18 °C Budapest
traffic budapest

Döntöttek a budapesti autósok: a dugók helyett a dugódíjat választják

2021. december 2. 20:02

A Budapesten rendszeresen autózók 44 százaléka inkább fizetne napi 500 forintnyi útdíjat, minthogy dugóban kelljen közlekednie. A megkérdezettek további 20 százaléka nem járna autóval a fővárosban, ha ennyit kellene fizetni, 35 százalékuk pedig akkor sem szeretne fizetni, ha egyébként maradnának a dugók. Ezekre az eredményekre jutott a Levegő Munkacsoport megrendelésére készült közvélemény-kutatás.  A civil szervezet szerint érezhetően javítaná a környezet állapotát, ha minden ötödik autó eltűnne a forgalomból.

Az ezer fős reprezentatív felmérésben a következő kérdést tették fel: „Hány forintot fizetne naponta kilométer- és szennyezésarányos útdíjként (hasonlóan ahhoz, ahogyan a tehergépkocsik után fizetnek az ország számos útján), amikor Budapesten autóval közlekedik, hogy ne kelljen dugóban autóznia?” A fővárosban rendszeresen autózó válaszadók 29 százaléka napi 500 forintot, további 15 százalékuk ennél is többet fizetne, ha dugómentesen autózhatna. Húsz százalékuk pedig azt válaszolta, hogy 500 forintos díj esetén egyáltalán nem vagy sokkal ritkábban autózna Budapesten.

Egyre többen ismerik fel, hogy a dugódíj jelenti a megoldást a budapesti dugókra. Márpedig, ha az 500 forintos díj hatására 20 százalékkal csökken az autóforgalom Budapesten, akkor lényegében megszűnnek a dugók. Egy ekkora csökkenést reálisnak is tekinthetünk, hiszen Stockholmban a dugódíj bevezetésének a hatására pontosan ekkora mértékben csökkent a forgalom, pedig ott – a napszaktól függően – csupán napi 1-2 eurós díjat kell fizetni, ami a svéd jövedelmek mellett elenyésző összeg

- mondta el Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse hozzátette: „Egy jól belőtt kilométerarányos útdíjjal a forgalom folyamatosabbá tehető azokon a helyeken és időben, ahol ma még nap mint nap dugók alakulnak ki. Kiesnének azok, akik olcsóbb útvonalat vagy napszakot választanak, így csak annyi lesz az autó, amennyit elbír az utak kapacitása. A dugók eltűnésének nem csak azok örülhetnének, akik a mainál gyorsabban jutnak el úticéljukba, hanem mindenki, hiszen a folyamatos forgalom levegőszennyezése jóval kisebb, mint azé, melyben araszolnak az autók.”

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Levegő Munkacsoport petíciót indított a témában. Azt szeretnék elérni, hogy a főváros vezetése készíttessen egy megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti útdíj bevezetéséről.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. április 26. szombat
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33