A jelenleg rendelkezésre álló információk alapján nincsen magyar érintettje a thaiföldi földrengésnek - nyilatkozta a Külgazdasági és Külügyminisztérium szóvivője.

Örvendetes, hogy a KRESZ-t végre a modern és felgyorsult kor igényeire szabják Magyarországon, de a gyorshajtók komolyabb büntetéséről még mindig semmit sem hallani - ezt mondta Pető Attila közlekedési szakértő a Pénzcentrumnak, mikor az újabb belengetett változásokról kérdeztük. Kvasz Tibor közlekedési szakjogász pedig azt mondta: szerinte nagyon mélyen van a közlekedési morál, és érdemes várni arra, milyen módosítások és pontosan mikor lépnek majd életbe.
Habár várhatóan még csaknem másfél évig nem lesz változás a KRESZ-ben, a háttérben már gőzerővel dolgoznak a módosításokon. Mint többször is beszámoltunk róla: már jövő tavasszal beadhatják az első módosító javaslatokat, ebből születhet majd meg az elmúlt évek legjelentősebb módosítási csomagja.
Egy háttérbeszélgetésen most újabb információkat csepegtettek néhány nappal ezelőtt - erről itt írtunk tegnap. Kiderült, hogy a tervezetben sokkal nagyobb lesz az egyéni felelősség a közúti közlekedésben, illetve alapelv lesz a türelmes és előzékeny közlekedés. Szakértőkkel beszéltük át, amit eddig tudni lehet, kitérve arra is, mi maradt ki még most is a tervezetekből.
Kollektív felelősség, védtelen csoportok is lesznek
Az új KRESZ a tervek szerint bevezet például egy fontos alapelvet: azt, hogy a közlekedőknek fokozott figyelemmel kell lenniük a náluk védtelenebb közlekedőkre. A védtelenebb közlekedők hierarchiája a következő: kamionokkal szemben a személyautók, személyautókkal szemben a motorok és kerékpárok, és kerékpárokkal szemben a gyalogosok.
Különösen védtelen csoportba tartoznak a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, és felismerhetően ittas személyek. Őket mind fokozott óvatossággal kell megközelíteni, mert ha baleset történik, az akár a sofőr felelősségét is felvetheti.
Rendelkezik az új KRESZ arról is, hogy a jelzőtábla elsőbbséget élvez a jogszabályokkal szemben.
Például körforgalomban nem lehet majd parkolni, kivéve akkor, ha kijelölt parkoló van. Továbbá a szabályoktól el lehet térni egyértelmű üzemzavar esetén, például ha egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat, vagy ha egy lerobbant busz akadályozza a haladást. Az ilyen eltérések csak fokozott óvatossággal alkalmazhatók, és nem vonatkoznak vasúti átjárókra.
Lépni kell, mert süllyed a morál az utakon
Kvasz Tibor ügyvéd, közlekedési szakjogász azt mondta a Pénzcentrum kérdésére: szerinte egyelőre nemigen lehet komoly újdonságokat felfedezni a tervezetben, hiszen ezek az alapelvek már megtalálhatóak a jelenlegi szabályok között is.
Mind benne vannak a jogszabályokban, hogy nem lehet veszélyeztetni másokat közlekedés közben, hogy követési távolságot kell tartani, satöbbi. Amit én látok, az az, hogy inkább aktualizálni szeretnék a felgyorsult közlekedésre, a megváltozott viszonyokra adott reagálásként a KRESZ-t, aminek éppen itt van már az ideje. Nagyon megugrott például a büntetőfékezés, és szerintem ha az emberek látják, hogy sok olyat is precízen leírnak, mi tilos, akkor talán jobban rögzül majd
- mondta Kvasz Tibor. Hozzátette azt is: eleve érdemes még várni, hiszen még messze van az is, hogy a javaslatcsomagot beterjesszék, és 2026-ig a mostani tervek szerint nem is lépnek majd életbe.
Természetesen aktualizálni kell a megváltozott társadalmi viszonyokra, de azért szerintem várjuk be, hogy mindezekből a javaslatokból mi az, ami majd végül a jelentősen megváltoztatott KRESZ-be bekerül. Az természetesen örvendetes és üdvözlendő, hogy legalább már komoly akarat látszik a változásra, a megváltozott közlekedésre és morálra való reagálásra. Nagyon rossz irányba tart a közlekedési morál, muszáj lenne lépni az egyre sűrűsödő súlyos esetek ellen
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- mondta még a közlekedési szakjogász.
