A gyermekek dühkitörései sok szülőnek okoznak fejtörést, derül ki egy friss amerikai felmérésből. A szülők
Hiába írja elő már öt éve az egységes tájékoztatást a kozmetikumokon az Európai Unió, országonként eltérő, hogy mit és mennyire tartunk fontosnak belőle és mi alapján döntünk. Amiben minden nemzet egyforma, hogy füllent. Tudatosabbnak tartják magukat, mint amilyenek valójában - derül ki egy friss kutatásból.
"A felmérés egyik legnagyobb meglepetése az elvek és a gyakorlat között tátongó szakadék felismerése volt. Lényegesen eltérnek a kozmetikum vásárlás elvi és gyakorlati szempontjai. Tudatosabbnak akarunk látszani, mint amilyenek vagyunk" - összegezte Varga-Darabos Andrea a Manna alapítója a hat európai országára kiterjedő, 7900 fő részvételével készült friss kutatást.
A kozmetikum vásárlás legfontosabb szempontjai az összes válaszadó szerint a minőség (95 százalék), a természetesség (90 százalék) és a termék összetétele (89 százalék). Ezt követte a javallat (88 százalék), hogy környezetbarát-e a termék (84 százalék) és az állatkísérletmentesség (81 százalék). Azonban ezek csak elvek.
Ha arról kérdeztünk, hogy konkrétan milyen információkat néz meg a vásárlás előtt, akkor merőben más az eredmény. Ekkor az összetétel, a javallat, minőség a legfontosabb tényezők. Ez után rögtön következik az ár (70százalék), megelőzve a természetességet és az állatkísérlet mentességet. A környezetbarát szempont az ötödik helyről egészen a nyolcadikig csúszott.
"Úgy véljük, hogy a tudatosság iránti elköteleződés elvek szintjén már létezik, azonban a többségnél még nem vált gyakorlattá. Ezt a képet tovább árnyalja a nemzetek közötti kulturális különbség a kérdés megítélésében" - mondta Varga-Darabos Andrea.
Kulturális különbségek a vásárlási szempontokban
Kiderült, hogy az állatkísérlet mentesség, mint vizsgált szempont a vásárlás előtt a német válaszadók számára a legfontosabb, míg legkevésbé a románoknak. Ugyanakkor a márka, illetve a gyártó a román vásárlók számára a legjelentősebb, míg a németeknek csak 15 százaléka nyilatkozott így.
A magyar és lengyelvásárlók a leginkább árérzékenyek, míg a német válaszadóknak csak 62 százaléka tartja az árat fontosnak. A cseh vásárlók 61 százalékának lényeges mások tapasztalata, szemben a román vásárlók 43 százalékával. A szlovák vásárlókat érdekli a legjobban, hogy a kozmetikum hazai termék-e, legkevésbé pedig a németeket.
Még az olyan objektív adat, mint a lejárati idő megítélése is eltérő országonként. Romániában a válaszadók 55 százaléka állítja, hogy megnézi a kozmetikumai lejárati idejét vásárlás előtt. Magyarországon ugyanez 42 százalék, Lengyelországban 41, Szlovákiában 26, Csehországban 21, míg Németországban mindössze 10 százalék.
Alátámasztja ezeket az eredményeket az is, hogy mikor kerül kidobásra a háztartásban található kozmetikum. Romániában 68 százalék válaszolta, hogy akkor, amikor lejárt a használatra ajánlott idő. Magyarországon ugyanezt 58, Lengyelországban 54, Szlovákiában 49, Csehországban 44, míg Németországban mindössze 27 százalék válaszolta. Ehelyett Németországban inkább akkor dobják ki a kozmetikai szereket, amikor tönkremennek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- mondta Varga-Darabos Andrea.
Minden országban más összetevőket kerülnek
A válaszadók 9 százaléka ismeri el, hogy nem nézi meg az összetevők listáját a kozmetikai termékeken. A legtöbben közülük leginkább azért, mert nem értik, hogy melyik összetevő micsoda. A válaszadók 91 százaléka állítja, hogy el szokta olvasni az összetevők listáját a kozmetikumokon. A leginkább került összetevők a legtöbb országban a fémek (higany, alumínium, ólom) és a kőolajszármazékok. Azonban az, hogy pontosan milyen összetevőt és milyen mértékben kerülünk, országonként erősen eltérő. A kőolajszármazék a magyarok 84 százaléka szerint kerülendő, míg a románok csak 46 százaléka szerint. A lengyelek 61 százaléka kerüli az sls-t, míg a németeknél mindössze 21 százalék nyilatkozott így.
Amit nem értünk attól félünk
"Mindez elsőre zavarba ejtő eredmény, hiszen az összetevők hatása objektív. Ehhez képest lényegesek az eltérések. Azonban a magyarázat prózai: kevesebben értelmezik helyesen az összetevők listáját, mint ahányan állítják" - mondta Varga-Darabos Andrea.
Míg a válaszadók 91 százaléka állította, hogy elolvassa az összetevőket a csomagoláson, addig néhány kérdéssel később már csak 21 százalék nyilatkozott úgy, hogy ismeri is a kozmetikumokon feltüntetett összetevők hatását. Tehát a válaszadók majd háromnegyede, állítása szerint elolvassa az összetevők listáját, de nem pontosan érti mit is jelent. Ezt támasztja alá, hogy egy ellenőrző kérdésként szerepelt az összetevők listájában a dihidrogén-monoxid, vagyis a víz. A válaszadók 22 százaléka bejelölte ezt, mint olyan összetevőt, amit kerül.
A tudatosság vágya miatt jobb színben szeretnénk feltűnni
A felmérés eredménye meglepő és elgondolkodtató. Következtetésként levonható, hogy a tudatos kozmetikum vásárlás ma még illúzió, inkább értékválasztás, erősen kulturális kérdés. Csak kevesek számára valóban átgondolt, tudatos döntés.
Véleménye szerint a probléma oka, hogy kevesen rendelkeznek kellő tudással, hogy az Európai Unió által egységesített tájékoztatást pontosan megértsék. Amíg nem ismert széles körben az összetevők jelentése és hatása, nem lehet tudatos döntést hozni. Azonban ez nagyon nehéz, mert rengeteg összetevő létezik, aminek a többségét mind ismerni kellene a valóban tudatos döntéshez. Ez azonban ma még vágyálom.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.