A gyorsan változó környezet és az inflációs pályát övező kockázatok továbbra is fegyelmezett és türelmes monetáris politikát indokolnak - közölték.
Egy éve jelölik háromféle címkével a Magyar termék rendeletben szabályozott élelmiszereket. Ezeket a termékeket a hazai fogyasztók általában előnyben részesítik vásárlásaik során a külföldi élelmiszerekkel szemben. Egy vizsgálat kimutatta, hogy vannak olyan termelők is, akik előszeretettel trükköznek ezekkel - az egyébként önkéntesen használható- jelzésekkel.
Egyre több magyar fogyasztó tartja fontosnak, hogy a gyártók megkülönböztető jelöléssel lássák el a hazai alapanyagokból, Magyarországon készült élelmiszereket. Ezeket a termékeket - gyakran magasabb áruk ellenére - a hazai fogyasztók általában előnyben részesítik vásárlásaik során a külföldi élelmiszerekkel szemben - állítja a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
Tavaly szeptembertől lépett életbe a magyar termék rendelet új szakasza, véget ért a türelmi időszak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy végleg egységesítették a megjelöléseket, három logóval találkozhatnak a vásárlók a termékeken. A magyar áruk jelölésére szolgáló rendszerhez önkéntesen csatlakozhatnak a gyártók, termelők.
A Magyar termék rendelet értelmében az élelmiszer-vállalkozók önkéntes megkülönböztető jelöléssel láthatják el termékeiket aszerint, hogy - a rendelet előírásainak figyelembevételével - az adott élelmiszer összetevői és a feldolgozás helye alapján mely kategóriába tartoznak.
A rendelet a termék összetevőinek eredete, illetve a feldolgozás helyszíne alapján három kategóriát különböztet meg:
"Magyar termék",
"Hazai termék", illetve
"Hazai feldolgozású termék".
Azok az élelmiszerek nevezhetők "Magyar terméknek", amelyek teljes egészében magyar összetevők felhasználásával készülnek. "Hazai termék" jelölés abban az esetben tüntethető fel az élelmiszeren, ha annak gyártása során a felhasznált összetevők legalább 50 százaléka magyar. A "Hazai feldolgozású termék" jelöléssel ellátott élelmiszerek esetében az import összetevők aránya 50 százalék vagy ennél nagyobb mértékű.
A feldolgozási folyamatnak azonban mindhárom esetben teljes egészében Magyarországon kell történnie.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 719 484 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 142 416 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A Magyar termék rendelet alapján az élelmiszer-vállalkozóknak lehetőségük van - a magyar származás tekintetében - terméküket tanúsító védjeggyel, védjeggyel, illetve egyéb ábrával, szlogennel ellátni.

Valóban magyar termék?
Az NFH nemrég országosan ellenőrizte, hogy mennyire sikerült betartani a rendeletet. 152-féle élelmiszer közül 8-féle termék, továbbá 3 zöldség-, illetve gyümölcsféle reklámozása nem felelt meg a jogszabályoknak. Szabálytalanságokat találtak több előrecsomagolt húskészítménynél (szalámi, kolbász, főtt-füstölt tarja), kétféle tartósított élelmiszernél (csemegekukorica-konzerv), valamint üdítőitalnál, extrudált kukoricapehelynél, tejfölnél, illetve nem előrecsomagolt baromfihúsnál.
Jogsértést a forgalmazás helyszínén elhelyezett figyelemfelhívó táblán, polccímkén, illetve ártáblán lévő jelölés, három esetben a "Magyar termék" jelölés jogosulatlan illetve megtévesztő használata miatt állapítottak meg a felügyelők.

A 97-féle nem előrecsomagolt zöldség, illetve gyümölcs jelölésének vizsgálata során 6 esetben állapították meg, hogy a fogyasztói tájékoztatón a "származási hely: Magyarország" jelölést a forgalmazó nem jogszerűen tüntette fel.
A feltárt jogsértések lédig (kimért, előre csomagolt) zöldségfélék forgalmazásával kapcsolatban merültek fel: (például padlizsán, fokhagyma, sárgarépa, saláta cukkini, illetve burgonya).
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Egy jó szörp titka: így lett a házi receptből sikeres vállalkozás
A semmiből indulva vált országosan ismert prémium márkává a Mayer szörp.
-
Neked 1%, nekik egy újabb lépés a kórházi magány ellen (x)
Az Amigos a gyerekekért önkéntesei, 10 éve viszik a játékos nyelvtanulást a kórházakba. Segítsd őket, hogy jövőre is ott lehessenek a kórházi ágyak mellett.
-
Kiváló minőségű tejtermékek minden napra (x)
A Sole-Mizo Zrt. hat Mizo márkaterméke szerezte már meg a KMÉ-védjegyet, amely a kiemelkedő minőség garanciája a fogyasztók számára.
Portfolio Gen Z Fest 2025


