A borfogyasztási szokások jelentős átalakuláson mennek keresztül, különösen a fiatalabb generációk körében.
Az elmúlt években fokozatosan csökken nemcsak a magyar, de a globális borfogyasztás is, miközben a klímaváltozás is nehezíti a borászatok dolgát: az eddigi termőterületek kezdenek alkalmatlanná válni a megszokott fajták termesztésére, és el lehet kezdeni barátkozni a skandináv borok gondolatával. A magyar piac problémáira a szakértők a külföldi terjeszkedésben, főleg a kínai exportban látják a megoldást, illetve az olyan szakmai rendezvények is fellendíthetik a keresletet, mint a Budavári Palotában szeptember 12. és 15. között megrendezésre kerülő 33. Budapest Borfesztivál, amely lehetőséget nyújt a hazai borászatok válogatott borainak bemutatására, de olyan különlegességeket is felvonultat, mint például a georgiai narancsbor.
A borfogyasztók száma és a borfogyasztás mennyisége is csökkent az utóbbi években Magyarországon a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) felmérései alapján. A 2017-es és a 2023-as kutatások összevetéséből kiderül, hogy a legvagyonosabbak körében nem csökkent a borfogyasztás, a szegényebbek és a középrétegek azonban egyaránt kevesebbet vásárolnak, igaz, ez majdnem minden alkoholos ital forgalmáról elmondható.
A vörösbor fogyasztási aránya 7 százalékkal csökkent, ugyanakkor a rozé aránya 5 százalékkal nőtt, akárcsak a száraz és félszáraz boroké, amelyek a teljes fogyasztásnak ma már csaknem 50 százalékát teszik ki.
A fiatalabbak a gyümölcsös és a citrusos borokat kedvelik leginkább, az ízteszten a magas cukortartalmú borok bizonyultak a legnépszerűbbnek. A kezdő fogyasztók belépő kategóriája az édes borok mellett a rozé, aki elsőnek ezt kóstolja, nagyobb eséllyel lehet felnőttként borkedvelő - tették hozzá.
A klímaváltozás átrendezi a globális viszonyokat
A világ bortermelésének felét Franciaország, Olaszország és Spanyolország adja, Magyarország a világ 16. legnagyobb bortermelője, megelőzve Ausztriát, de lemaradva Romániától. A klímaváltozás azonban különösen érzékenyen érinti a borászatokat, Olaszország a tavalyi évben például azért csúszott le a bortermelés mennyiségében Franciaország mögé, mert az ország középső és déli régióiban a hőség, illetve a legyengült tőkéket megtámadó betegségek akár 50 százalékos terméskiesést is okoztak. Mindeközben a szőlőtermesztés ökológiai határa egyre északabbra húzódik, a világpiacon megjelentek kanadai és svéd borok. A francia pezsgő hazájában Champagne-ban olyan drasztikus következményei vannak az éghajlatváltozásnak, hogy a nagy pezsgőházak dél-kelet angliai szőlőtelepítésbe fogtak, ahol a klimatikus viszonyok jobban megfelelnek a hagyományosan pezsgőkbe kerülő chardonnay, pinot noir és pinot meunier fajtáknak.
Az éghajlatváltozás a magyar szőlősgazdákat sem kíméli: a csapadékhiány miatt a Kunsági borvidék gazdái komoly bajba kerülhetnek az elkövetkezendő években. Szakértők szerint ugyanakkor a magyar borrégiók közül például Villányban pozitív folyamatokat is elindíthat a felmelegedés, és a terület egyértelműen vörösbor termelésére állhat át. Árnyalja az optimizmusukat, hogy a fogyasztói szokások egyértelműen a vörösborok kárára változnak az alacsonyabb alkoholtartalmú fehér- és rozéborokkal szemben.
Az elmúlt évek borpiaci folyamataiban jól lekövethető volt a fogyasztói ízlés változása. Az általános életstílus könnyedebbé válása magával hozta a könnyű ivású, könnyen érthető borok népszerűségének növekedését. A piac nem vesz fel annyi vörösbort, mint korábban, a fehérek azonban egyre népszerűbbek. A friss, gyümölcsös ízek a fehérborokat könnyen fogyaszthatóvá teszik, amik így újra beleillenek a mindennapokba. A minőségi érlelt vörösborok ugyanakkor soha nem fognak kikopni, és a fogyasztórétegük is megmarad, ezek azok a borok, amik a legmagasabb áron értékesíthetők, amik presztízsnövelő erővel bírnak, és amik nem a tömegeknek szólnak.
