Az Aldi, a SPAR és az Auchan ellen is eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Mindhárom áruházláncnál a magyar termékekben talált problémát a hatóság, és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat elleni jogszabályok megsértését kifogásolja.
Minden jel szerint a GVH is beszállt a magyar termékekről folyó, az elmúlt hetekben indult vitába. A Versenyhivatal szerdai közleménye szerint három áruházlánc ellen indított eljárást.
A GVH az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt-vel szemben azért indított versenyfelügyeleti eljárást, mert az üzletlánc által forgalmazott termékek nagy részét "Magyar minőség" felirattal látja el, mely nemzeti színű háttér előtt kiemelten jelenik meg az áruházi polccímkéken, televíziós reklámokban, reklámkiadványokban, utcai plakátokon. Ezen túlmenően internetes oldalain "Magyar minőség" menüpontot működtet, mely alatt 4-féle termékcsoporthoz (hűtött termékek, gyorsfagyasztott termékek, italok, egyéb termékek) tartozóan számos termék megjelenik.
A Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság tájékoztatása szerint az áfa-csökkentésről szóló döntés a hatástanulmányoktól függ, ám eddig ezek teljesen különböző végeredményt mutattak.
A kormány figyelemmel kíséri az élelmiszerek árának alakulását, a Vidékfejlesztési Minisztériumban egy munkacsoport végzi a feladatot.
A kabinet vizsgálja az adótartalom változtatásának költségvetési, gazdasági hatásait és a vonatkozó uniós irányelveket, egyúttal áttekinti a korábbi áfa-csökkentések tapasztalatait, vagyis azt, hogy annak lett-e hatása a fogyasztókra - közölték azzal, hogy áfá-t csökkenteni csak akkor szabad, ha kizárja annak lehetőségét, hogy azt "lenyeljék" a kereskedők.
A -Magyar minőség- szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - a GVH szerint valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft-vel szemben azért indult versenyfelügyeleti eljárás, mert tavaly nyáron a Spar, Interspar és Kaiser's üzlethálózatokat érintő országos reklámkiadványaiban "magyar termék"-ként hirdetett meg termékeket, holott azok származási helye nem Magyarország. Így a fogyasztók valószínűsíthetően tévesen juthattak arra a következtetésre, hogy magyar terméket vásárolnak..
Az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft-vel szemben is versenyfelügyeleti eljárás indult. Egy tavaly augusztusi reklámkiadványában ugyanis "Auchan Hungarikum" szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy 100%-ban magyar terméket vásárol, holott e termékeket valószínűsíthetően 100%-ban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
A GVH szerdán megjelent közleményeiben kiemelni, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az áruházláncok a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására, és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. Az eljárás befejezésének határideje 3 hónap, amely azonban - az ügy bonyolultságától függően - két alkalommal, legfeljebb 45 munkanappal meghosszabbítható.
Készülőben a "magyar termék" rendelet
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kormány tervei szerint nyár végén, ősz elején léphet életbe a "magyar termék" rendelet. A Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a jogszabályra azért van szükség, mert az utóbbi időben egyre több élelmiszeren találkozhattak a fogyasztók félrevezetően feltüntetett magyar eredetre utaló kifejezéssel illetve képi megjelenítéssel. A hivatalos közlés úgy fogalmaz, hogy "az állampolgárok egyre inkább igénylik, hogy valóban magyar eredetű élelmiszereket vásárolhassanak, viszont a felmérések alapján az elmúlt időszakban gyakran becsapottnak érezték magukat a megtévesztő jelölések miatt."
A rendelet-tervezet meghatározza a "100% magyar termék" felirat feltüntetésének feltételeit. A jelölést kizárólag magyar alapanyagból, Magyarországon elvégzett műveletekkel előállított termékek viselhetik majd. Ezek a termékek legfeljebb olyan külföldről származó összetevőket tartalmazhatnak, amelyeket Magyarországon nem lehet előállítani (például déligyümölcsöket vagy egyes fűszerféléket). Ezek aránya azonban nem haladhatja meg az 5%-ot.
a "Szerencsi Party" étbevonó csomagolásán származási helyként Csehország volt megjelölve, a Tomi Kristály mosópor két változatban került be a hirdetési újságba, és mindkét termék csomagolásán az olvasható, hogy a gyártási és származási hely, a hivatkozott kódok szerint Ausztria, Lengyelország vagy Szerbia.
Ezen felül a 2010. május 6. és 15. közötti időszakban érvényes reklámkiadványában az ERU Camping teavajat szintén magyar termékként hirdette, azonban a termék származási helye Szlovákia.
A jogszabály rendelkezik a "magyar termék" vagy "magyar élelmiszer" illetve bármilyen ezzel azonos értelmű szókapcsolat használatáról. Szabályozza azt is, hogy milyen esetekben lehet feltüntetni a Magyar Köztársaság nemzeti jelképeit vagy az azokra utaló grafikai megjelenítést a csomagoláson. A rendelet kitér a "különleges", "prémium", "kiváló", "extra" jelzők feltüntetésének feltételeire is.
A tervezet a magyar jogszabályi környezetben elsőként határozza meg a "kézműves"-, illetve a "hagyományos élelmiszer" kifejezést. Olyan termékek jelölhetőek majd így, amelyeket nem iparszerű eljárással, hanem egyedi megmunkálással, kézzel vagy egyszerű hagyományos eszközökkel állítottak elő.
A szabályozás csak a Magyarországon működő élelmiszer-vállalkozásokra vonatkozik, és csak azokat érinti, akik önkéntesen akarják feltüntetni a termék származását. A tervezet tehát nem kötelezi a gyártókat a jelenleginél szigorúbb szabályok betartására, ugyanakkor feltételeket fogalmaz meg arra az esetre, ha az előállító megkülönböztető jelöléssel szeretné a termékét népszerűbbé tenni. A rendelet tisztább helyzetet teremt a hazai élelmiszerpiacon, hiszen a hatóság a jövőben jogszabály alapján szűrheti ki a fogyasztókat megtévesztő élelmiszereket. A Vidékfejlesztési Minisztérium a rendelet segítségével azt kívánja elérni, hogy csak azt a terméket lehessen magyarként feltüntetni, amelyről hitelesen megállapítható, hogy valóban az.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.