Egyre jellemzőbb, hogy a közép- és kelet-európai országok is keletebbre helyezik ki termelésüket, melyet az olcsóbb munkaerő reményében tesznek. A Time szerint ebben a folyamatban a régió országai közül Magyarország jár az élen - idéz az MTI. A célpontok között megtalálhatóak a szomszédos országok, de egyes vállalkozások egészen a Távol-Keletig mennek.
Néhán évvel korábban a kelet- és közép-európai országok még fontos célpontok voltak az olcsó munkaerő, a privatizációs lehetőségek miatt. A nyugat-európai és amerikai cégek alacsony önköltséget biztosító telephelyeket kerestek az Európai Unió piacának közelében.
Jelenleg már az EU-hoz csatlakozó országok cégei is hasonló lehetőségek után néznek. Az emelkedő bérek egyre nagyobb kényszert jelentenek, a terjeszkedés iránya elsősorban Bosznia, Oroszország, Románia, Ukrajna. A befektetések a távolabbi keleten egyelőre még szerények, de az elkövetkező években lényegesen bővülhetnek. Willem Buiter, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) vezető közgazdásza mindezt az érettség jelének tekinti .
Az élen a magyar vállalkozások állnak. A magyar cégek 1998 és 2003 között 2.9 milliárd dollárt fektettek be külföldön, többnyire kelet-és közép-európai országokban. Romániában hozzávetőleg 4000 magyar cég működik és ezek mintegy 30 százaléka a termelés kihelyezését szolgálja.
Néhány cég már a szomszédos országoknál is messzebb tekint, Kínára, Indiára, Tajvanra. A magyarországi Budmil immár termelésének 70-80 százalékát helyezte ki az említett országokba és Törökországba.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
A fiatalok vállalkozásindítását ösztönzi az OTP Bank új pályázata
OTP Junior Piacralépők címmel vállalkozói versenyt hirdetnek fiatalok számára.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


