Először számolt be a GfK Hungária a 2007-es évet összefoglaló, összegző formában arról, hogyan alakult a kereskedelemben a fogyasztási és elektronikai cikkek piaca. Ez a két szektor a jármű és üzemanyag nélküli hazai kiskereskedelmi szegmens mintegy felét teszi ki - mondta el Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet igazgatója a mai sajtótájékoztatón.
Évértékelés
Az igazgató kiemelte, az elmúlt 8 év során nem volt olyan, hogy a kiskereskedelem csökkent volna, ez azonban a 2007-es évben abszolút értékben véve megtörtént. Mindezt tetézte a 8 százalékos éves infláció, amely azonban nagy szórást mutatott az egyes termékfőcsoportok területén. Így az élelmiszereknél éves átlagban havi 12 százalékot tett ki, míg a ruházati és a tartós fogyasztási cikkeknél defláció, vagy szinten maradás történt. Ezzel szemben tavaly a rezsiköltségek területén 24,6 százalékos emelkedést lehetett elkönyvelni.
Kozák Ákos elmondta, hogy az idei év kevésbé borúlátóan indult, hiszen azzal lehet számolni, hogy a GDP növekedési üteme 2,5 - 3 százalék köré vissza fog tudni emelkedni. A legújabb becslések szerint idén 5,5 - 6 százalékos lesz infláció. A tavalyi évben a nettó reálkereset 5 százalékkal mérséklődött, Kozák szerint már az is üdvözlendő, ha ez idén 0 százalékra emelkedik.
2007-ben tovább koncentrálódott a kiskereskedelem, s elkezdődött egy lassú konszolidációs folyamat. Az igazgató szerint 2010-re érkezik el az az időszak, mikor egy valós tisztulási folyamat tanúi lehetünk. Ezzel kapcsolatban Kozák elmondta, hogy az Aldi színre lépése nem fogja újrastrukturálni a hazai kiskereskedelmi piacot, azonban a konszolidációs folyamatot felgyorsítja.
Mennyit vásároltunk?
Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking menedzsere kiemelte, hogy ugyan 2001-től az FMCG termékek értéke folyamatosan növekszik, azonban havi bontásban 2007 második félévében már nem olyan mértékben nőtt a megvásárolt érték, mint az azt megelőző évek során. Mivel 2006-ról 2007-re 6,7 százalékkal növekedett a háztartások fogyasztása, ezért az inflációhoz és élelmiszerár-inflációhoz viszonyítva relatív csökkenés valósult meg.
Több termék esetén pedig ténylegesen is csökkent a megvásárolt mennyiség. Így például a tejtermékeknél mennyiségben visszaesett a fogyasztás, ugyanakkor az áremelkedés miatt érzékelhető, hogy stabil maradt a kategória, vagy kis mértékben emelkedett. Mivel a háztartások inkább az olcsóbb dobozos tejet vásárolták, ezért a legdrágább kategória, az UHT tejek forgalma és értéke is visszaesett.
A felsőruházati termékeknél is ugyanez a csökkenés tapasztalható, a saját márkás termékek részesedése pedig emelkedett 2007-ben.
Hipermarket vs. kisbolt
A kiskereskedelmi csatornák piacrészének alakulásával kapcsolatban Kovács Krisztina kiemelte, hipermarket és a diszkont tudott emelkedni, mégpedig a kisboltok rovására. A lakossági fogyasztás felső kétharmada az úgynevezett modern csatornán (hipermarket, cash&carry, diszkont) keresztül zajlik.
Tartós fogyasztási cikkek
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területvezetője kiemelte, hogy az elektronikai termékek piacának bemutatása teljes újdonság, eddig ez ilyen formában még nem történt meg. A tartós fogyasztási cikkeknél összesen 56 kategóriát vizsgáltak.
A piacból az úgynevezett barna áruk (TV, videó, audió, autóhifi, írható média és fotó) piaca 2006-hoz képest havi összehasonlításban a tavalyi év elején stagnált, később megindult a növekedés, azonban év végén nem tudta elérni a 2006-ost. A karácsonyi forgalom alulmaradt, 0,4 százalékos visszaesést produkált, a december 83 millió forinttal maradt el 2006-tól, csak szeptember és november között haladta meg az egy évvel megelőzőt.
A háztartási gépek szegmense tavaly a 2006-os piac fölött mozgott, a visszaesés augusztus-szeptember környékén történt meg. A decemberi értékesítés jóval elmaradt a 2006-ostól, 5,6 százalékos visszaesés történt, ez 770 millió forintot jelent.
A slágertermékek (autó-navigáció, mp4 lejátszó, monitor, LCD tv, notebookok, digitális fényékpező, mosogatógépek, kávéfőző, kozmetikai termékek) a teljes forgalom 44,1 százalékát adják, összesen 131,8 milliárd forintot.
Ki volt a legaktívabb?
A 2007-es évben a hipermarketek közül a Tesco volt a legaktívabb, a szakkereskedelemben (amely a tartós fogyasztási cikkek értékesítésében nagy szerepet játszik) pedig az Euronics, a Saturn, a Media Markt, az Electro World. A számos nyitás a nagy akciókkal hozzájárult ahhoz, hogy a piac nem csökkent.
2008-ban az árak várhatóan tovább fognak csökkeni, s az a termékcsoport fog növekedni, ami 2007-ben is.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.