3 °C Budapest

Ki fizeti meg valójában a kormány új adóját?

Pénzcentrum
2011. november 22. 05:27

A tegnap este elfogadott adótörvény-módosítás egyik elemeként új adónem lép életbe Magyarországon 2012-ben. Januártól újabb csekket kapunk biztosítónktól: a baleseti adót a kgfb-díjjal együtt fizetjük majd, a bevételt pedig egészségügyi fejlesztésekre költik. Kérdés, hogy mennyivel emeli majd meg a biztosítási díjakat az adó, hogy ki jár kevésbé rosszul, és hogy érdemes-e emiatt már idén biztosítót váltanunk.

Elfogadták a baleseti adót

A hétfőn este elfogadott törvénymódosítások eredményeképp új adónemmel találkozhatunk jövőre. A hivatalos tájékoztatás szerint a baleseti adót az teszi szükségessé, hogy a gépjárműhasználattal szükségszerűen együtt jár egyfajta baleseti kockázat, ezért pedig az üzembentartónak fizetnie kell. Az adókötelezettség a kötelező felelősségbiztosítási díjfizetési kötelezettséghez kötődik - e díj összege fejezi ki ugyanis a gépjárműhasználóhoz kapcsolódó baleseti kockázat nagyságát. A baleseti adó abból indul ki, hogy a gépjárműhasználat nagyobb baleseti kockázatot hordoz. A balesetek során előálló sérülések súlyosabbak, ekkor az egészség helyreállítása, a rehabilitáció fokozott terhelést jelent az egészségügyi ellátórendszer számára.

A baleseti adóból származó bevétel (a népegészségügyi termékadóhoz, azaz a chipsadóhoz hasonlóan) az Egészségbiztosítási Alap bevételét képezi, így a kormányzati szándék szerint egészségügyi fejlesztésekre fordítják majd. A kormány 27 milliárd forintos bevétellel számol az új adóból.

A jövőre életbe lépő adó alanya a biztosítóval szerződéses kapcsolatban álló gépjármű üzembentartója lesz, az adó alapja pedig az általa fizetendő kötelező gépjármű-felelősség biztosítás éves díja. Az adó kulcsa 30 százalék. A parlamenti tárgyalás során a 30 százalékos kulcs mellé bekerült egy napi 83 forintos maximális adó, amely a nagyobb teljesítményű, és nagyobb kockázattal járó kocsik tulajdonosainak kedvez.. Az átlagos teljesítményű gépkocsiknál 4-5 ezer forintos lehet az adó mértéke.

A biztosító az adót az esedékes biztosítási díjjal együtt szedi be az adóalanytól, majd a beszedett összeget befizeti az állami adóhatósághoz. A biztosítónak ugyanakkor a baleseti adót akkor is be kell fizetnie, ha annak beszedését elmulasztotta.

 


Idén még nem veszik figyelembe...

Nem lehet figyelembe venni a kötelező biztosítások idei kampányában meghirdetett díjakban a baleseti adót, mert az erről szóló törvényt még nem fogadták el - mondta néhány napja Kisbenedek Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke az InfoRádiónak.

A baleseti adó bevezetéséről a kormány nem kérdezte meg a biztosítók véleményét, de azzal kapcsolatban igen, hogy a szövegbe ne kerüljenek szakmai hibák - nyilatkozta a szövetség elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy a kormány a kötelező felelősségbiztosításra építi rá a terhet, mert ha egy olyan biztosításra vetülne, amely nem kötelező jellegű, akkor az nagy mértékben visszavetné az amúgy sem magas biztosítottsági szintet Magyarországon.

Arra a kérdésre, hogy a baleseti adó bevezetésével mekkora lesz a díjemelés, Kisbenedek Péter azt válaszolta, hogy a verseny a díjak területén amúgy is zajlik. Van biztosító, amely emelni fog, de lesz olyan, ahol csökkennek az árak.

... de a váltásra ösztönözhet.

Szakértők szerint annak ellenére, hogy csak jövőre kerül bevezetésre, idén már meglátszik a baleseti adó hatása, mozgalmasabbá teszi az idei kampányt. Minden gépjármű-tulajdonosnak alapvető érdeke lesz ugyanis a lehető legolcsóbb kötelező biztosítást választani - a magasabb díj ugyanis még magasabb adófizetési kötelezettséget jelent.

A Netrisk.hu online biztosításközvetítő szakértői szerint annak is érdemes váltani, aki csak néhány ezer forintot spórol. Aki tavaly nem váltott, annak még nagyobb a tét, hiszen a 2010-es kampány is komoly átlagdíj-csökkenést hozott a piacon, és a régi szolgáltatójuknál maradó járműtulajdonosok eleshettek akár 15-20 ezer forintos megtakarítástól is, ami az esetleges idei árcsökkenést és az adó hatását is figyelembe véve jelentős spórolási lehetőséget jelent.

