1 °C Budapest

Milliárdos fejlesztés a Csepeli Szabadkikötőben!

Pénzcentrum
2008. július 23. 16:50

A Csepeli Szabadkikötő területén zajló intermodális fejlesztés készültségi foka elérte a 70%-ot, a kikötő próbaüzeme megkezdődött. A Csepeli Szabadkikötő RO-RO termináljának korszerűsítése 2007 augusztusában kezdődött és 2008 őszén fejeződik be. A projektfejlesztés több területre épül: Ro-Ro kikötőépítés, partfalépítés, mederkotrás és a közforgalmú kikötői státuszhoz kapcsolódó vasúti pályaépítés, amelyek a közforgalmú kikötői kapacitásnövekedést szolgálják.

Az intermodális fejlesztés az uniós környezetvédelmi elvárásoknak megfelelően, EU-s támogatással valósul meg. A kikötő valamennyi aktív területére vonatkozóan a medrek kotrása már befejeződött, jelenleg a bejárati csatorna kotrása van folyamatban. A RO-RO kikötő próbaüzeme már megkezdődött, gépészete működésre készen áll.

A fejlesztés célja, hogy a hazánkon áthaladó növekvő mértékű nemzetközi áruszállítás logisztikai kiszolgálásához és a hazai termékek piacra juttatásához szükséges infrastrukturális, logisztikai szolgáltatási, környezetvédelmi feltételeket egyidejűleg fejlessze, valamint, hogy biztosítsa az európai folyami kikötők közötti versenyképességet.

A Csepeli Szabadkikötő számára elsősorban közlekedés-földrajzi adottságai teremetik meg a lehetőséget, hogy tudatos fejlesztéssel a tágabb térség meghatározó logisztikai szereplőjévé váljon. A projektek megvalósulásától várható előnyök közé tartozik Magyarország, Ausztria, Németország közútjainak jelentős tehermentesítése, a környezetterhelés csökkentése, egyidejűleg több hajó gyorsabb és színvonalasabb kikötői kiszolgálása, nagyobb konténerforgási sebesség megvalósulása, valamint a közforgalmú kikötői szolgáltatások körének bővülése.

A beruházások eredményeképpen mind a környezetvédelem, mind a hajózás és közlekedéstechnika szempontjából alkalmazhatóak lesznek az EU által preferált szállítási rendszerek a Csepeli Szabadkikötőben. A projektek készültségi foka jelenleg meghaladja a 70%-ot, az átadó ünnepséget októberben tartják a Kikötő fennállásának 80. évfordulóján.

A MAHART- Szabadkikötő Zrt.:

A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. (BSZL) 99%-át 2006. májusban - ötmilliárd forintért - vásárolta meg az APV Zrt-től az Erdért Ingatlanhasznosító és a Multicont Terminál Szolgáltató Kft. alkotta konzorcium. A MAHART Szabadkikötő Rt-ből kivált BSZL rendelkezik a csepeli szabadkikötő 75 évre szóló üzemeltetési jogával és 75 évre szóló haszonélvezeti joga van a földterületekre, az azon álló építményekre és az infrastruktúrára.

A BSZL tulajdonosi köre 2006 októberében kibővült a közúti teherszállítással és az ehhez kapcsolódó tevékenységekkel foglalkozó Waberer's Holding Vagyonkezelő Zrt.-vel, miután megszerezte a Multicont Nemzetközi Szállítmányozási Logisztikai Zrt. 50%-át. A másik 50%-os tulajdonos a Wintco-csoporthoz tartozó Raaberlog Kft. maradt, amely konténeres és hagyományos szállítmányozással foglalkozik.

A tulajdonos és egyben vagyonkezelő MAHART- Szabadkikötő Zrt. az országos közforgalmú kikötői státusz biztosítása érdekében folyamatosan tervezi és végrehajtja a kikötő működtetéséhez szükséges beruházásokat. 

