November közepéig 700 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza Magyarországon az új visszaváltási rendszerben.
Össze nem illő bútorok, zavaró színek, nyomasztó zsúfoltság... - ismerős? Biztosan te is érezted már azt valakinél vendégeskedve, hogy az ott lakók valószínűleg csak megszokásból érzik otthonosnak, ha egyáltalán annak érzik. Pedig létfontosságú, hogy az ember olyan körülmények között töltse a mindennapjait, amelyek segítik a feltöltődésben, és egyféle menedékként szolgálnak. Szakértők segítségével szedtük össze, hogy tipikusan miket rontanak el a magyarok, amikor bútorokat és kiegészítőket vásárolnak otthonukba.
"Bár a lakberendezés, bútorvásárlás területén sok tekintetben közelítünk Nyugat-Európához, még mindig számos olyan berögzült szokás van jelen nálunk, amelyek miatt a magyar bútorvásárló nem tartozik a legtájékozottabbak közé" - mondták el a Pénzcentrumnak a KIKA bútorlánc lakberendezési szakértői.Mint sok más területen, az ár a bútorok esetében is tükrözi a felhasznált anyagok-, a felületkezelés- és a kidolgozottsági fok szintjét, illetve a gyártó által biztosított minőséget.
Az innen-onnan olcsón szerzett vagy megörökölt, teljesen eltérő stílusú bútorok kálváriája is jellemző a magyar otthonokban, ami akadályozza az ott lakókat abban, hogy igazán a sajátjuknak érezzék. Oláh Bernadett lakberendező szerint az ilyesmi szintén takarékossági okokból fordul elő:
- javasolja a szakértő lakberendezési blogján. Ezeken az alaphibákon kívül, a következő problémákra hívják fel a lakberendezési szakértők:
1) Tájékozódás és koncepció hiánya
A szakértők szerint sokan elmulasztják az előzetes tájékozódást: nem mérik le a rendelkezésre álló helyet még az olyan nagy bútordarabok beszerzése előtt sem, mint a kanapé vagy a szekrénysor. A konyhabútoroknál ez különösen fontos, mert ilyenkor még több részletet kell felmérnünk, például a foglalatok vagy a víz- és gázvezetékek helyét. Fontos szempont, hogy a vásárolt bútor színét tekintve is passzoljon a meglévőkhöz, így ha lehetőségünk van rá, vigyünk az áruházba pár képet - közelit és távolit egyaránt - otthonunkról, hogy ne az emlékezetünkre hagyatkozva kelljen kiválasztani az új darabot, így elkerülhetők a kellemetlen meglepetések. Otthonunk alapvető szerepe, hogy a nyugalom szigete legyen, viszont az egymáshoz nem illő, harsány színekkel telepakolt szobában az érzékszerveink nem tudnak pihenni. Csakis jól átgondolt tervvel érdemes belevágni a lakberendezésbe, amibe a bútorok és kiegészítők stílusának kiválasztása mellett a színvilág meghatározása is beletartozik.
2) Mindent egy helyen
Sokan egyetlen boltban próbálnak beszerezni mindent, hiszen úgy kényelmes és időhatékony, ráadásul a törzsvásárlói lehetőségek is ebbe az irányba terelik a vásárlókat. Ha egy helyen vásárolunk meg mindent, akkor fennáll a veszély, hogy az ember nem találja az igazán neki való elemeket. Még ha egy adott stílust különösen kedvelsz is, ezzel a stratégiával biztosíthatod, hogy az otthonod berendezése ne legyen egyhangú, ráadásul ezzel egy kis személyes ízt is vihetsz a dizájnba, valami olyat, ami biztosan nem köszön vissza a katalógusokban. Érdemes tehát minél több üzletben körülnézni, vagy a nagy bútorláncokat keresni, amelyek egyszerre különböző irányvonalakat képviselnek, vagy több különböző gyártó és márka termékeit értékesítik. A KIKA áruházakban például ezen a hétvégén (november 11-12.) még spórolhatnak is a vásárlók, mert minden termékre 12% kedvezmény jár.
