A technológia fejlődésével az emberiségnek is jobb dolga lesz - erről beszélt egy nagy bank vezetője.
Egy hét sincs hátra az egyszerűsített bankváltás reformjáig Magyarországon. A Pénzcentrum azonban azonosított néhány problémát, melyek kiküszöböléséig nem várható, hogy tömegek indulnak el egyik banktól a másikhoz. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk befejező részében konkrét példán mutatjuk be, hogyan lehet egy szolgáltatóváltási folyamatot jól szabályozni, ráadásul nem is külföldön, hanem itt, Magyarországon.
A jövő héten új világ jön a magyar bankszektorban. Szombaton ugyanis életbe lép egy augusztusi kormányrendelet, mely tovább hivatott egyszerűsíteni az ügyfelek részére a bankváltás folyamatát. A Pénzcentrum egy banki forrása azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a változások nem orvosolják a folyamat igazi problémáit.
Látszólag egyébként nincs nagy igény az egyszerűsített bankváltásra. Ahogy a témával foglalkozó előző cikkünkből kiderült, a válaszadó bankoknál százas nagyságrendben fordul csak elő, hogy az egyszerűsített bankváltás előnyeivel élve, egy ügyfél a kiszemelt bankját hatalmazná fel arra, hogy régi bankjától áthozza csoportos beszedési felhatalmazásait, állandó átutalási megbízásait és be is zárja a régi számláját.
KATTINTS! Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint
A Pénzcentrum úgy értesült, hogy az alacsony ügyfélszám egyik oka, hogy a banki tanácsadók nem ajánlják az egyszerűsített bankváltás folyamatát ügyfeleik részére. Azért nem, mert a folyamat nehézkes, az ügyfelek azonosításán gyakran elcsúszik, valamint a régi bank, tartozásra hivatkozva, gyakran nem is szünteti meg az ügyfél folyószámláját.
Mi is változik mostantól?
Ezekből a problémákból látszólag egyet sem orvosol az az augusztusi kormányrendelet, mely október 29-én, tehát szombaton lép hatályba.
KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok
Az egyszerűsített bankváltás folyamatát eddig egy bankszövetségi ajánlás szabályozta, és a folyamat a kormányrendelet életbe lépése után sem változik sokat. Mindemellett a határidők rövidülnek, illetve arra is lesz lehetőség, hogy az új bank értesítse az ügyfél munkaadóját, hogy adott időponttól kezdődően ne a régi, hanem az új számlára utalja az ügyfél fizetését.
A Pénzcentrum banki forrása két pontot jelölt meg a folyamatban, melyek változtatásra szorulnának annak érdekében, hogy a folyamat valóban gördülékennyé váljon. Szerinte fontos lenne, hogy a bankok ne akaszthassák meg a bankváltás folyamatát azért, mert kisebb problémát találnak az azonosító adatokban.
Az új bank ugyanis egy meghatalmazás segítségével jár el a régi banknál az ügyfél nevében. Ennek megfelelően, ha a nála lévő dokumentumon az ügyfél aláírása kissé eltér attól, ami a régi banknál mintaként rögzítve van, akkor fontos lenne, hogy mehessen tovább a folyamat, tehát egy bank, kisebb probléma esetén, ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatának eredményét.
A másik fontos változtatni való pont a szabályozásban az lenne, hogy egy bank ne akaszthassa meg a régi bankszámla bezárását, néhány száz vagy ezer forintos tartozásra hivatkozva. Ezeket az összegeket bőven be lehet hajtani egy ügyféltől akkor is, ha már nem ügyfele az adott banknak, a behajtási csoporton keresztül.
Lenne honnan jó példát venni
Forrásunk állítását alátámasztották egyébként a magyar bankok, Pénzcentrumnak elküldött adatai. Bár nem minden megkérdezett közölt pontos adatot, de a bankok válaszából is az derült ki, hogy nem sokan, évi néhány száz ügyfél él az egyszerűsített bankváltás lehetőségével.
Banki forrásunk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a lakossági piacon van olyan szektor, ahol gördülékenyen működik a szolgáltatóváltás, és ez a telekommunikáció. Ott évek óta bárki probléma nélkül viheti magával a telefonszámát egy másik mobilszolgáltatóhoz, így elég lenne az ottani szabályokat lefordítani a bankok nyelvére.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az összehasonlítás már csak azért is indokolt, mert a bankokhoz hasonlóan, a váltás érdekében, ebben az esetben is
- az új szolgáltató jár el,
- az ügyfél meghatalmazás alapján,
- a régi szolgáltatónál.
A Pénzcentrum megkérdezte a három nagy mobilszolgáltatót, hogy mennyire gyakori, hogy egy ügyfél számhordozással együtt váltson mobilszolgáltatót.
Sajnos a mobiltelefon-társaságok a bankoknál kevésbé voltak készségesek az ügyben. Ez utalhat akár nagyobb számokra, valamint a bankszektor szintjét meghaladó piaci versenyre is, de nincs értelme találgatásokba bocsátkozni.
Abban, hogy a két váltási folyamat sikerességi mutatóit mégis össze tudjuk hasonlítani, a Vodafone Sajtóosztálya volt a segítségünkre.
- írták meg nekünk.
Ezt miért nem veszik észre?
Így persze könnyű belátni, hogy mitől működhet jobban a folyamat a telekommunikációs szektorban, mint a bankoknál.
A Vodafone-tól származó információk alapján egyébként azt láthatjuk, hogy a problémákban is van hasonlóság a bankváltási és a számhordozási folyamat között. Ugyanis, ha egy ügyfél nem jelentette be okmányainak cseréjét a régi szolgáltatójához, akkor az átadó és az átvevő szolgáltatónál tárolt adatok el fognak térni, és emiatt nem fog végbe menni a számhordozás.
Bár erre csak következtetni tudunk, de
- nagy valószínűséggel a telekommunikációs szektorban tapasztalható azonosítási problémák mégsem mérgezik meg a teljes folyamatot, hisz a bankszektorban tapasztalható 60 százalék körüli mutató, esetükben 90 százalékon áll,
- így a szabályozónak érdemes lenne a mobilszolgáltatók között létező folyamatok alapján hozzányúlni a bankváltási folyamat szabályaihoz, hogy orovosolja a jelenleg létező problémákat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Kiemelkedő műalkotások a BÁV ART 84. Művészeti Aukcióján (x)
December 3–5. között közel 800 műtárgy kerül kalapács alá a BÁV ART háromnapos eseményén, amely a gyűjtők és befektetők számára is izgalmas lehetőségeket kínál.