Projektek célja, indokoltsága:

A projektek célja, hogy a hazánkon áthaladó nemzetközi áruszállítás logisztikai kiszolgáláshoz és a hazai termékek piacra jutásához szükséges infrastrukturális, logisztikai és környezetvédelmi feltételeket egyidejűleg fejlesszék, így lehetővé téve Magyarország hatékonyabb bekapcsolódását a trimodális közlekedésbe, hisz a közép-európai fejlődési zóna metszéspontjában helyezkedik el. A Csepeli Szabadkikötő szinte a Duna - Majna - Rajna nemzetközi vízi út közepén fekszik, tudatos fejlesztéssel a térség meghatározó logisztikai központjává fejlődhet.

A projektek megvalósulásától várható előnyök:

• Magyarország, Ausztria, Németország közútjainak jelentős tehermentesítése.
• Környezetterhelés csökkentése.
• A kapacitás bővítése miatt egyidejűleg több hajó gyorsabb és színvonalasabb kikötői kiszolgálása valósulhat meg.
• Nagyobb konténerforgási sebesség valósulhat meg.
• Nagyobb merülésű hajók fogadásával bővülhet a közforgalmú kikötői szolgáltatások köre.

A fejlesztés szakaszai:

Ro-Ro terminál korszerűsítése:

A Csepeli Szabadkikötő II. medencéjében korábban egy régi úszóművekből összeállított, ideiglenes jellegűnek tekinthető RO-RO kikötő üzemelt, teherbírására tekintettel kizárólag személygépkocsik ki- és berakodására volt alkalmas. A kombinált áruszállítás fontos célja, hogy a közutak terhelését és a környezeti terhelést csökkentse, ezért célszerű egy olyan RO-RO kikötő építése, mely alkalmas hajón érkező tehergépjármű szerelvények fogadására is.

Hajózási okokból a RO-RO rámpa legkedvezőbben a II. medence sarkában létesíthető. Ez meghatározta, hogy erre a részre célszerű az ehhez kapcsolódó, szétválasztott rendszerű (induló és érkező oldali) parkolókat és egyéb tevékenységeket biztosító burkolt felületeket telepíteni.
A konténerizált és gördülőrakományok szállításának a piaca dinamikus fejlődést mutat, amely perspektivikus piacot jelent a belvízi hajózás számára is.

A belvízi hajózás ezen a piacon intermodális szállítási láncokba való integrálódás útján tud részesedést szerezni, szolgáltatási színvonalának jelentős emelése és a fuvaroztatói igényekhez való igazítása révén - különösen ott, ahol a tengeri kikötők gyűjtő-elosztó forgalmában - működhet közre. Ebben a folyamatban azok a belvízi kikötők juthatnak kiemelt szerephez, amelyek multimodális logisztikai központként képesek funkcionálni.

Partfalépítés:

A Csepeli Szabadkikötőben az 1928-as átadás után jelentős partfalépítési munkák már nem történtek, így a II. számú kereskedelmi medence nyugati oldalának egy része, valamint a teljes északi oldala nem kapta meg a part és rézsűvédelem szempontjából fontos partfal műtárgyakat.

A rézsűs partfalak 437 m teljes hosszban épülnek meg, úgy hogy egy 163 m hosszú függőleges partfalrészt fognak közre. A partfalak a bejárati csatorna nyugati oldalán kiépített partfalhoz csatlakozva indulnak 40 m hosszban, majd függőleges partbiztosításra vált egészen a II. medence észak-nyugati sarkáig, ahonnan a teljes északi oldal rézsűs partfalként épül ki, ily módon csatlakozva az épülő RO-RO kikötő hasonló kialakítású rézsűvédelméhez.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mederkotrás:

A kikötőmedencék és bejárati csatornák kotrása részben a 90-es években elmaradt kotrási feladatok miatt kialakult jelentős feliszapolódása, részben pedig az 50/2002-es GKM rendeletben, a medencés kikötőre előírt medermélységek kialakítása indokolja.

