Hogyan hat a válság a magyarok mozi-látogatási szokásaira? Miért sikeresebbek a multiplex mozik Szlovákiában mint nálunk? Mivel tudják megtartani nézőiket a filmletöltések és házimozi-rendszerek korában a moziüzemeltetők? Valóban a 3D lehet a mozik túlélésének záloga. A hazai mozipiac legnagyobb szereplőjének, a Palace Cinemas vezérigazgatójával, V.J. Maury-val beszélgettünk. Interjú.
A Cinema City, Közép-Európa másik meghatározó moziüzemeltetője nyilvánosságra hozta 2009-es látogatottsági adatait, melyek 20 százalékos növekedésről számolnak be. Önök milyen évet zártak tavaly?
V. J. Maury: Mi a Cinema City-vel ellentétben nem nyitottunk új mozikat 2009-ben, ami részben megmagyarázza a növekedésüket. Voltak pozitív és negativ időszakaink a tavalyi évben. Nézőszámot tekintve mérsékelt csökkenést regisztráltunk, míg árbevételt tekintve növekedni tudtunk a megelőző évhez képest. Összességében a 2009 elején megfogalmazott várakozásinkhoz képest jó évet zártunk, különösen, ha figyelembe vesszük a makrogazdasági környezetet. A magyar mozipiac 2004-ben érte el csúcspontját, azóta a szektornak nem sikerült visszatérnie azokhoz a szintekhez. A budapesti mozipiac 2009-es növekedése alapvetően az új mozinyitásoknak (Arena Pláza, Allee) köszönhető. Ezek az új mozik véleméynem szerint növelni tudták a budapesti mozipiacot, tehát a torta is nagyobb lett általuk. Mindeközben szélesítettük tevékenységünket Magyarországon. Beindítottuk a Palace Media-t, a saját reklámértékesítési cégünket (ad sales house), hiszen a hirdetési bevételek egyre fontosabb szerepet játszanak a szektorban. Megalapítottuk saját film-forgalmazó üzletágunkat is, a Palace Pictures-t, mely igen sikeres lépésnek bizonyult. A District 9 című filmet pl. már a Palace Pictures hozta be Magyarországra, mely egy kifejezetten sikeres film volt 2009-ben.
Nemzetközi kitekintésben milyen évnek értékeli 2009-et?
Ez a szektor végeredményben a filmekről szól, azoktól függ. A moziüzemeltetési üzlet mindenképpen ciklikus abban az értelemben, hogy nagyjából 4-5 évente átélünk egy-egy kiemelkedően rossz évet, ami elsősorban az adott évben bemutatott filmek gyenge minőségével indokolható. Az Egyesült Államokban 2005 egy ilyen év volt, a nézők nem szerették a filemeket. Közép-Európában ez az év 2009 volt, a kasszasikernek szánt filmek nem bizonyultak olyan sikeresnek mint 2008-ban.
Különböző nézetek léteznek a mozipiac és a makrogazdaság teljesítménye közötti kapcsolatot illetően. A szakértők egy része szerint a recesszió kifejezetten pozitív hatással is lehet a szektorra, hiszen a fogyasztók a mozit relatív olcsó szórakozásnak tartják és előbb mondanak le a drágább szolgáltatásokról. Működhet -e ez a logika Közép-Európában is?
