Töltsd ki a Pénzcentrum kvízét és válaszold meg kérdéseinket, amelyek a híres magyar márkákra vonatkoznak! Vajon tudod mind a tíz helyes választ? Tedd magad próbára!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálatot indított a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységek - azaz a HoReCa szektor - italbeszerzéseinek elemzésére. Az elmúlt évek piaci folyamatai arra utalnak, hogy a hazai szereplők kifejezetten nehezen nyitnak új beszállító partnerek felé, nehézkes a kínált italválaszték bővítése. Ez a jelenség szűkebb kínálathoz, magasabb fogyasztói árakhoz vezethet, így hosszabb távon károsíthatja a vendégeket.
A Gazdasági Versenyhivatal rendelkezésére álló, a HoReCa szektorra vonatkozó ismeretei alapján az iparágat átszövik az olyan kikötéseket tartalmazó beszállítói megállapodások, amelyek arra ösztönzik a vendéglátói-pari egységeket, hogy kizárólag egy vagy limitált számú vállalkozás termékeit kínálják a vendégeiknek.
A jelenség jellemzően a széles portfólióval és jelentős tőkeerővel rendelkező italbeszállítóknak kedvez, miközben gátolhatja az új beszállítók piacra lépését, köztük a kisebb magyar szereplők terjeszkedését. E kikötésekkel kapcsolatban a versenyhivatal korábban vizsgálódott a sörpiacon, jelenleg pedig az üdítőital és egyéb italtermékek piacán folytat versenyfelügyeleti eljárást erőfölénnyel való visszaélés gyanújával.
Ezek a folyamatok végső soron csökkenthetik a termékkínálatot a hazai vendéglátói-pari egységekben, illetve növelhetik az árakat. Az ilyen típusú piaci gyakorlatok hosszabb távon a vendéglátósokra is hátrányosak lehetnek, hiszen az alternatív beszerzési források visszaszorulásával csökkenhet váltási lehetőségük, és növekedhet kiszolgáltatottságuk. Különös jelentőséget ad a vizsgált kérdéseknek a COVID-19 járvány, amely a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységeket súlyosan érinti.
Az ágazati vizsgálat során a GVH betekintést nyer az italtermékek beszállítói és a hazai vendéglátóipari egységek közötti üzleti kapcsolatok kereteibe, feltételrendszerébe, valamint a HoReCa szektor forgalmazásának jellemzőibe. A versenyhatóság feltárja a szereplők stratégiáját, üzleti gyakorlatait és ezek hatásait az érvényesített árakra, valamint a fogyasztói jólétre gyakorolt hatást. A kötelező adatszolgáltatáson alapuló ágazati vizsgálat kiterjed mind az alkoholmentes, mind az alkoholos italkategóriák forgalmazására a HoReCa szektorban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az érintett piac vállalkozásai kötelesek együttműködni a versenyhivatallal az ágazati vizsgálat során, amelyet a hatóság nyilvános jelentés közzétételével zár majd le. Amennyiben a vizsgálat piaci torzulásokat tár fel, ezek kezelésére a GVH versenyfelügyeleti eljárást indíthat, ajánlásokat tehet a piac szereplőinek, vagy jelzéssel élhet a jogalkotó felé.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.