3) Impulzusvásárlás
Az impulzusvásárlás is gyakori hiba, vagyis az a szokás, hogy ha megtetszik valamilyen bútor vagy dísztárgy az üzletben, akkor azt azonnal meg is vesszük. Főleg egy drága vagy fontos bútordarab esetén vezethet csalódáshoz, ha engedünk az első megérzésnek, mert lehet, hogy nem is illik a kiszemelt helyre a bútor, vagy otthon már nem mutat olyan jól, mint az üzletben. "Mindig aludni kell rá egyet, és érdemes kicsit érlelni magunkban a gondolatot: először készítsünk költségvetést, mérjük le a berendezésre váró helyiséget, mérjük fel a boltok kínálatát, fényképezzünk, és csak utána vásároljunk" - javasolja Oláh Bernadett.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
4) Előre összeállított szettek
A különböző lakberendezési áruházakban teljesen berendezett szobamaketteket látunk, amelyek megvalósítása vonzó ötletnek tűnhet, hiszen nem kell gondolkodni, lakberendezőt hívni, és még stílusos is lesz az eredmény. Nem feltétlenül célravezető azonban, ha az előre berendezett szobabelsőit egy az egyben lemásoljuk, mert ezekben nem lesz benne a személyiségünk, és hosszú távon nem fogjuk magunkat otthon érezni. Jó példák erre a hotelszobák, amelyeknek a berendezése és dísztárgyai egy időre vonzónak lehetnek, de nem jelentik az otthont. Vegyünk nyugodtan ötleteket ezekből az inspirációs szobabelsőkből, de mindenképpen egészítsük ki saját elképzelésünkkel.
5) Túlzásokba esés
Sokszor annyira szeretnénk valami tökéleteset létrehozni, hogy nem figyelünk az arányokra, pedig ha a lakás minden pontjára valamit érdekes teszünk, akkor könnyen túlzsúfolttá válik. Amikor tehát eldöntjük, hogy új bútort veszünk, gondoljuk át, hogy valóban szükség van-e rá. Ha pedig azt érezzük, hogy elurakodik a zsúfoltság egy szobában, vannak praktikák, amelyek segítségével rendezettebbé tehetjük. Például különítsük el a kanapés beszélgetősarkot, az étkezőhelyet, az irodasarkot egymástól puha szőnyegekkel, külön szabályozható világítással, olvasólámpákkal, esetleg álmennyezettel a különböző funkciók fölött. A díszítőelemekkel is érdemes megfontoltan bánni, mert ha mindig megvesszük, ami épp megtetszik, akkor különböző stílusú, anyagú formájú vázák, szobrok, fényképek, rendezetlen hatást keltve elvesznek a térben, és egyáltalán nem tudják betölteni eredeti szerepüket: nem dísztik a lakást.
Ne felejtsd el, hogy a vásárlás csak a kezdet!
A KIKA szakértői szerint a fenti hibák többsége figyelmetlenségből és átgondolatlan választásból ered, ezek egyszerűen elkerülhetők, ha a vásárlás előtt alaposabban tájékozódnak a vásárlók, akár az interneten, akár áruházi tanácsadóktól. Arra is felhívják a figyelmet, hogy bár csak közvetetten tartozik a vásárláshoz, gyakori hiba, hogy kiszállítás esetén nem vizsgálják meg a vásárlók kellően a csomagot. Ez azért nagyon fontos, mert a szállításból eredő sérüléseket általában csak az átvételkor, a szállító jelenlétében van lehetőség jelezni.
A berendezésnél pedig gondoljuk át, hogy mit hova teszünk, mert sokszor nem vagyunk elég bátrak, nem merünk kreatívak lenni. Erre a legjobb példa, hogy nem merjük térbe állítani bútorainkat. Szinte mindenhol a fal mellé helyezik nem csak a szekrényeket, polcokat, de az ülőgarnitúrát is. Pedig izgalmasan, az ülőbútor egy-egy elemének térbe állításával mozgalmassá varázsolható a nappali. Arra azonban ügyeljünk, hogy a térbe lépve ne egy háttal elhelyezett kanapéba botoljunk.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.