A gyorshajtókkal is le kellene számolni
Pető Attila, a Kreszprofesszorként ismert közlekedési szakértő lapunknak úgy kezdte a válaszadást: szerinte félreértés van az új KRESZ-szabályok értelmezésében, mert ez sokkal átfogóbb történet lesz annál, mint kizárólag a közlekedés jelentős reformja.
A közvéleményhez csak a KRESZ-módosításokról szóló hírek jutnak el, pedig itt sokkal többről van szó. A kormány arról hozott rendeletet, hogy új közlekedési törvényeket kell hozni, amibe a KRESZ módosításain kívül a forgalomszervezés, utazástervezés, tehát egy átfogó reformról beszélünk. Csak egy példa: a módosítási tervekben benne van, hogy a lakó-pihenő övezetet jelző táblákra rákerül, hogy legfeljebb 20 km/h-val lehet ott közlekedni - ez már nagyon régóta benne van a KRESZ-ben, csak szinte senki nem tudja, hogy az éppen 20 km/h. Ekkor viszont a közútkezelőnek is van feladata: le kellene szerelni a régi táblákat, az újakat pedig ezek helyére.
- mondta a Kreszprofesszor. Azt is hozzátette, hogy szerinte ha már reformokon gondolkodnak, érdemes lenen a sebességhatárok átgondolásával kezdeni, ennek hiányában ugyanis a gyorshajtást nem sikerül majd visszaszorítani. Arra persze lát esélyt, hogy ez később még változzon.
Hallani olyat, hogy a sebességhatárokat nem igazán tervezik módosítani, hiszen ezek már összhangban vannak az uniós normákkal, szokásokkal. De addig, amíg a gyorshajtásért kiszabható legmagasabb büntetés 390 ezer forint, illetve fél év jogosítványmegvonás, addig kár azt várni, hogy csökken vagy megszűnik a gyorshajtásos esetek száma. Pedig a közlekedési baleseteket a legmagasabb számban a gyorshajtás, sebességtúllépés idézi elő. A 390 ezres büntetést nevetve fogja kifizetni, akinek ehhez viszonyítva 100-szoros értékű (39 milliós) autója van, és nem ijeszti meg annyira a fél éves jogosítványbevonás sem. Annak már lenne visszatartó ereje, ha évekre vonnák be a vezetői engedélyt, vagy ha a notórius gyorshajtóktól elkoboznák, illetve bezúzatnák a kocsijukat, mint arra van is már európai példa
- mondta a Pénzcentrumnak Pető Attila. Arról pedig, hogy Ausztriában már valóban elkobozzák a gyorshajtók kocsiját, szintén írtunk: ezt a cikket itt olvashatod el újra.
Mi legyen az utak tahóival?
Pető Attila nem először beszélt lapunknak az utak tahóiról. Tavaly a Pénzcentrum videoblogja, a CashTag felkérésére beszélt arról, hogyan és milyen eszközzel lehetne felvenni a harcot azok ellen, akik az utakat saját tulajdonuknak tekintik, és senki mást nem tűrnek meg rajta. Ezt az epizódot a lenti linken most újra megnézheted:
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Fenntarthatóság és sztármárkák: ezek a legfrissebb trendek a drogériákban
Utánajártunk, hogy mekkora a keresletnövekedés a celebmárkák iránt és hogyan zajlik a termékfejlesztés.
-
Megtérülhet egy csúcskategóriás robotporszívó? A Dreame X50 Ultra Complete válasza meglepő! (x)
Elsőre két dologgal érdemes tisztában lennünk! Az első kérdés, hogy Ön olyan átlagos háztartások közé tartozik-e, amelyek évente több száz órát töltenek takarítással? A második kérdés, hogy mennyit ér Önnek a szabadidő?
-
Minőség és hagyomány a Gyulahúsnál a kiváló termékekért (x)
A Gyulahús Kft. Gyulai Pokol szalámija kiérdemelte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet, bizonyítva a tradicionális gyártás kiválóságát.
-
Állampapír? Globális piacok? TBSZ? - A szakértő válaszol (x)
A Lightyear befektetési platform március 5-én webináriumot szervezett az állampapírokról és a tartós befektetési számla (TBSZ) előnyeinek kihasználásáról.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