Úgy gondolom, hogy Magyarországon az emberek még mindig relatív költséghatékony szórakozási formának tartják a jelenlegi gazdasági környezetben. Ennek megfelelően a jegyárainkat próbáljuk viszonylag alacsony szinten tartani, emiatt a magyarországi jegyárak nem emelkedtek olyan mértékben mint Csehországban és Szlovákiában. A makrogazdaság és a mozilátogatottság kapcsolatát az időjáráshoz hasonlítanám: közepesen rossz idő esetén a látogatottság emelkedését tapasztaljuk. Ugyanakkor, ha ennél is rosszabbra fordul az idő, akkor épp az ellenkezője történik, azaz csökken a látogatottságunk. Magyarországon azonban nem ez a legnagyobb problémánk, hanem az egyre súlyosabb helyi és országos adóterhek. Ha a magyarországi látogatottságunkat a csehországi vagy a szlovákiai adórendszerrel kombinálnánk, akkor nagyon profitábilisak lennénk. Ehelyett az olyan kormányzati döntések mint az ÁFA-kulcs 20-ról 25%-ra való emelése egyszerűen a jegyárak emelkedését ererdményezik egy gzadasági válság esetén úgy, hogy a Palace Cinemas egy fillért nem lát ebből az áremelkedésből. Ez kemény pirula recessziós időszak közepén. Ha ez a folyamat folytatódik, úgy a vállalkozások egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Közép-Európában melyik piacok teljesítettek a legjobban 2009-ben?
A cseh piac több csalódást is okozott nekünk az év folyamán , amit leginkább az okozott, hogy a cseh filmek nem voltak olyan népszerűek mint az elmúlt években. Ennek ellenére hiszünk a cseh piac potenciáljában, 2010-ben két új mozit tervezünk ott nyitni (Usti nad labem-ben áprilisban, ill. Liberec-ben szeptemberben), majd a tervek szerint 2011-ben még egyet Osztravában. 2009-ben egyértelműen a szlovák piac volt a legerősebb a régióban. Az euró bevezetése előtt voltak olyan félelmeink, hogy az új valuta visszavetheti a keresletet, de ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaltuk 2009-ben. Szlovákiában is terjeszkedni fogunk, idén Pozsonyban, az Eurovea bevásárlóközpontban nyitunk egy új mozit március végén.
A Palace Cinemas jelenleg Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában van jelen. A kelet-európai régióban tervezik új piacokra való belépést?
Vizsgáljuk a többi kelet-európai piacot is, a terjeszkedésünket még nem zártuk le. Ugyanakkor, ha belépünk egy új piacra, akkor azt nem egy mozi megnyitásával tesszük, hanem jelentős piaci jelenléttel indítunk már a kezdetektől. A lehetőségeket folyamatosan vizsgáljuk, azonban a gazdasági környezetet nem tartjuk alkalmasnak akvizíciókra.
A budapesti IMAX mozi hosszú hetekig tömve volt az Avatar vetítéseken. Egy új korszak kezdetét jelenti az Avatar, vagy csak fellángolásnak tartja a 3D mostani kirobbanó sikerét?
Az Avatar egy kiemelkedően jó film, és nagyon jó eredményeket produkált a 3D vetítéseinken. A Palace Cinemas elkötelezett a 3D technológia mellett, jelenleg Masterimage és Real D rendszereket használunk, melyek véleményem szerint a legjobbak a piacon. A mozipiac jövője egyértelműen a digitális technológia. Az első digitális vetítőnket 2002-ben vásároltuk, mert mindig is hittünk benne, hogy a digitális technológia hatalmas lehetőségeket rejt a moziüzemeltetők számára. Digitális vetítő nélkül 3D filmeket sem lehet játszani, pedig a 3D egyre fontosabb szerepet játszik a mozibizniszben. 2009-ben az árbevételünk 10-12 százaléka származott a 3D-filmekből, miközben összesen csupán 13 ilyen filmet vetítettünk az év során. Azt nem gondolom, hogy a 3D teljesen dominálni fogja a mozipiacot, de biztosan nagy részt fog kihasítani a piacból, egészen egyszerűen azért, mert bizonyos típusú filmek esetében, elsősorban a nagyon jól tud működni. A digitális technológia emellett lehetővé tesz alternatív projektek megvalósítását is, így sportesemények, koncertek élő közvetítését. Ezek a szolgáltatások soha nem válnak a fő profilunkká, de segítenek több ügyfél elérésében. A digitális technika ráadásul nagy lehetőséget jelent a kis filmgyártóknak is, hiszen digitálisan sokkal olcsóbb elkészíteni magát a filmet is. Éppen ezért a tervünk az, hogy két éven belül teljesen átáljunk a digitális technológiára az összes mozinkban.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.