A mai fiatalok aktívak és mobilak

Pénzcentrum
2008. június 12. 12:06

A GfK Csoport Roper Jelentésének tanúsága szerint a mai 15-25 éves fiatalokra a minden eddiginél aktívabb és mobilabb életmód jellemző - otthonuk ott van, ahol élnek. E mobilitás egyrészt szabadságot nyújt, viszont megteremti a bárhol és bármikor elérhetőség igényét is. Ennek biztosításához a modern technológiát hívják segítségül, aktívan használják az általuk nyújtott lehetőségeket. Nyitottak, ambiciózusak és jól akarnak élni.

Generációs különbségekről nem csupán hazánkban esik sok szó, az akár baráti, családi vitákat kiváltó nézeteltérések okai azonban a minket körülvevő világ, az ahhoz való alkalmazkodás eredményeiben keresendők. Ezek a változások alapvetően befolyásolják ugyanis életmódunkat és erre a már egy "új" világban felnövő fiatalok sokkal fogékonyabbak, mint az idősebb korosztályok. A világ mintegy 30 országában 30.000 megkérdezés eredményét összegző GfK Roper Jelentés szerint a globális fogyasztói trendek ugyan viszonylag lassan jutnak el hazánkba, ám a városban élő fiatal fogyasztók körében igen gyors áttörést érnek el.

A 15-25 éves magyar fiatalok és fiatal felnőttek számára az otthon az, ahol élnek, épp ezért nagyon fontos számukra, hogy bárhol és bármikor elérhetők legyenek. Mobiltelefonnal közel mindegyikük rendelkezik (96 százalék), és ők a mobiltelefonok bővített funkcióit is aktívan alkalmazzák: telefonáláson és sms-küldésen túl 26 százalékuk szokott mobilon zenét hallgatni, 23 százalékuk pedig csengőhangokat letölteni. A teljes lakosságon belül az átlaghoz képest nagyobb arányban használják a készüléket azonnali üzenetküldésre (instant messaging), rádióhallgatásra és internetes böngészésre is.

Jellemző e korosztályra, hogy a teljes lakossághoz képest műszaki termékekkel jobban felszereltek. Hordozható zenelejátszóval és ezek digitális verzióival egyaránt közel harmaduk - 29-29 százalékuk - rendelkezik. Laptopot, notebook-ot, illetve asztali PC-t tízből mintegy négyen (37 százalék) használnak, míg ugyanez az arány a teljes lakosság körében 29 százalék. Többségüknek van DVD-lejátszója, digitális fényképezőgépe.

A magyar, városi 15-25 éves fiatalok más kultúrák iránt nyitottabbak, mint a lakosság egésze. Míg az amerikai kultúra a magyarok 23 százaléka számára jelent érdekességet, addig a fiatalok 41 százalékára igaz ugyanez. Az indiai és kínai kultúrkör szintén nagyobb érdeklődésre tarthat számot körükben, bár ezek esetében a különbség nem ennyire szembeötlő. A 15-25 éves fiatalok életében tehát különböző hatások keverednek - számukra a személyes értékek sorában is fontosabb a nyitottság (61 százalék), a kíváncsiság és érdeklődés (58 százalék), a kreativitás (57 százalék), valamint a változatos, kihívásokkal teli élet (57 százalék), mint amennyire ez a lakosság egészére jellemző.

A városi ifjúság Magyarországon is fogékonyabb az egészség és "jóllét", azaz wellness iránt, mint az idősebb korosztályok. Körükben lényegesen magasabb azoknak a száma, akik figyelemmel kísérik a legújabb wellness és fitness irányzatokat, az e téren jellemző fejleményeket. Ötből három fiatal számára képvisel nagyon fontos értéket az egészség és fittség, 25 százalékuk pedig saját bevallása szerint nagyon érdeklődik a téma iránt. A teljes lakossághoz képest lényegesen magasabb körükben azoknak az aránya is, akik ténylegesen tesznek is egészségükért: ötből ketten heti rendszerességgel sportolnak, míg ez az arány a teljes lakosságot vizsgálva mindössze 28 százalék.

