"Hiába lenne Surányi György a miniszterelnök, a Miniszterelnöki Hivatal és a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium élén is MSZP-s politikusok, Kiss Péter, illetve Veres János állnának" - értesült az Index MSZP-s forrásokból. Laptársunk szerint a szocialista frakció ebben az esetben tudná támogatni Surányit. Az SZDSZ ugyanakkor korábban már világossá tette, egy szakértői kormányban nem szokás pártpolitikusokat szerepeltetni. Mi szólhat az MSZP-s politikusok mellett és ellenük? Egyre több olyan vélemény van, miszerint Veres kormánytagsága jó kompromisszum lehet.
A miniszterelnök tegnap megnevezte az MSZP elnöksége által is támogatott potenciális miniszterelnök jelölteket, akikről folyik már az egyeztetés a volt koalíciós partnerrel. Válságkezelő kormány alakulna, szakértői kormány, a jelenlegi kormány bázisán, illetve az MSZP-sek szándéka szerint annál kibővítettebb bázison. Egy évre. Felmerül a kérdés mit lehet egy év alatt tenni, mire elegendő ez az idő, mi kell ahhoz, hogy valódi intézkedések szülessenek? Célszerű-e, hogy egyes erős, és az elmúlt években nem rossz teljesítményt nyújtó politikusok kormánytagok maradjanak?
Érdemes a problémát, kihívást onnan megközelíteni, hogy a Gyurcsány kormányt valóban mi is válthatja? Szakértői kormány? A fogalom önmagában ellentmondásos és a mostani helyzetben kissé bizarr is lehetne. Azt az illúziót kelti, hogy a politikától, azaz (párt)érdekek harcától mentes, kizárólag valamely objektív igazságot követő és ennek szellemében cselekvő kormány. Lehetséges ez ma Magyarországon? Lehet ilyen mértékű összefogás a különböző oldalak között, illetve kaphat ekkora "autonómiát" az új kormány?
Szóval közelítsünk egy kicsit reális bázison. Azzal, hogy új kormány alakul a jelenlegi hatalmi elit bázisán, még nem változnak meg érdemben a játékszabályok. Bár némi erőátrendeződésről az MSZP-n belül hallani, a párt erős emberei esetleges szerepcserék, átrendeződések mellett is legalább rövid távon az erősek között maradnak, a lobbicsoportok tovább működnek. De a kényszer nagy úr, bizonyos intézkedéseket meg kellene tenni kormányzati szinten, meglátjuk, mennyire állja meg a helyét majd a közhely.
Gyurcsány Ferenc visszalépése korábban kifejezetten negatív bejelentésnek számított volna a pénz- és tőkepiacokon, vele ugyanis a külföldi befektetők egy jelentős része szerint az a karizmatikus politikus bukott volna el, aki képes pártbeli erejénél fogva is akár kemény kiigazító intézkedéseket elfogadtatni és megvalósítani. A várakozások ugyanakkor nem hoztak igazi eredményt. Kétségtelen siker a költségvetési hiány utóbbi években megtörtént jelentős lefaragása, és a deficit 3% köré csökkentése, ugyanakkor szerkezeti reformok nem történtek, az adórendszer továbbra sem támogatja megfelelően a magánszektort. A magas jövedelemelvonás minden érdemi kormánykritika egyik fókuszpontja a határain túlnyúló szociálpolitika mellett. Tehát a nagy lépések nem történtek meg, a válság viszont ideért.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az előrehozott választásokra nem elhanyagolható esély van, ugyanakkor most csak a jelenlegi hatalmi bázison alapuló új kormány alakításának egyes vonatkozásaival foglalkoznánk. Tehát Gyurcsány átadta a helyet, melyet a piacok és a közvélemény egyelőre jól (vagy nem rosszul) fogadnak. Kivárás van, még az új miniszterelnök személye sem biztos. A legesélyesebb jelölt Surányi György volt jegybankelnök, ugyanakkor nagy kérdés, az ő gyomra hogyan vesz be egy készen kapott programot, hol és milyen formában jelenhetnek meg a nemzetközi szaktekintélynek számító bankelnök elképzelései.
Az utóbbi napokban vált ismertté, hogy bizonyos szocialista körökben sem csak az osztogatásról mennek a beszélgetések, az index információi szerint a még Gyurcsány által év elején bejelentett és gyorsan felpuhuló válságkezelő intézkedések egy meglehetősen kemény csomagból kiemelt elemek voltak. Laptársunk információi szerint a Veres János vezette Pénzügyminisztériumban elkészült egy olyan csomag, mely jóval keményebb intézkedésekkel igyekezett volna a költségvetés helyzetét javítani, ugyanakkor MSZP-s és szélesebb kormányzati támogatottságot nem kapott. Bár a pénzügyminiszter lépései erősen vitathatóak, valamit mégis jelenthet, hogy ilyen programok alapvetően kidolgozásra kerültek. Más szocialista informátorunk is azt mondta nemrég még a kormányválság előtt, hogy "Veres nagyon jó, sokkal jobb mint, amilyen a külvilág képe róla, s igazából tudta mit kell csinálni, csak semmit nem ment keresztül. Olyan csomagot rakott le az asztalra, ami kőkemény kiadáscsökkentésselk párosult volna". A mostani pletykák szerint ezek továbbra is ott lapulnak az íróasztal fiókban, és az új miniszterelnök jelölt tanulmányozza őket, akár ez is lehet az alapja egy új válságkezelő kormányprogramnak. Veres személyét erősítheti, hogy szakmai berkekben annak ellenére, hogy regnáló pénzügyminiszter, nem rossz a megítélése, a Portfolio.hu által tartott pénzügyminiszter jelölt szavazáson , magasan megverte Bajnai Gordont, s alkalmasságát nagy vonalakban Békesi László és Chikán Attila szintjén ítéli meg a piac.
Ha sikerül új kormányt alakítani, mit jelenthet a pártpolitikusok részvétele, Kiss és Veres esetleges maradása, ahogyan annak lehetőségét az index is felveti. Önáltatás lenne azt gondolni, hogy pártsemleges szakértői kormány alakul, mely a már említett illuzórikus módon hozna intézkedéseket. Az új törvényekhez, lépésekhez elengedhetetlen a pártfrakciók támogatása, tehát a folyamatos egyeztetéseket, konzultációkat egyébként sem lehet kihagyni. A kormányfőnek, és a kormánynak lehetnek új ötletei, elképzelései, ugyanakkor arról az MSZP-s, SZDSZ-es vagy akár MDF-es érdekcsoportokat ugyanúgy meg kell győzni. Egy ilyen helyzetben nem feltétlenül jöhet rosszul, ha a kormányban olyan emberek is vannak, akik erős emberek egy pártszervezetben, és képesek hatásosan befolyásolni ezeket az érdekcsoportokat (nem kellene mindent előzetes ígéretekre alapozni). Nem vita tárgya, hogy az új kormányfőnek cselekvési szabadságot kell adni, egy bábkormány a magyar gazdaságpolitika hitelességét nem tudja visszaállítani. Ugyanakkor akár az új kormány stabilitását is segítheti, ha a miniszterelnök személyében történő szükséges változás mellett a lényeg a programban és annak megvalósításában lenne.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.