A tízmilliárdos szinthez közelít a magyarországi munkáshitel-állomány
Legyen szó új munkáról, fizetésemelésről, előléptetésről, a túlsúlyos nők általában hátrányból indulnak normál súlyú társaikkal szemben. Utána jártunk, hogy mi lehet ennek az oka.
Ringathatjuk magunkat az esélyegyenlőség illúziójában, de jobb reálisan megnézni a helyzetet. Még ha papíron nem is létezhet diszkrimináció a munka világában, a gyakorlat sajnos egyáltalán nem ezt mutatja. Ugyanis, ha egy nő túlsúlyos, kisebb az esélye, hogy őt választják az állásinterjún, vagy az előléptetésnél, sőt, nagyobb a valószínűsége, hogy kevesebbet keres, mint egy "normál" testsúlyú.
- derül ki egy 2011-es amerikai kutatásból. Arra még nem találták meg a tűpontos választ, hogy miért van ez így, az viszont teljesen biztos, hogy a sztereotípiák sorsdöntőek ebben a kérdésben.
A Pénzcentrumnak interjút adott Dr. Forgács Attila gasztro- és szociálpszichológus, a Budapesti Corvinus Egyetem és az ELTE docense. Az következőkben a tőle elhangzott információk olvashatók.
A sztereotípiákkal az a probléma, hogy túlzottan általánosítanak, ugyanakkor - szemben az előítélettel - bizonyos szinten, és egyes esetekben van némi valóságalapjuk. A sztereotípiák szerint a kövér embereknek fejlettebb a szociális érzékük, humorosabbak és sokkal nyugodtabbak, mint a soványak. Viszont sok negatív kép is él a köztudatban, például hogy lustábbak, és kevesebb az akaraterejük, mint az átlagos súlyúaknak. Utóbbiak aktívabbaknak, lendületesebbeknek, és ránézésre egészségesebbnek tűnnek. Az amerikai kutatás szerint
Ráadásul a férfiak súlyfeleslegével, sokkal elnézőbb a társadalom, sőt, ha csak kis mértékben rendelkeznek túlsúllyal, az még előnyükre is válhat.
"A nőkre sokkal nagyobb nyomás a súlyfelesleg miatt, ezzel szemben a férfiaknál a nagyevés értéknek számít. Evolúciós örökségünk, hogy a jó étvágyú férfiak jó harcosok, és dominanciát mutatnak a külvilág felé.
- mondta a Pénzcentrumnak Dr. Forgács Attila. Az extrém kövérség viszont egyik nemnél sem pozitív.
Az amerikai felmérésből az is kiderült, hogy a nagyon vékony nők 22 ezer dollárral többet kerestek, mint azok, akik csupán átlagosak.
De mikor lett elvárás, hogy vékonyak legyenek a nők?
Mindannyian emlékszünk még a történelem könyvekből jól ismert Willendorfi Vénusz - szoborra, mint az első női szépségideálra, a termékenység és nőkultusz megtestesítőjére. Kimondottan telt női alakról beszélünk. Abban a korban viszont nem létezett tömeges elhízás, az éhínség természetes volt, és ezek a női ábrázolások inkább vágyképletek voltak, nem pedig a realitás. Az emberek a bőségre vágytak.
A későbbi évszázadokban is azokat a nőket tartották kívánatosnak, akiken - mondjuk úgy, volt tartalék. A nagy fordulat az 1910-20-as években jött.
- mondta a szakember.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Magyarországon még az 1970-es években is kétféleképpen ábrázolták a nőket: vagy a főnök csini titkárnője volt (itt az üvegplafon, magasabb rangot sosem töltöttek be), ami szexuális vágykép lett, a másik pedig egy elhízott, gyerekekkel a nyakában otthon főző feleség, aki vacsorával várja haza az urát. Utóbbi sztereotípia elől menekültek a nők, és ekkor alakult ki a serdülő lány kinézetére hajazó, kimondottan sovány női ideál. Tehát az erős, független, felvilágosult nő egyet jelentett a vékonysággal (és a fogyókúrával).
De mikor lett a túlsúly probléma?
Tehát az eszmékből vezérelt nők elkezdtek fogyni, akikben viszont nem voltak ilyen ambíciók, vagy trendkövetési hajlam, azok többsége elkezdett hízni. De miért? A válasz sokkal egyszerűbb, mint gondolnánk: a múlt század második felében elindult egy általános jólét a világban, és ez odáig ment, hogy az ezredforduló után elkezdett tömegesedni az elhízás, ami ma már kezd problémává válni. Evolúciósan úgy vagyunk kódolva, hogy amikor van, akkor enni kell: tehát egyre nagyobb jólét, egyre nagyobb túlsúly, és ezzel párhuzamosan megjelent a fogyókúra kultúra is (mivel a női ideál továbbra is vékony maradt).
Magyarországon az 1960-as években általánossá váltak az utcai mérlegek, tehát az embereket érdekelte a súlyuk. Emellett ruhaipari szövetkezetek termelési naplójából is az látszik, hogy lekezdtek nagyobb méretű ruhákat is gyártani. A fogyókúra kultúra itthon 1996-ban robbant, amikor is elindultak a kereskedelmi rádiók és tévék.
Légy sovány, és egyél sokat!
"A modern ember ma már egyre inkább a szociális (például médiamarketing) ingerek hatására eszik, és nem azért, mert éhes. A 60-as évek óta megduplázódott az elhízottak száma a világ tehetős részein. Még sohasem volt az emberiség ilyen kövér, mint ma. Az egyik legnagyobb népegészségügyi kihívás és kudarc az elhízás megelőzése és kezelése"- írja Forgács Attila Médiatünetek és evészavarok című tanulmányában.
A tanulmány szerint a fogyókúra divatnak az egyik fő problémája az, hogy nem azokra hat, akikre kellene:
A fiatal nők viszont sokkal fogékonyabbak rá. A média azt üzeni, hogy a vékonyság sikerrel, a kövérség pedig csúnyasággal és depresszióval jár. Tehát az egész a szépség eléréséről szól, az egészség megőrzése csak nagyon sokadik szempont - ha egyáltalán szempont.
De a reklámok nem csak azt tolják az emberek arcába, hogy "legyél vékony", hanem bizony az ételt is. Az étel viszont attól még nem lesz kelendő, ha pusztán finom, ezért a reklámok elkezdtek értékeket társítani hozzá. Jöttek az üzenetek, hogy a kóla életérzés, az előpanírozott húsok finomabbak, mintha te csinálnád, és még a családodra is több idő jut, a lényeg, hogy sikeres, erős, egészséges és boldog leszel, kvázi jobb lesz az életed, ha ezeket az ételeket eszed és teszed a család asztalára. Az "Egyél, fogyassz" utasítás hatásos volt, egy kutatás szerint ugyanis már az élelmiszer-vásárlásoknak is a 70 százaléka nem tervezett, tudattalan hatások befolyásolják.
Az ügyes marketingfogásoknak és a jó(bb)létnek köszönhetően a magyar lakosságnak is egyre nagyobb hányada túlsúlyos. Arról még nem készült még reprezentatív felmérés, hogy a magyar munkavállalók karrierjét milyen mértékben befolyásolja az elhízás, ahogy viszont általában az ehhez hasonló globális trendek, ha sokkal kisebb mértékben, de itthon is megtalálható.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A SPAR Magyarország a kiemelkedő minőség elkötelezettje (x)
A SPAR Magyarország 6 terméke már viseli a KMÉ-védjegyet, amely a minőség és a fogyasztói bizalom garanciája az élelmiszerpiacon.
Portfolio Gen Z Fest 2025


