Bár a vélemények eltérnek arról, hogy érdemes-e energiaitalt fogyasztani, abban mindenki egyetért, hogy ezek az élénkítő és hangulatjavító termékek a mindennapjaink részévé váltak. Sorra beléjük botlunk az akciók során, és egész polcokat szentelnek nekik a hipermarketekben. A Bomba!-t forgalmazó Büki Üdítő Kft. kereskedelmi igazgatójával, Becze Zoltánnal beszélgettünk a hazai energiaital-piacról és természetesen a Bomba!-ról.
Pénzcentrum: Magyarországon mennyi az egy főre jutó energiaital-fogyasztás, és mik a jellemző trendek?
Becze Zoltán: A teljes népességre vetített fogyasztás valamivel több, mint 5 db (1,25 liter) fejenként évente, és hihetetlen mértékben növekszik a mértéke, ezt rendkívül jól mutatja, hogy négy évvel ezelőtt ez még átlagosan 2,5 darab volt, tehát azóta megduplázódott. Egy átlagos nyugat-európai országban ez az érték kb. 8 db, így hazánkban is van még bőven lehetőség az energiaital-piac további növekedésre. A kirívó példa Ausztria, ahonnan származnak ezek az italok, ott 13 db jut egy főre évente.
Pénzcentrum: A Bomba! piaci részesedése hogyan alakult az elmúlt években?
Becze Zoltán: 2004. év végéig piacvezetők voltunk a mennyiséget tekintve az akkor még gyakorlatilag kétszereplős magyar piacon. A Bomba 53 százalékos, míg a fő versenytárs - a Red Bull - negyven százalék körüli részesedéssel rendelkezett, az egyéb termékeknek néhány százalékot birtokoltak.
Az elmúlt három évben azonban gyökeresen átalakult a piac: ma már az eladott termékek több mint fele az olcsó kategóriából kerül ki, 26 százalék jut a Red Bullnak és 23 nekünk.
Pénzcentrum: Veszélyezteti-e az önök piaci pozícióját az olcsó termékek beáramlása? Kell-e valamilyen intézkedést hozniuk annak érdekében, hogy megtartsák a piaci részesedésüket?
Becze Zoltán: Mi nem a piaci részesedésre koncentrálunk, hanem az értékesített mennyiség növekedésére. Ez nagyon befolyásol minket, viszont a piaci növekedésnek is motorja az olcsó ital, és nekem szent meggyőződésem, hogy új fogyasztókat köszönhetünk ennek a kategóriának, hiszen olyanokkal ismerteti meg az energiaitalokat, akik a magas árfekvés miatt nem tettek volna kísérletet annak kipróbálására. Nem kockáztattak volna több száz forintot, de 80-90 forintért kipróbálják és a családnak vagy egy bulira megveszik az energiaitalokat.
Pénzcentrum: Miben látja a Bomba! előnyét más termékekkel szemben?
Becze Zoltán: Kizárólag a márkaérték számít. Az energiaital kezdetben imázstermék volt, de ma már a napi fogyasztási cikk kategóriába került, FMCG-termékké nőtte ki magát. A Bomba! és a márkázott energiaitalok esetében a fogyasztásához kapcsoló élmény jelent helyzeti előnyt.
Pénzcentrum: Minőségbeli különbség nincs az egyes termékek között?
Becze Zoltán: Az energiaitaloknál nem lehet döntő minőségbeli különbséget létrehozni. Lehet főtrendeket követni csomagolásban, ízvilágban, de gyakorlatilag minden szereplő az alapanyaggyártók által kitalált sztenderdeket követi. Az egyik termék kicsit édesebb, a másik kicsit sárgább, de a különbség mindössze ennyi közöttük.
Pénzcentrum: Milyen a cég tulajdonosi szerkezete és rendelkeznek-e terjeszkedési tervekkel a régióban, illetve a globális piacon?
Becze Zoltán: A cég egyszemélyi osztrák tulajdonban van, aki nem kíván termékünkkel globális piacra lépni. Apró lépésekkel terjeszkedünk a régióban: néhány szomszédos országban van disztribúciós megállapodásunk különböző cégekkel.
Pénzcentrum: Hogyan finanszírozzák a növekedést? Kitermeli-e a bevétel növekedése a fejlesztésekre fordított kiadásokat vagy szükségük van külső forrásokra is?
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Becze Zoltán: Az energiaital-piac már nem az a pénznyerő automata, ami az első időkben volt, amikor igen komoly profittal lehetett számolni, ma már jóval nagyobb a verseny, ennek ellenére nincs szükségünk külső tőkeinjekcióra.
Pénzcentrum: Terveznek új termékeket vagy marad a jelenlegi háromfajta ital?
Becze Zoltán: A termékportfoliónk nemrégiben kristályosodott ki igazán, így nem tervezünk palettabővítést, a fogyasztók továbbra is a dobozos, az üveges és a dobozos cukormentes változat között válogathatnak ízlésüknek megfelelően.
Pénzcentrum: Kik a legnagyobb fogyasztók?
Becze Zoltán: A Bomba!-fogyasztók jelentős többségét a 15-24 év közötti, főleg vidéki fiatalok alkotják. A fő versenytársunk az efölötti kategóriát célozza, tehát a beérkezett, anyagilag jobban eleresztett városi jól szituált középosztálybeliek, akár 35-36 éves korosztályig. Az olcsó energiaital hihetetlen távlatokat nyitott, gyakorlatilag 15-től 50 évesig bárki számára elérhetővé vált a termék fogyasztása.
Pénzcentrum: Mekkora az árbevétel-arányos nyereség, illetve mekkora profitot hoz egy-egy palack?
Becze Zoltán: Kérdésének első felére válaszolva elmondhatom, hogy körülbelül 6-7 százalékos árbevétel-arányos nyereséggel dolgozunk. Ami azonban a termékenkénti profitot illeti, annak meghatározása nagyon bonyolult lenne. Annyit viszonyt elárulhatok, a világon mindenhol körülbelül 0,2 euróba, azaz 50,4 forintba egy doboz energiaital önköltségi ára.
Pénzcentrum: Hány darabot termelnek évente?
Becze Zoltán: Több, mint 12 millió darabot állítunk elő. Bár a piaci részesedésünk 23 százalékra esett vissza, az értékesített mennyiség folyamatosan növekedett.
Pénzcentrum: Ez nyilván a piac teljes átalakulását mutatja. Mit gondol, mi várható a jövőben? Növekszik az olcsó energiaitalok térnyerése?
Becze Zoltán: Azt gondolom, hogy a jelenlegi 50 százalékról legalább 60-65 százalékig emelkedik ezeknek a termékeknek az energiaital-piaci részesedése, és ez a fogyasztói vásárlási szokások átalakulásának köszönhető, mivel a hipermarketek és a diszkontok már erőteljesen koncentrálnak erre a kategóriára.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.