A fiatalok számára "mozgásban az élet". Ez persze nem azt jelenti, hogy állandóan mozgásban vannak, hanem azt, hogy sokkal aktívabb és mobilabb életet élnek, számukra a társasági élet, a szórakozás sokkal inkább az élet része, mint az idősebb korosztályok számára. Egyszerre jellemző rájuk a fizikai és a virtuális mobilitás. Hetente átlagosan 7,1 órát töltenek a munkahely, illetve iskola és az otthon közötti ingázással, pihenési céllal az elmúlt 12 hónapban átlagosan 2,6 alkalommal utaztak szemben az országos 1,9-es átlaggal. A teljes lakossághoz képest nagyobb arányban vásárolnak élelmiszert "elvitelre", étkeznek étteremben, ugranak be egy bárba, vagy kávézóba egy ital és valami harapnivaló kedvéért, szórakozóhelyekre, moziba, sporteseményekre is gyakrabban járnak.

A hazai fiatal felnőttek mindennapi életének fontos részét képezik az olyan technológiai újítások, mint az Internet, a videojátékok, és az internet-nyújtotta interaktivitás. A csúcstechnológiát képező készülékek és eszközök - az új média - már többé nem csupán "megvalósulatlan álmot" jelentenek számukra. Az internetet tízből nyolc 15-25 éves városi fiatal használta az elmúlt egy hónapban. Fontosak számukra a technológia terén is a külsőségek: ötből ketten azt vallják, legalább olyan modern termékeket szeretnének, amilyeneket a barátaik is használnak. Hasonló arányban találják izgalmasnak az új technológiákat és a lehető legnagyobb mértékben használják is azokat. Napi életüknek a modern technológia már olyan mértékben része, hogy az eszközök funkcióival szemben a design került előtérbe. Az idősebbektől eltérően egy új műszaki terméket magától értetődően tudnak működtetni, és hajlamosabbak többet fizetni új műszaki termékekért és szolgáltatásokért.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Rohanó világunkban egyre többen igyekeznek a stressz és a túlzott megterhelés elől menekülni. Az emberek kikapcsolódásra és pihenésre vágynak. Különösen igaz ez a 15-25 éves fiatalokra, akik számára a kikapcsolódás jellemzően aktív életvitelt jelent. Havi rendszerességgel több mint tízféle tevékenységet űznek (ugyanez a szám a teljes lakosságra vetítve kilenc); 47 százalékuk "hitvallása" az élet élvezete és az, hogy a jövő miatt nem érdemes aggódni (a teljes lakosság körében 21 százalék gondolkodik hasonlóképpen).

Fiataljaink jellemzően sikerre vágynak, ambiciózusak - mindazonáltal fontosak számukra a márkás termékek, illetve az, hogy másoknak "megmutassák". Szemben a teljes lakosságban mért 27 százalékkal, a 15-25 éves korosztály 35 százaléka "szeret presztízsmárkás termékeket vásárolni". Ráadásul a fiatalok 43 százaléka úgy gondolja, hogy "a szép dolgok birtoklása megmutatja a világnak, vittem valamire" (a hasonlóan vélekedők aránya a teljes lakosságban 31 százalék).

A felmérést a GfK Csoport készítette, a magyarországi adatokat GfK Hungária Piackutató Intézet szolgáltatta.

HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.11.20 07:42
Kevesen gondolnak rá, de sajnos a munkahelyi körülmények és tevékenységek is hozzájárulhatnak proszt...
perfekt  |  2024.11.19 15:29
A kormány 2023-ban kiadott rendeletete szerint a mérlegképes könyvelők, adótanácsadók és okleveles a...
laskainelli  |  2024.11.16 11:13
Az önismeret az alapja a fejlődésünknek és a céljaink tisztázásának, de sokunknak fejtörést okoz hog...
coachco  |  2024.11.06 21:56
Mert igenis, minden mindennel összefügg. Az olvasás a körmökkel, Nápoly Budapesttel, Máddal... [......
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 19:11