A Magyar Bormarketing Ügynökségnél a külföldi terjeszkedésben, az aktív exportpiaci megjelenésben látják a magyar borágazat fejlődési lehetőségeit, főleg Németországban és az Egyesül Királyságban, de egyre aktívabb a szervezet tevékenysége Dél-Korea, Lengyelország és az Egyesült Államok piacain is, a következő időszakban pedig a skandináv országok lesznek fókuszban, de kiemelt figyelmet szentelnek a magyar borágazat kínai jelenlétére is:
a hatalmas kínai piacban óriási lehetőségek rejlenek, a magyar borászatok rendszeresen meg is jelennek Kínában szakmai rendezvényeken, social média platformokon.
De a visszaeső fogyasztás miatt kiemelkedően fontosak az olyan rendezvények is, mint a Budavári Palotában szeptember 12. és 15. között megrendezésre kerülő 33. Budapest Borfesztivál. A SPAR 2007 óta szponzora a fesztiválnak, amely idén is izgalmas italokkal és szakmai kulisszatitkokkal várja a látogatókat.
A fesztivál díszvendége a legősibb borkultúra
A legújabb kutatások és a régészeti leletek is egyértelműen bizonyítják, hogy Georgiából – korábbi nevén Grúziából - származik a legősibb borkultúra, amely 8000 éves múltra tekint vissza.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A borostyánszínű, héjon erjesztett, magas tannintartalmú natúr fehérborok érdekessége, hogy nagy részüket az évezredekkel ezelőtti technológia alapján készítik a mai napig.
A SPAR-tól megtudtuk, hogy a Budapest Borfesztiválon a látogatók száma a négy nap alatt évek óta 35-40 ezer fő körül mozog, mindig nagy népszerűségnek örvend a díszvendég (ezúttal Georgia) kínálata, a látogatók kíváncsian fedezik fel a számukra ismeretlen karaktereket, bortípusokat. A georgiai borok hazai szakértője Petzold Attila lesz, aki minden nap egy-egy mesterkurzussal viszi közelebb az érdeklődőket a Kaukázus csodálatos borvidékeihez és különleges boraihoz. A legismertebb georgiai bortípus talán a nálunk narancsbornak nevezett natúr bor, melynek igazából nincs köze a narancshoz vagy a citursfélékhez. Az elnevezésnek helyesen „borostyánbornak” kellene lennie, hiszen ez utal a bor színére, ami mindig fehér szőlőből, egy különleges, ősi eljárással készül.
Emellett a habzók, gyöngyözők, pezsgők mellett egyre népszerűbbek a premier borok is, vagyis azok, amelyeket idén szüreteltek a borászatok, így a Borfesztiválon friss, gyümölcsös, üde borokkal lephetik meg az érdeklődőket.
Idén a már jól ismert kristály kóstolópohár is nagyobb lesz, hogy a nagyobb űrtartalmának köszönhetően a beltartalma is jobban essen, például az ország egyik legnagyobb presztízsű boros megmérettetésén, a VinAgora Nemzetközi Borversenyen jól szereplő, ám kevésbé ismert borászatok borai, amelyek szintén a fesztiválon kapnak lehetőséget a nagyközönség előtti bemutatkozásra. A Hunyadi udvar központi helyén található VinAgora Felfedezettek standon négy, talán kevésbé ismert, de annál izgalmasabb pincészet mutat be négy különböző borvidéket kiváló borai által.
Szeptember 15-én tartják a Főőrség és Lovarda impozáns teraszán a luxusitalok kóstolóját, ahol három pezsgőritkaságot is bemutatnak, a résztvevők pedig a napóleoni háborúk idejéből fennmaradó sabrage látványos technikáját is elsajátíthatják.
A Budapest Borfesztiválra a csütörtöki belépőjegyek 8.200, a pénteki és szombati jegyek 8.900, a vasárnapiak 6.500 forintért kaphatók a helyszínen, illetve elővételben a rendezvény hivatalos weboldalán. A napi karszalag tartalmaz egy kristály kóstolópoharat, egy pohártartót és egy kóstolót a 2024-es VinAgora Nemzetközi Borverseny boraiból.
A SPAR lapunkat arról tájékoztatta, hogy akciós belépőjegyekkel is készülnek az eseményre: 2024. augusztus 29. és szeptember 11. között a SPAR, City SPAR, INTERSPAR, illetve a SPAR partner és SPAR market üzletekben 15.000 forint feletti vásárlás esetén a kasszánál egy 50%-os kedvezményre jogosító kupont kapnak a vevők, amelyet a Budapest Borfesztivál helyszínén válthatnak be, így a napijegyet féláron tudják megvásárolni.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
-
Vásárlásra vagy felújításra költenéd a lakástakarékot?
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket a többi megtakarítási formához képest?
-
Béren felüli juttatások 2025: így változhat a cafeteria
A Multi-Pay szakértői szerint a vállalatok jelentős része nem tudja hatékonyan működtetni a béren felüli juttatások rendszerét.