Egy nemrég elfogadott EU-jogszabály szerint a jövőben egyértelműen és olvashatóan kell feltüntetni az élelmiszerek csomagolásán, hogy a termék mennyi zsírt, telített zsírt, szénhidrátot, cukrot, fehérjét és sót tartalmaz, hogy a vásárlók tudatosabban tudják eldönteni, hogy milyen élelmiszereket vásárolnak. Ezt követően csak a vásárlókon múlik majd, hogy elolvassák-e, hogy mi szerepel a csomagoláson.
A jövőben egyértelműen és olvashatóan kell feltüntetni az élelmiszerek csomagolásán, hogy a termék mennyi zsírt, telített zsírt, szénhidrátot, cukrot, fehérjét és sót tartalmaz, hogy a vásárlók tudatosabban tudják eldönteni, hogy milyen élelmiszereket vásárolnak. Ezt tartalmazza az a jogszabályjavaslat, amelyet július elején szavazott meg az Európai Parlament.
Több információ több termékről
Az allergén összetevők listáját a jövőben a csomagolatlan élelmiszerek, például a menzákon vagy éttermekben értékesített élelmiszerek, esetén is kötelező lesz feltüntetni. Ez jelenleg csak az előre csomagolt élelmiszerek esetén kötelező. Ezzel kapcsolatban a tagállamoknak kell eldönteniük, hogy hogyan osztják meg ezeket az információkat a vásárlókkal.
Kötelező lesz feltüntetni a sertés-, bárány-, kecskehús és a szárnyasok eredetét is. Ez jelenleg a marhahús, méz, olívaolaj, friss zöldségek és gyümölcsök esetén, illetve olyankor kötelező, amikor ennek az információnak a hiánya félrevezető lehet.
Az új szabályok szerint gondoskodni kell majd arról, hogy az élelmiszerek csomagolása, megjelenése ne adhasson okot a félreértésre. Szigorú szabályok gondoskodnak majd arról is, hogy a fogyasztókat ne lehessen félrevezetni különböző élelmiszer-utánzatokkal, például a tej felhasználása nélkül előállított "sajtszerű" termékekkel. A csomagolás elején, a márkanév mellett egyértelműen fel kell tüntetni, ha valamilyen összetevőt mással helyettesítenek.
A javaslatról a soros magyar EU-elnökség ideje alatt állapodott meg a tagországok kormányait képviselő tanács és az Európai Parlament. A jogszabály hivatalos közzétételét követően az élelmiszeriparnak maximum öt éve lesz arra, hogy alkalmazkodjon az új előírásokhoz.
Ami kimaradt...
Renate Sommer német néppárti képviselő, a téma parlamenti jelentéstevője elmondta: "Az új szabályok a vásárlók mellett az élelmiszeripar számára is előnyösek, mivel nagyobb jogi biztonságot teremtenek és csökkentik az európai élelmiszeripar 80%-át kitevő kis- és középvállalkozások bürokratikus terheit." A pozitív kimenetelű szavazást üdvözölve közleményt adott ki Áder János (Fidesz) is. Ő úgy vélte, a rendelet mérföldkőnek számít az európai fogyasztóvédelem történetében. Úgy fogalmazott az új szabályozás "határozott lépés az egységes élelmiszertájékoztatás irányában".
Értékelése szerint nem volt meglepetés, hogy a fogyasztókat és az ipari szereplőket közvetlenül és jelentős mértékben érintő jogszabály-tervezet körüli tárgyalásokat csak majd' három év alatt sikerült lezárni.
Tabajdi Csaba szocialista képviselő szerint csalódást keltő eredmény született az élelmiszerek címkézéséről szóló uniós irányelv ügyében. A politikus úgy látja, hogy a jogszabály nem ad elegendő tájékoztatást a fogyasztóknak, ezért nem segíti megfelelően az egészségesebb táplálkozás kialakítását sem.
Tabajdi sajnálatosnak nevezte, hogy elbukott a napi ajánlott beviteli értékek kötelező jelölésére vonatkozó javaslat valamint a csomagolás főoldalán történő címkézés ötlete. Mindkettő szerinte az élelmiszeripari lobbi áldozatává vált.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Egészségügyi szempontból elfogadhatatlan az is, hogy a borok és szeszes italok energiatartalmának feltüntetése teljesen kimaradt a szabályozásból - tette hozzá. Előrelépésként értékelte ugyanakkor, hogy a szarvasmarhahús és a friss zöldség-gyümölcs mellett immár minden friss hústermék valamint a tojás esetében is kötelező lesz a származási ország feltüntetése, illetve az allergén anyagok címkézése.
Te is találkoztál mostanában átverős címkével? Küldd el nekünk a fényképét! Címünk: penzcentrum@penzcentrum.hu
Nálunk csak részben érti a címkék információit a többség
Hazánkban legtöbben a kalória-, zsír- és vitamintartalomra vonatkozó adatokban bízik mindig - derül ki a Nielsen 55 országban, köztük Magyarországon végzett felméréséből. Ugyanakkor 28 európai ország átlagában kisebb azok aránya, akik minden esetben hitelesnek tekintik ezeket a számokat. Kalóriánál kontinensünk átlaga 35, zsírnál 25, vitaminnál 26 százalék.
További sorrend a magyar fogyasztóknál: Mindig bízik a frissességre vonatkozó információban 34, míg a termék bio voltában, illetve mesterséges adalékanyagoktól való mentességében 30-30 százalék.
Arról, hogy adott élelmiszert importáltak-e, illetve a termék természetes voltáról 28-28 százalék fogadja el mindig hitelesnek a tájékoztatást.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.