Magyarországon októberben az előzetes adatok szerint 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Örvendetes, hogy a KRESZ-t végre a modern és felgyorsult kor igényeire szabják Magyarországon, de a gyorshajtók komolyabb büntetéséről még mindig semmit sem hallani - ezt mondta Pető Attila közlekedési szakértő a Pénzcentrumnak, mikor az újabb belengetett változásokról kérdeztük. Kvasz Tibor közlekedési szakjogász pedig azt mondta: szerinte nagyon mélyen van a közlekedési morál, és érdemes várni arra, milyen módosítások és pontosan mikor lépnek majd életbe.
Habár várhatóan még csaknem másfél évig nem lesz változás a KRESZ-ben, a háttérben már gőzerővel dolgoznak a módosításokon. Mint többször is beszámoltunk róla: már jövő tavasszal beadhatják az első módosító javaslatokat, ebből születhet majd meg az elmúlt évek legjelentősebb módosítási csomagja.
Egy háttérbeszélgetésen most újabb információkat csepegtettek néhány nappal ezelőtt - erről itt írtunk tegnap. Kiderült, hogy a tervezetben sokkal nagyobb lesz az egyéni felelősség a közúti közlekedésben, illetve alapelv lesz a türelmes és előzékeny közlekedés. Szakértőkkel beszéltük át, amit eddig tudni lehet, kitérve arra is, mi maradt ki még most is a tervezetekből.
Kollektív felelősség, védtelen csoportok is lesznek
Az új KRESZ a tervek szerint bevezet például egy fontos alapelvet: azt, hogy a közlekedőknek fokozott figyelemmel kell lenniük a náluk védtelenebb közlekedőkre. A védtelenebb közlekedők hierarchiája a következő: kamionokkal szemben a személyautók, személyautókkal szemben a motorok és kerékpárok, és kerékpárokkal szemben a gyalogosok.
Különösen védtelen csoportba tartoznak a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, és felismerhetően ittas személyek. Őket mind fokozott óvatossággal kell megközelíteni, mert ha baleset történik, az akár a sofőr felelősségét is felvetheti.
Rendelkezik az új KRESZ arról is, hogy a jelzőtábla elsőbbséget élvez a jogszabályokkal szemben.
Például körforgalomban nem lehet majd parkolni, kivéve akkor, ha kijelölt parkoló van. Továbbá a szabályoktól el lehet térni egyértelmű üzemzavar esetén, például ha egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat, vagy ha egy lerobbant busz akadályozza a haladást. Az ilyen eltérések csak fokozott óvatossággal alkalmazhatók, és nem vonatkoznak vasúti átjárókra.
Lépni kell, mert süllyed a morál az utakon
Kvasz Tibor ügyvéd, közlekedési szakjogász azt mondta a Pénzcentrum kérdésére: szerinte egyelőre nemigen lehet komoly újdonságokat felfedezni a tervezetben, hiszen ezek az alapelvek már megtalálhatóak a jelenlegi szabályok között is.
Mind benne vannak a jogszabályokban, hogy nem lehet veszélyeztetni másokat közlekedés közben, hogy követési távolságot kell tartani, satöbbi. Amit én látok, az az, hogy inkább aktualizálni szeretnék a felgyorsult közlekedésre, a megváltozott viszonyokra adott reagálásként a KRESZ-t, aminek éppen itt van már az ideje. Nagyon megugrott például a büntetőfékezés, és szerintem ha az emberek látják, hogy sok olyat is precízen leírnak, mi tilos, akkor talán jobban rögzül majd
- mondta Kvasz Tibor. Hozzátette azt is: eleve érdemes még várni, hiszen még messze van az is, hogy a javaslatcsomagot beterjesszék, és 2026-ig a mostani tervek szerint nem is lépnek majd életbe.
Természetesen aktualizálni kell a megváltozott társadalmi viszonyokra, de azért szerintem várjuk be, hogy mindezekből a javaslatokból mi az, ami majd végül a jelentősen megváltoztatott KRESZ-be bekerül. Az természetesen örvendetes és üdvözlendő, hogy legalább már komoly akarat látszik a változásra, a megváltozott közlekedésre és morálra való reagálásra. Nagyon rossz irányba tart a közlekedési morál, muszáj lenne lépni az egyre sűrűsödő súlyos esetek ellen
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- mondta még a közlekedési szakjogász.
A gyorshajtókkal is le kellene számolni
Pető Attila, a Kreszprofesszorként ismert közlekedési szakértő lapunknak úgy kezdte a válaszadást: szerinte félreértés van az új KRESZ-szabályok értelmezésében, mert ez sokkal átfogóbb történet lesz annál, mint kizárólag a közlekedés jelentős reformja.
A közvéleményhez csak a KRESZ-módosításokról szóló hírek jutnak el, pedig itt sokkal többről van szó. A kormány arról hozott rendeletet, hogy új közlekedési törvényeket kell hozni, amibe a KRESZ módosításain kívül a forgalomszervezés, utazástervezés, tehát egy átfogó reformról beszélünk. Csak egy példa: a módosítási tervekben benne van, hogy a lakó-pihenő övezetet jelző táblákra rákerül, hogy legfeljebb 20 km/h-val lehet ott közlekedni - ez már nagyon régóta benne van a KRESZ-ben, csak szinte senki nem tudja, hogy az éppen 20 km/h. Ekkor viszont a közútkezelőnek is van feladata: le kellene szerelni a régi táblákat, az újakat pedig ezek helyére.
- mondta a Kreszprofesszor. Azt is hozzátette, hogy szerinte ha már reformokon gondolkodnak, érdemes lenen a sebességhatárok átgondolásával kezdeni, ennek hiányában ugyanis a gyorshajtást nem sikerül majd visszaszorítani. Arra persze lát esélyt, hogy ez később még változzon.
Hallani olyat, hogy a sebességhatárokat nem igazán tervezik módosítani, hiszen ezek már összhangban vannak az uniós normákkal, szokásokkal. De addig, amíg a gyorshajtásért kiszabható legmagasabb büntetés 390 ezer forint, illetve fél év jogosítványmegvonás, addig kár azt várni, hogy csökken vagy megszűnik a gyorshajtásos esetek száma. Pedig a közlekedési baleseteket a legmagasabb számban a gyorshajtás, sebességtúllépés idézi elő. A 390 ezres büntetést nevetve fogja kifizetni, akinek ehhez viszonyítva 100-szoros értékű (39 milliós) autója van, és nem ijeszti meg annyira a fél éves jogosítványbevonás sem. Annak már lenne visszatartó ereje, ha évekre vonnák be a vezetői engedélyt, vagy ha a notórius gyorshajtóktól elkoboznák, illetve bezúzatnák a kocsijukat, mint arra van is már európai példa
- mondta a Pénzcentrumnak Pető Attila. Arról pedig, hogy Ausztriában már valóban elkobozzák a gyorshajtók kocsiját, szintén írtunk: ezt a cikket itt olvashatod el újra.
Mi legyen az utak tahóival?
Pető Attila nem először beszélt lapunknak az utak tahóiról. Tavaly a Pénzcentrum videoblogja, a CashTag felkérésére beszélt arról, hogyan és milyen eszközzel lehetne felvenni a harcot azok ellen, akik az utakat saját tulajdonuknak tekintik, és senki mást nem tűrnek meg rajta. Ezt az epizódot a lenti linken most újra megnézheted:
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.