökkent az arányuk: egyre többen néznek körül előbb interneten vagy a boltokban, mielőtt kitalálnák az ajándékokat (16 százalékról 22 százalékra).
Többet költünk szeretteinkre, és ehhez egyre kevésbé kell takarékoskodnunk
A rövidebb idő alatt több pénzt költünk el, mint az elmúlt évben: a vásárlásra fordított összeg idén jelentősen nőtt, a tavalyi átlagos 46 ezerről 52 600 forintra, így fejenként 9 100 forintot tervezünk költeni a tavalyi 7 100 helyett.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Erre a kiadásra a lakosság csaknem fele (48%) már az ünnepek előtt félretesz pénzt, míg egyharmaduk az aktuális fizetésből is képes ezt finanszírozni. 2015-höz képest csökkent azoknak a száma, akik már a karácsony előtti hónapokban spórolni kezdenek a kiadásokra (45 százalékról 37 százalékra), míg azok aránya, akiknek nem kell takarékoskodniuk az ajándékvásárlás előtt, 28 százalékról 31 százalékra emelkedett.
Az ajándékok beszerzésénél a készpénz továbbra is a legnépszerűbb fizetési eszköz (71%), amelyet a hagyományos betéti kártya (30%) és az interneten keresztül történő bankkártyás fizetés (27%) követ. Egyre többen fizetnek érintőképes kártyával is (arányuk a tavalyi 27-ről 30 százalékra nőtt).
Az érintőképes kártyával rendelkezőknek immár 75 százaléka lehetőleg mindig kihasználja annak érintőfunkcióját, míg 23 százalék csak akkor, ha erre az eladó külön rákérdez. A következő évek innovációját jelentő mobiltárcás fizetés még gyerekcipőben jár hazánkban, és van hova fejlődnie: bár még csak a megkérdezettek mindössze 1,5 százaléka rendelkezik jelenleg is ilyen szolgáltatással, a válaszadók 75 százaléka már hallott róla, és 46 százalékuk ki is szeretné próbálni azt.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.