0 °C Budapest

Kezdődik: megint tömeg van a magyar boltokban

Pénzcentrum
2011. december 27. 11:04

A Pénzcentrum.hu információi szerint több budapesti bevásárlóközpontban már a keddi nyitásnál nagyobb sorok alakultak ki. A vevők elsősorban a műszaki üzletek vevőszolgálatainál várnak arra, hogy kicserélhessék vagy megjavíttassák karácsonyra kapott ajándékaikat.


Mikor indulnak a nagy leárazások? - KATTINTS!

Sokan gondolják, hogy kínos az ajándék mellé odaadni a blokkot, pedig minőségi kifogás esetén a kereskedő csak akkor köteles foglalkozni a panaszunkkal, ha be tudjuk mutatni a bizonylatot (blokk, számla, nyugta).

A jótállás alá tartozó termékekhez (többnyire műszaki cikkek) a kereskedőnek jótállási jegyet kell mellékelni, amelyen fel van tüntetve a forgalmazó neve és címe, a cikk megnevezése, típusa, gyártási száma, a gyártó és az importáló neve és elérhetősége, hogy a jótállás alapján milyen jogok illetik meg a fogyasztót, és azt mennyi időn belül lehet érvényesíteni, illetve a vásárlás vagy az üzembe helyezés időpontja - tájékoztat az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.

Mi a különbség a szavatosság és a jótállás között?
A jótállás és a szavatosság között jogi szempontból az a lényeges különbség, hogy a jótállásnál az eladónak kell bizonyítania, hogy az eladott termék hibájáért őt nem terheli felelősség, a termék az eladáskor hibátlan volt (hanem pl. a hiba más okból merült fel), úgy a szavatosság esetén a vevőnek kell azt kétséget kizáróan bizonyítania, hogy a termék hibája már az adásvétel pillanatában megvolt, és a hibáért az eladó a felelős.


Ha nem adtak a termékhez jótállási jegyet, vagy azt szabálytalanul állították ki, az nem érinti a jótállási kötelezettségvállalás érvényességét.

Van, amikor csak a kereskedőn múlik

Kellemetlen lehet az is, amikor a karácsonyfa alatt derül ki, hogy az ajándékba szánt holmi nem tetszik a megajándékozottnak, esetleg nem jó a méret, vagy már van neki belőle.

Az üzletben vásárolt termékeknél, ha nem minőségi kifogásról van szó - jogszabályi kötelezettség hiányában - kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat. Célszerű, ha a vásárláskor ezt tisztázzuk a kereskedővel, sőt a biztonság kedvéért jó, ha a blokkra rá is íratjuk a bolt feltételeit (például, hogy hány napon belül vihetjük vissza, esetleg, hogy csak bontatlan csomagolású terméket vesznek vissza, visszaadják-e a pénzt vagy le kell vásároljuk az összeget).

Mikor lehet 3 napon belül cserét kérni?
Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.


A kereskedők gyakran forgalmuk növelése érdekében már karácsony előtt is vásárlási akciókat tartanak, ám ilyenkor igyekeznek előre kikötni, hogy a leértékelt termékeket nem veszik vissza később. Fontos tudni, hogy, amennyiben a terméknek valamilyen hibáját észleljük, és ezért minőségi kifogással kívánunk élni, a kereskedő nem utasíthatja vissza a termék kijavítását, kicserélését, az ár leszállítását vagy a termék visszavételét.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Amennyiben interneten vásároltunk, főszabály szerint a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. A szolgáltatóhoz e-mailben és postai úton (lehetőség szerint ajánlott, tértivevényes levélben) is fordulhatunk. Ha a webshop rendelkezik üzlethelyiséggel, reklamációnkat személyesen is közölhetjük az eladóval.

Az e-mailen vagy postai úton elküldött panaszunkra legkésőbb 30 napon belül köteles az eladó érdemben írásban válaszolni, és ha a panaszt nem tartja jogosnak, köteles ezen álláspontját megindokolni. Az üzletben közölt szóbeli panaszt az eladónak haladéktalanul ki kell vizsgálnia, és ha nem fogadja el igényünket, akkor köteles a panaszról jegyzőkönyvet felvenni, majd azt 30 napon belül érdemben megválaszolni.

Mi történik, ha nem tudjuk visszaszállítani a terméket?
A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket (például egy plazmatévé) - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.


Amennyiben a kereskedő nem fogadja el a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban álló elállási jogunk gyakorlását, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget - mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában - bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.

Természetesen online vásárlásnál is megilletnek minket az általános szavatossági és garanciális jogok. Hibás termék leszállítása esetén az általános garanciális és szavatossági szabályok alapján első körben kijavítást vagy kicserélését követelhetünk, másodlagosan pedig árleszállítást is kérhetünk vagy végső esetben a vételár visszakövetelésével egyoldalúan megszüntethetjük a szerződést.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 25. hétfő
Katalin
48. hét
November 25.
Gulag-emléknap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?