A kotrás két ütemben történik, mivel a meglévő függőleges partfalak és egyéb műtárgyak mellett az eredeti 93,22 mBf szintnél mélyebbre az állékonyságuk veszélyeztetése nélkül, nem alakítható ki a mederfenék. Az I. ütemű mederkotrások során ezeknek a medermélységeknek az újraelőállítása történik meg.

A medencekotrás II. ütemében kerül kialakításra a jogszabály által előírt medergeometria biztosítása úgy, hogy a I. medence szintje az eredeti szinten marad, míg a II. medence függőleges partjai mellett egy 10 m széles nyomópadka marad vissza. A már kiépített rézsűs partoknál a lábazati kőrakatok megerősítésével érhető el a partok állékonyságának biztosítása.

Kapacitást növelő vasúti pályaépítés:

A tranzit vágányok közvetlenül a II. számú kereskedelmi medence déli oldalának függőleges partfala mellett helyezkednek el.
1976-os létesítésüket az ún. F raktárak és a Tranzit raktár kiszolgálása tette szükségessé. Napjainkra ezek a raktárak korszerűtlenné váltak, bontásuk után a területüket, a közvetlenül mellettük működő, folyamatosan fejlődő és bővülő konténer terminál veszi át.

A vágányok kialakítása, nyomvonala és jelenleg meglévő kockakő burkolata nem alkalmas azon igények és terhelések kiszolgálására melyeket a korszerű konténertárolás és vasúti rakodása teremt.

Új partfali vágány építése:

Az új kiépülő függőleges partfal mellett egy korszerű, rámpás Ro-Ro kikötő létesítése kezdődött meg. Ahhoz, hogy az új Ro-Ro kikötőhely teljes körű, trimodális szolgáltatásokat lásson el, elengedhetetlenül szükséges a kiépülő függőleges partfal mellett a vasúti pálya kialakítása.

Földrajzi elhelyezkedés:

A vizsgált térség földrajzi elhelyezkedése Európában rendkívül kedvezőnek mondható. A közép-európai térségben új fejlődési zónák, innovációs erőcentrumok kialakulása figyelhető meg, melyek közvetlenül kapcsolódnak az európai magtérséghez. Két nagyobb erővonal rajzolódik ki. Az egyik, a dél-bajor innovációs tengelyre felfűződő, Prága környékén és Bécs- Pozsony-Győr környékén formálódik, melyek egyesülve innovációs tengelyként folytatódnak egészen Budapestig.

Míg a másik a mediterrán "sunbelt övezethez" kapcsolódó fejlődési irány, mely Velence-Trieszt- Ljubljana vonaltól halad Budapest felé. A vizsgált térség e két közép-európai fejlődési zóna metszéspontjában helyezkedik el, aminek köszönhetően az európai fejlődési zónák és trendek kedvezően képesek befolyásolni a régió fejlődését hosszú távon.

A magyarországi tranzitútvonalak korszerűsítésével (gyorsforgalmi jellemzők kiépítése, ahol szükséges, vasúti folyosók fejlesztése, teherbírás növelése, kapacitásbővítés) a jövőben a korszerűsödő közlekedési hálózat majd lehetővé teszi és ösztönzi, hogy ezekre a folyosókra felfűzve, vagy ezekhez megfelelő közlekedési kapcsolatokkal rendelkező területeken az export- import és tranzitforgalomhoz kapcsolódó, logisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozói infrastruktúra még jobban kiépüljön. 

Környezetvédelem:

Ami a Duna 1639,8 folyamkilométer bal partján található Mahart Szabadkikötő Zrt. tulajdonában lévő kikötő I. és II. számú medencéit illeti, a kotrás uniós elvárásoknak megfelelően történik mind hajózás és közlekedéstechnikai, mind környezetvédelmi szempontból. A beruházás eredményeképpen környezetvédelmi és társadalmi munkamegosztás szempontjából is az EU által preferált szállítási rendszerek alkalmazhatóak lesznek a Csepeli Szabadkikötőben.

Forrás: MAHART Szabadkikótő Zrt.

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?