 

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)


Az idei kampány az adó hatása nélkül a Netrisk.hu várakozási alapján 5-7 százalékos további csökkenést hozhat az átlagdíjban. Az adóemelés ugyanakkor még erősebb ösztönzést jelent a biztosítóknak, hogy a lehető legversenyképesebb árakkal legyenek jelen a piacon.

A MABISZ korábbi várakozása szerint ha megjelenik a jogszabály és így ismertté válik a törvény végleges szövege, a biztosítók az adót, annak mértékét külön sorban, a díjtól elkülönítve szerepeltetik majd az értesítőkön.

Akiknek nem fog fájni

Igazságtalan helyzetet teremt a baleseti adó napi 83 forintban való maximalizálása, mert ezzel a megoldással a nagy teljesítményű autók tulajdonosai járnak jól, s közülük is azok, akik kárt okoztak - véli Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs vezetője.


Előfordulhat ugyanis, hogy ők százalékos arányban kevesebbet fognak fizetni, mint a kisebb autókkal közlekedő kármentes ügyfelek. A "balesetes" terepjáró-erősségű járművekre az átlagosnál jóval drágább a kötelező biztosítás éves díja, és ennek a 30 százalékos baleseti adója is jelentősen meghaladná a napi 83 - évi 30 ezer - forintnál meghúzott felső határt. Vagyis, ez a megoldás jó a fuvarozóknak, ám a többi ügyfél esetében fordítva sülhet el, mert azoknak kedvez, akik gond nélkül ki tudnák fizetni a drágább, a 83 forintos napi díjat meghaladó 30 százalékos adót is - összegzi a szakértő. De ez az ügyfélkör akkor is jól jár, ha nemfizetés miatt törölték a szerződését, s a kieső időszakra jutó fedezetlenségi díj után kell fizetnie a baleseti adót. Ezt ugyanis nem a saját, nagy teljesítményű autójára, hanem csak a legalacsonyabb jármű kategória, egy legfeljebb 37 kilowattos járműre számolják.

A kormány szerint a törvényjavaslat igazságos, mert akinek erős autója van, akár 29 ezer forintot is fizethet, a fuvarozók pedig arányaiban kevesebb balesetet okoznak itthon, mint az autósok.

Balog Ádám adóügyekért felelős helyettes-államtitkár az m1 Híradónak elmondta: a nagy teljesítményű tehergépjárművek rendszeresen tartózkodnak külföldön, így nem várható el az, hogy a magyar egészségbiztosításhoz járuljon hozzá, hiszen a baleset is külföldön történik."

Negyven éves kor alatt akár a teljes baleseti adó megspórolható a kötelező váltással
A Netrisk.hu kétmillió díjszámítás alapján készült elemzése szerint a díjcsökkenés révén a 40 év alattiak, és a nagyvárosban élő nyugdíjasok akár az adót meghaladó összeget is spórolhatnak az átszerződéssel, hiszen a 20-29 éves korosztályban 36 százalékot meghaladó, 30 és 40 év között pedig csaknem 34 százalékos az átlagos áresés. A kötelező biztosítási díj a 40 és 60 év közötti autótulajdonosok esetében kisebb mértékben, ám itt is 25-28 százalékkal csökkent. Vagyis ha nem is a teljes pluszköltséget, de annak nagyobb részét a legtöbb autós megtakaríthatja a váltással.

Az átlagosnál kedvezőbb helyzetben vannak a 60 év felettiek is, akik nagyvárosban élnek. Itt szintén 33-34 százalékos az átlagos díjcsökkenés.

Legrosszabbul az idei kampányban a 40 és 50 év közötti, nagyvárosban élő autótulajdonosok jártak, ám ez a hátrány is relatív, az átlagos áresés ugyanis itt is meghaladja a 24 százalékot. Vagyis a kgfb díj negyedét még ez a réteg is megtakaríthatja, ha november végéig a legkedvezőbb biztosítási ajánlatra vált.

Az összesítés személyautókra vonatkozik, ha ugyanakkor ebből kivonjuk a céges járműveket, az átlagok tovább javulnak. A cég birtokában lévő személyautók kgfb díja ugyanis átlagosan "csak" 25, míg a magénszemélyeké mintegy 31 százalékkal csökkent.

Az adatokat tovább elemezve a Netrisk.hu statisztikájából az is látszik, hogy a biztosítók leginkább a Bonus 1 besorolású autók kötelezőjének díját csökkentették: átlagosan 37 százalékkal. Ezt a B3 kategória követi több mint 35 százalékkal, de az A0-tól a B7 fokozatik 30 százalék feletti az átlagos megtakarítási lehetőség.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. november 21. 09:37
A Fővárosi Törvényszék elutasította a Magyar RTL Televízió Zrt. a Médiatanáccsal szembeni keresetét...
Holdblog  |  2024. november 21. 07:52
Kezdetben a közösségi média csupán izgalmas újdonságnak tűnt, amiről senki sem gondolta volna, hogy...
Kiszámoló  |  2024. november 19. 10:13
Jó néha olyan összehasonlítást találni, ahol Magyarország nem a legrosszabbak egyike között van. Ily...
Kasza Elliott-tal  |  2024. november 15. 18:35
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?