Múlt héten kezdődött a Pesti Központi Kerületi Bíróságon annak a két brit állampolgárnak a pere szerdán, akik a vád szerint üdülési joggal összefüggő csalással több mint 430 embert tévesztettek meg Magyarországon. Fogyasztóvédők óva intenek a hasonló szerződések megkötésétől - mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat.
A 16 ezer(!) oldalnyi nyomozati anyag alapján készült vádirat szerint a két csalással vádolt férfi valótlanul állította magáról, hogy tenerifei üdülési joghoz kapcsolódóan egy a Kanári-szigeteken lévő szálloda által felajánlott reklámüdülésen vehetnek részt azok, akik elfogadják ajánlatukat. A sértetteknek ezért fejenként 15 ezer forint regisztrációs díjat kellett befizetniük, néhányan több ember után nagyobb összegeket is befizettek.
Az ajánlat szerint az ügyfelek 18 hónapon belül elutazhattak volna, vagy visszakapták volna a pénzüket. A vád szerint azonban egyik sem történt meg.
Így dolgoztak
A két brit férfi 431 sértettől összesen 19 millió 85 ezer forintot vett át 2003 decembere és 2005 novembere között, azonban azt magyarországi tartózkodásukra, irodájuk üzemeltetési költségeire fordították, a Kanári-szigeteken lévő szállodával pedig nem álltak kapcsolatban. Körülbelül 10 ember utazhatott el a Kanári-szigetekre, néhány sértettet pedig már kárpótoltak a vádlottak.
A szerdai meghallgatáson az elsőrendű vádlott, egy magyarországi cég volt ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy nem érzi magát bűnösnek csalás bűntettében. Mint elmondta: az ügy hátterében sikertelen üzleti tevékenység és nem bűncselekmény állt. Hozzátette: jogilag nem érzi magát felelősnek az ügyfelek elvesztett pénze miatt, mert álláspontja szerint ez az azóta már tönkrement cég felelőssége lett volna. Az elsőrendű vádlott hangsúlyozta: nem üdülést ajánlottak fel, hanem üdülési ajánlatot ígértek 18 hónapon belül.
A védelem képviselője a tárgyalás megkezdésekor elmondta: valós kapcsolat volt védence cége és a Kanári-szigeteki cég között, emiatt javasolta az ügyészségnek a vádejtést. Az ügyvéd emlékeztetett rá, hogy a magyarországi cég működése során körülbelül 1000 család fizette be a regisztrációs díjat, ám panaszt alig felük tett.
A másodrendű vádlott vallomása szerint a kevés ügyfél okozta a problémát, mert így a befizetett regisztrációs díjakat elvitték az adminisztrációs költségek. A magyarországi vállalkozás indításának első három hónapjában alig 1-2 ügyfelük volt összesen - tette hozzá a másodrendű vádlott. Visszaemlékezése szerint körülbelül 20 családnak fizettek vissza regisztrációs díjat az üdülés elmaradása miatt, a többiek ezt nem igényelték. Mint elmondta, emlékezete szerint a regisztráltak közül legfeljebb százan tudtak elutazni Tenerifére.
Csábító ajánlat, de...
Fogyasztók ezrei esnek áldozatul évente Európa-szerte az üdülési klubok csábító ajánlatainak, akik a luxus árak fejében csupán elenyésző, avagy semmilyen ellenszolgáltatásra nem számíthatnak. A joghézagokat kihasználó üdülési klubokkal szemben az igazságszolgáltatás sok esetben tehetetlen.
Az üdülési klubok az üdülési jogok (ún. "timeshare") értékesítésének egy módozataként jöttek létre. A jogi magyarázat szerint az üdülési jog vásárlásakor az időben megosztott ingatlan használati jogának megváltására kötünk szerződést. Az üdülési klubok az időben megosztott ingatlanhasználati jogok megvásárlásáról szóló Európai Uniós irányelv szabályainak megkerülése érdekében jöttek létre, ami azt jelenti, hogy az üdülési klubokkal kötött szerződések tekintetében az elállási idő, a fogyasztók tájékoztatása, valamint az előleg tekintetében használják ki legfőképpen a joghézagokat.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A fogyasztók, akik aláírják a szerződést, majd meggondolják magukat néhány nappal később, csapdahelyzetben találják magukat: az üdülési klub addig készséges üzletkötőit vagy nem tudják elérni többé, vagy pedig minősíthetetlen stílusban utasítják el kéréseiket.
A szálláshelyek vagy utazások pedig, amelyekre az
üdülési klubok jogosítanak, általában jóval alacsonyabb színvonalúak,
mint amit ígértek, és amire szerződtek; ám semmivel sem olcsóbbak egy
normál utazási iroda által szervezett társas útnál.
Legyünk óvatosak
Fogyasztóvédők óva intenek az ilyen szerződések megkötésétől, és azt tanácsolják, mindig vegyük figyelembe az alábbi tanácsokat:
• Kezdjünk el gyanakodni, ha ingyenes, vagy nagyon kedvező árú ajánlatokat kapunk, akár interneten keresztül.
• Ha mégis szerződnénk, mindig kérjük ki egy független jogász véleményét a szerződésről - annak aláírása előtt;
• Tanácsos nem helyben aláírni a szerződést, hanem néhány napos gondolkodási időt kérni;
• Gondoljuk át az üdülési klubokkal kötött szerződések anyagi következményeit, különösen arra tekintettel, hogy szinte lehetetlen a termékeket újraértékesíteni;
• Óvakodjunk az üdülési jogokat újraértékesítő cégektől is, hiszen itt is ki vagyunk téve a csalás veszélyének.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.