Egy sikeres vállalkozáshoz nem kell más mint egy jó ötlet, kellő mennyiségű pénz és kitartás, ez a képlet természetesen túl egyszerű, hisz nem számol a szerencsével, a szerencséhez szükséges kapcsolatokkal sem. De tegyük fel, hogy mindened megvan, és sikeres lettél, azon gondolkodsz, hogy szeretnél terjeszkedni, vagy nagy álmod, hogy a saját "cégéredet" lásd szerte az országban, valósítsd meg azt! Alapítsd meg a saját franchise-hálózatodat! Azt, hogy mindehhez mit kell tenned, megtalálod az alábbi bekezdésekben!
Tegyük fel, hogy évek óta sikeresen működtetsz "Laci rántottázója" névvel büféket Budapesten és környékén, éttermeid jól mennek, a speciális receptjeidre pedig nagyon sokan lennének kíváncsiak. Még nincs meg a kellő forrásod hozzá, hogy egy országos méretű láncot egyedül kiépíts, de az ötletet nagyon is jónak találod.
A kecske is jóllakik meg a káposzta is megmarad
Kissé túlontúl sokat idézett közmondásunk egész hitelesen jellemzi a franchise hálózatok lényegét. Ha a rántottázó ötletéből indulunk ki, elmondhatjuk, az ötlet továbbra is a tiéd marad, és szerte az országban gyönyörködhetsz megvalósulásában, miközben úgy születik meg, amelyről álmodtál, hogy a tőkédet nem kötötted le.
A hálózat kiépítéséhez az első és legfontosabb lépés, hogy keresd fel a Szabadalmi Hivatalt és jegyeztess be védjegyet az általad használt névre, logóra. Hiszen csak azt értékesítheted, ami a tiéd. Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára is ennek megtételére hívja fel a figyelmünket, tapasztalatai szerint rengeteg probléma adódhat később ennek elmaradtából.
A franchise alapvetően három elemből áll, amelyet a franchise átadónak, rendszergazdának vagyis jelen esetben nekünk kell biztosítanunk:
1. a tulajdonunkban lévő üzleti név, védjegy illetve más megkülönböztethető azonosító használati joga,
2. működési kézikönyv: know-how, amely a hálózat indítását megelőzően létrehozott mintaegységben, vagyis a jelenleg működő Laci rántottázójában sikeresen működtetett üzleti koncepció leírása,
3. bizonyos fajta támogatás, amely a marketing tevékenységben való részvételtől az áruval való ellátásig terjedhet.
Nem jön a segítség, vagy mégis?
Ha megvan a mindenre kiterjedő működési kézikönyv, amelynek része vagy melléklete lehet az arculati kézikönyv, és bejegyeztettük a védjegyet is, nekiláthatunk a partnerek keresésének. Belevethetjük magunkat a hirdetések feladása körüli kavalkádba vagy választhatjuk az egyszerűbb utat, ez pedig mindenképpen a Magyar Franchise Szövetséghez vezet.
A Magyar Franchise Szövetség 1991 óta működő autonóm szakmai testület, amelynek célja, hogy szervezze és összefogja a franchise szakmában tevékenykedő tagokat, védje azok szakmai és gazdasági érdekeit, elősegítse a franchise típusú szabad vállalkozás tevékenységét és a nemzetközi versenyt. A hozzá való csatlakozás önkéntes és tagsági díj megfizetése ellenében történhet.
Hogy miért kifizetődő a tagsági díj ellenére is csatlakoznunk ehhez a szervezethet annak ellenére, hogy magunk keresnénk meg minden segítség nélkül a partnereket? A válasz egyszerű, azért, mert az ide való belépés egyfajta garanciát jelent a potenciális partnerek számára. A belépéssel együtt el kell fogadnunk a szervezet etikai kódexét, és át is vizsgálják tevékenységünket, dokumentumainkat. Emellett ingyenesen vagy kedvezményes áron juthatunk tanácsadáshoz, és hirdetési felületet kaphatunk a Franchise című újságban, amelyen keresztül az érdeklődők tudomást szerezhetnek rólunk.
Hogy mennyiért éri meg?
Néhány héttel ezelőtti cikkünkben szóltunk arról, hogy alapvetően kétféle díjat követelhet a rendszergazda a jogok átengedése ellenében: a belépési díjat és a royaltyt. A belépési díj egyszeri, míg a royalty folyamatos, a forgalom százalékában meghatározott kötelezettség.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ezen felül kérhetünk még reklám-hozzájárulást, és marketingdíjat is, ha például olyan országos szintű reklámhadjáratba fognánk, amely jelentősen megnövelheti a hálózatunkhoz tartozó vállalkozók jövedelmét.
Néhány hálózatban, főleg kereskedelmi tevékenységet folytatókban jellemző, hogy elengedik a royaltyt. A rendszergazda bevétele ekkor az általa megvett, és szállított áru közötti árrésből fakad, vagyis a franchiseba adó és vevő megosztja a árrést. A mi példánkban ez a következőféleképpen alakulhat: mi a tojásbeszállítónktól 18 forintos darabáron szerezzük be az alapanyagot, miközben a piaci ára 20 forint körül van. A royalty beszedése helyett azt is megtehetjük, hogy hasznunkat abból szerezzük, hogy 18 forintért megvásárolt tojást 19 forintért értékesítjük tovább hálózatunk tagjainak.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.