2 °C Budapest

Lejtő: kevesebb élelmiszert vásárolunk

2009. június 4. 11:10

Kevesebb pénzt költöttek el a magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban.

Mindez a csökkenés a forgalom volumenére is igaz, hiszen kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az idei első negyedévben 2008 első három hónapjához képest - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Háztartáspanel felmérésének legfrissebb eredményeiből.

Az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek - pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor - esetében. A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség, hazánkon kívül számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket.

A GfK Hungária Háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A piac szűkülése a forgalom volumenére is igaz, a felmérésből származó adatok alapján elmondható, hogy 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában.

A KSH kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A GfK Hungária Háztartáspanel felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek - mint például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor - esetében. A feldolgozott élelmiszerekre 5,1 százalékkal kevesebb pénzt költöttünk 2009 első negyedévében, mint 2008 azonos időszakában.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség Magyarországon, számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket. A GfK nemzetközi Háztartáspanel felméréseiből kiderül, hogy 2009 első negyedévében Franciaország és Hollandia estében 2 százalék körüli visszaesés tapasztalható a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében, valamint Németország esetében is negatív a mérleg (-0,4%). Angliában, Spanyolországban és Oroszországban az 1 százalékos növekedési rátát nem haladja meg a forgalom volumenének alakulása.

Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A költségcsökkentés egy másik formája a diszkontokban történő vásárlás, illetve nagyobb hangsúlyt kapnak bevásárláskor az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő, a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékek is. Az említett tendenciák az elmúlt három hónap relációjában leginkább Angliában és Olaszországban erősödtek fel, de a tavalyi évhez képest ugyanúgy jelentősebbé váltak szinte az összes nyugat-európai országban.

"Magyarországon is megfigyelhető a "piac szerkezetváltása", viszont az évek óta húzódó gazdasági recesszió hatására hazánkban ez nem új-keletű jelenség. A tavalyi év végén kirobbanó hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Bár kétségtelenül hozzájárul a forgalom visszaeséséhez, a háztartások csökkenő költései mögött továbbra is elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll" -mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 08:04