Sok szempontból előremutatónak tartják a nemzetgazdasági minisztérium által a napokban bejeentett turisztikai deregulációs program tervét a megkérdezett vendéglátóipari szakemberek.
Az éttermi asztalnál ülve bizonyára sokak fejében megfordult már a gondolat, vajon mennyi borravalót adjanak. Az egyszerű fejszámolást megnehezíti a szervízdíjként elhíresült próbálkozás, mely gyakorlatilag lehetőséget teremt a vendéglősöknek, hogy ezt a tételt külön feltüntetve a számlán, kötelezővé tegyék a felszolgálási díjat. A rendszer persze - nem meglepő módon - nem működik éppen tökéletesen, a legtöbben így azt sem tudják, kell-e egyáltalán fizetnünk valamit, vagy benne van minden az árban. Mielőtt körüljárjuk a borravaló kérdését és annak adóvonzatát, röviden kitérünk arra, hogy egy nálunk jóval fejlettebb országban - az USA-ban - milyen területen mennyit szokás borravalóként keresni, és mennyit illik fogyasztóként adni.
Ki, mennyit kasszíroz?
Az Egyesült Államokban a vendégeknek gyakorlatilag az elégedettségtől függetlenül szinte kötelező borravalót adniuk az éttermekben, mivel az ott dolgozóknak a foglalkoztatójuk jogszabály szerint fizethet minimálbér alatti összeget is, melyet a borravaló hoz fel megfelelő szintre. Aki tehát belép egy étterembe, tulajdonképpen ráutaló magatartással megköti a szerződést, mely szerint hajlandó borravalót adni.
Mindezek alapján nem meglepő, hogy a felszolgálók a PayScale adatai szerint havi bevételük mintegy felét borravalóból realizálják. (A PayScale adatbázisa 14 250 borravalót kapó alkalmazott fizetési adatait tartalmazza.)
A tengerentúlon a vendégek általában 15-20%-os borravalót adnak a teljes kiszolgálást nyújtó éttermekben, ez az arány azonban egyre inkább a 20% felé mozdul el, talán a könnyebb fejszámolás miatt...
A PayScale 2006-os adatai szerint egy kaszinóban dolgozó krupié az átlagosan 7,55 dolláros órabérét 40,2 dollárra tornázza fel a borravalóknak köszönhetően, azaz bevételének mintegy 81%-át szerzi ilyen formában.
A fodrászoknál ez az arány 42%-os, míg a hotelek személyzeténél 50% körüli. Területileg természetesen hatalmas különbségek vannak, a szolgáltatás-centrikus helyeken, amilyen például Las Vegas, bőven átlagon felüli a borravaló mértéke is.
Mennyit illik adni?
A borravaló etikettje terén az Emily Post Institute tanácsai lehetnek irányadók, melyek szerint a legtöbb szolgáltatás esetében a 15%-os szint tökéletesen megfelelő.
A taxisofőröknek akkor illik az USA-ban 15%-nál több borravalót adni, ha csomagokat is kezelnek. A hotelekben a hordárnak 2 dollárt szokás adni az első táskáért, majd minden további csomagért 1 dollárt. Egy rendkívül népszerű eseményre jegyet szerző alkalmazott nagyságrendileg 5 dollárt érdemel erőfeszítéseiért.
Mi újság itthon? Bevallja valaki?
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Magyarországon 2005-ben kavarodott fel az állóvíz borravaló témában, az év október 1-jétől ugyanis az éttermek üzemeltetői felszolgálási díjat számíthatnak fel. Ezen tételt százalékosan fel kell tüntetni az étlapon és a számlán is, s ez nem haladhatja meg a felszolgált étel és ital bruttó árának 15%-át.
Ezt az összeget tehát a vendég nem önként fizeti, amennyiben azonban nincs ilyen díj feltüntetve, saját belátása szerint adhat borravalót. A tapasztalatok szerint a hazai vendéglősök zöme ódzkodik az explicit díj bevezetésétől, a többség továbbra is az önkéntes mederben hagyná csordogálni a dolgokat.
Elgondolkodtató ugyanakkor, hogy ha egy pincér havi jövedelmének jelentős része ilyen ellenőrizetlen forrásból származik, akkor mi után fog nyugdíjat kapni. Többek között ezen konfliktus feloldására változtattak a jogszabályokon 2005 októberétől, amikortól a borravaló már nem egyéb jövedelemként jelenik meg az adóbevallásban (már ha valaki bevallotta volna ezt megelőzően), hanem úgynevezett adóterhet nem viselő járandóságnak számít.
A felszolgálónak a felszolgálási díj és a borravaló után nem keletkezik járulékfizetési kötelezettsége, a borravaló után azonban önkéntesen fizethet 15% nyugdíjjárulékot is magába foglaló nyugdíjbiztosítási járulékot. Ezen 15% befizetéséért cserébe a borravaló 81%-át figyelembe veszik a nyugdíjalap megállapításánál.
A nyugdíjjárulék megfizetése azért is lehet racionális döntés, mert csekély befizetés mellett az állami nyugdíj alapja jelentősen növekedhet úgy, hogy az ilyen jogcímen szerzett bevétel után nem kell adót fizetni. A borravaló és a felszolgálási díj beleszámít a személyi jövedelemadó alapjába, de a ráeső adót nem kell megfizetni. (Az összes jövedelem adótartalma tehát növekszik ugyan, ennek mértéke azonban jóval kisebb, mintha ténylegesen a befolyt jövedelem után kellene adózni.)
A felszolgálói díj esetében a 15%-os nyugdíjjárulékot a foglalkoztatónak kell megfizetnie, az így megkapott összeg 81%-a tehát mindenképpen beleszámít a nyugdíjalapba.
Mindent összevetve elmondható, hogy a kormányzat igyekszik a kedvezményes adóztatás révén visszaszorítani az ellenőrizhetetlen módon szerzett jövedelmeket, illetve ezek bevallására sarkallja az állampolgárokat, a borravaló adólegalizálásának sikere azonban még várat magára.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


