Egy európai felmérés szerint minden országban három fő fogyasztói típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon azonban jelen van egy negyedik, tipikusan ránk jellemző vásárlói kategória is: mi a szokások rabjai vagyunk. Ez a típus általában a megszokott helyen veszi meg a szokásos termékeket, az akciós újságot pedig a boltban is használja.
Vannak-e az egyes európai országokra jellemző vásárlói viselkedési formák? Erre a kérdésre kereste a választ a Henkel egy nemzetközi felmérés során, ahol 10 európai országban több mint 5600 fogyasztót kérdezett meg vásárlási szokásaikról. Az általános trend szerint minden országban három fő típus határozható meg: takarékoskodók, értékkeresők és gondtalan vásárlók. Magyarországon jelen van egy negyedik, más országra nem jellemző vásárlói kategória is, a szokások rabjai.
Három fő vásárlótípus
Az eredmények elemzése rávilágított, hogy a felmérésben érintett minden országban három hasonló fogyasztói csoport létezik: a takarékoskodók, az értékkeresők és a gondtalan vásárlók.
A Takarékoskodók vezérelve, hogy minden terméket a lehető legolcsóbb áron szerezzenek be. Elsősorban az árra helyezik a hangsúlyt, kisebb jelentőséget tulajdonítanak a minőségnek. Számos különböző értékesítési csatornát vesznek számításba, de végül általában a diszkontok mellett döntenek. Kedvelik a saját márkás termékeket és mindig nyitottak az új márkákra, ha vonzó az áruk. Mivel ugyanazokat a termékeket gyakran ugyanabban az üzletben veszik meg, a vásárlás menete nagyrészt egy szokásokon alapuló mintát követ. A Takarékoskodók ennek megfelelően nem töltenek sok időt a polcok böngészésével, ehelyett előre meghatározott terv szerint töltik meg a bevásárlókosarat.

Az Értékkeresők közös vonása a legjobb ár-érték arány keresése. A Lelkes értékkeresők gyakran és szívesen vásárolnak, elégedettséggel tölti el őket, ha megtalálják a megfelelő terméket. Fontos számukra a részletes információ a termékekről, és a vásárlás megtervezéséhez gyakran használnak szórólapokat. A Lelkes értékkeresők válogatnak a legtöbb üzlet közül, és nyitottak minden értékesítési csatornára. A vásárlási döntésnél a minőség fontosabb számukra az árnál, azonban mindig keresik a promóciós ajánlatokat.
Ha találnak egy jó ajánlatot, gyakran hajlamosak készleteket felhalmozni. Nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is. Összességében a Lelkes értékkeresők szigorú elvárásokat támasztanak azon üzletekkel szemben, ahol vásárolnak. Az Akciós értékkeresők figyelmének központjában a különleges ajánlatok és promóciók állnak. Sok időt töltenek az akciók keresésével, és figyelembe veszik a szórólapokat, brosúrákat és hirdetéseket.
A Lelkes értékkeresőkkel ellentétben a további információk kevésbé fontosak számukra. A megtakarítás érdekében gyakran halmoznak fel készleteket a termékekből. A minőség és az ár ugyanolyan fontos a vásárlási döntéseik meghozatalakor. Az Akciós értékkeresők nyitottak az új, ismeretlen termékek iránt is.
KATTINTS! A kínaiak gagyi világmárkái: mindent hamisítanak + fotók
A Gondtalan vásárlók csak azt a terméket veszik meg, amire éppen szükségük van, és nagyon ritkán halmoznak fel készleteket. A minőség fontosabb számukra, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jobb minőségért. A Gondtalan vásárlók nem keresnek információkat a vásárlás előtt, és nem töltenek sok időt a polcok böngészésével sem, hanem gyorsan kiválasztják a szükséges terméket.
Míg Nyugat-Európában az azonos márkákat leginkább szokásokon alapuló minta szerint vásárolják ugyanabban az üzletben, a kelet-európai Gondtalan vásárlók különböző üzletekbe mennek, és nyitottak az új termékekre és márkákra is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Helyi típusok
Egyes országokban további helyi vásárlótípusokat találtunk: a Tömeggel tartókat Olaszországban és Hollandiában, az Inforacionális vásárlókat Franciaországban, valamint a Szokások rabjait Magyarországon.
A magyar vásárlótípus, a Szokások rabjai általában a megszokott helyen veszik meg a szokásos termékeket, és ha a keresett termék nem kapható, akkor inkább átmennek egy másik üzletbe. Nem igazán keresik az információkat, de jellemző rájuk az akciós újság használata a boltban. A minőség náluk fontosabb, mint az ár, és hajlandóak többet fizetni a jó minőségű termékekért. Az akciós termékek helyett inkább a különleges ajánlatokat keresik a megszokott termékekből (pl. összecsomagolások) és fogékonyak az impulzív vásárlásra ösztönző akciókra.
A Tömeggel tartók számára az ár és a minőség egyformán fontos. Nem jellemző rájuk az információgyűjtés, viszont sokféle értékesítési csatornát használnak. Vásárlói viselkedésük szokásokon alapszik, és erősen kötődnek a márkákhoz, különösen a rendszeresen vásárolt termékek esetében. Érdeklődnek a különleges ajánlatok iránt, főleg ha azok az általuk kedvelt márkákra vonatkoznak.
Az Inforacionális vásárlók jól informáltak a termékekről, hatékonyan vásárolnak és keresik a jó ár-érték arányú termékeket. Nagy hangsúlyt fektetnek az árra és a minőségre, nyitottak a különleges ajánlatokra és a kuponkampányokra. Ha találnak egy jó ajánlatot, akkor jellemző rájuk a termékek felhalmozása és a nagy tételben történő vásárlás. Számos különböző értékesítési csatornát használnak, egyaránt szívesen vásárolnak szupermarketben, hipermarketben vagy diszkontáruházban.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


