Lassan 57 éves a világ első McDonald's üzlete, és már a hazai "gyerek" is kilépett a tini-korból. Idén ünnepli a gyorsétterem-lánc hazai, Régiposta utcai első üzlet megnyitásának 20. évfordulóját. Év végére 100 étteremmel, 100 millió eladott Big Mac-kel és 1 milliárdos vendégszámmal kalkulál a hálózat - hangzott el a sajtótájékoztatón.
20 év alatt rengeteget fejlődött a hálózat, nem csak az üzletek számát, a termékkínálatot, de az üzletpolitikát illetően is. 1988-as nyitáskor egy Big Mac-ért még 43 forintot, a Coláért 15-öt kellett fizetni, persze azóta már ez is változott. Az üzletek száma leggyorsabban 1995-1998 között emelkedett, most azonban ismét rákapcsol a cégóriás a hazai hálózat növelésére.
Jelenleg 95 étteremből áll a hálózat, ahol évente hozzávetőleg 77 millió vendég fordul meg. Az üzletek egy része saját üzemeltetésű, több mint felét, összesen 48 egységet azonban franchise partnerek tartanak fent. A tavalyi évben Szekszárdon megnyitott étteremmel a McDonald's már az összes megyében képviselteti magát, tehát országos lefedettségre tett szert.
A 2007-es évet 34,6 milliárd forintos árbevétellel zárta a vállalat, ami 8,6 százalékos forgalomnövekedést jelentett az előző évhez képest. Ebből 1,3 milliárd forintnyi üzemi eredményt tudott produkálni, ami közel kétszerese a 2006-os eredménynek. Ez nagyban köszönhető a hazai befektetések megelőző évekhez képesti emelkedésének. Tavaly összesen mintegy 2 milliárd forintot forgattak vissza az üzletek fejlesztésébe, és újak nyitásába, amit idén tovább szeretne növelni a cég. 2008-ban a tervek szerint 2,5 milliárd forintból 1,5 milliárdot 5 új étterem nyitására fordítanak majd, a maradékot pedig a meglévő üzletek McCaféval történő kibővítésére - ahogy a McDonald's nevezi - remodelling-re, valamint konyhatechnológia fejlesztésére szánják.
Nem véletlenül fejleszti a cég kávézólánc hálózatát, hiszen a tavalyi árbevételük több mint fél milliárd forintos volt, és 2,2 millió vendégforgalmat tudott generálni. A jelenleg 22 egységből álló McCafé hálózatot a tervek szerint 2011-re minden McDonald's-ban meg szeretnének honosítani. De nem csak úgynevezett shop-in-shop rendszerben üzemel a kávézó, ugyanis az Aréna Plázában már önálló egységként is megtalálható. Azon éttermek forgalma, ahol a remodelling eredményeként McCafé is üzemel, átlagosan 15 százalékos növekedést tudott produkálni az elmúlt évben.
A következő három évet terjeszkedésre, hálózatbővítésre szánja a vállalat. 2008-ban 5-6, 2009-ban további hét-nyolc étteremmel szeretne megjelenni a hazai piacon a McDonald's. Három év alatt összesen tehát több mint 20 százalékkal, vagyis 20 új étteremmel szeretne növekedni az étteremláncolat. A legközelebbi nyitás Mosonmagyaróváron várható a nyár folyamán.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az eddigi hálózatfejlesztési politika értelmében a 100 ezer lakosnál nagyobb lélekszámú városokban nyitott üzletet a cég, 2008-ban azonban a limit 50 ezerre változik, később azonban a kisebb városok felé is nyitni tervez a cég. Összehasonlításképpen: a McDo "őshazájában", az USA-ban 25 ezer lakosra jut egy étterem, hazánkban ez 100 ezer fő, ugyanakkor Oroszországban mindössze minden egymilliomodik emberre jut egy étterem.
Sajnos a cégóriás sikereiből nem sok hazai beszállító profitál. A szállítók 80 százaléka (volument tekintve) ugyanis hazánkon kívüli, európai vállalat, és mindössze 6 magyar beszállítóval dolgozik együtt a cég, köztük a Bábolna Zrt-vel. Ők egyedül csirkehúst szállítanak a McDonald's-nak. Marhahúst elsősorban Ausztriából és Lengyelországból, sertéshúst Németországból, míg halat Dániából importál a cég. Zsemléket elsősorban Ausztria szállít az étterem hálózatnak, azonban Radek Janalik hazai ügyvezető igazgató szerint hazánk is versenybe szállhatna, ha némi technológiai fejlődést tudnának a gyártó pékségek felmutatni.
A fejlődés azonban mondhatni töretlen, és az élelmiszerárak emelkedése miatti nyomástól sem tart a cég. Az éttermek korszerűsítése és a menüválaszték folyamatos bővítése mellett idén is 5-10 százalékos forgalomnövekedésre számítanak. A 20 éves évforduló napján, május végén pedig egy különleges "élménynappal" lepik meg a Régiposta utcába érkező vendégeket.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.