0 °C Budapest

Megszemélyesített küldemények: hogyan készülnek a számlaleveleink?

Pénzcentrum
2008. május 28. 09:38

Egy átlagos háztartás havonta legalább tíz megszemélyesített, vagyis a címzett személyéhez kapcsolódó információt is tartalmazó küldeményt kap különféle szolgáltatók és pénzintézetek számláihoz kapcsolódó nyomtatványok, alapítványi levelek vagy éppen reklámanyagok formájában. A vállalati, vállalkozói kör által megkapott ilyen jellegű küldemények száma a tapasztalatok szerint még ezt a mértéket is meghaladja. A megszemélyesített küldemények előállítása tehát meghatározó részét képezi a hazai nyomdai piacnak. A Díjbeszedő Holding alábbi összefoglalója az első hazai összegzés erről a speciális piaci szegmensről.

A piac szereplői

Évente közel 600 millió megszemélyesített küldemény készül Magyarországon, Ezek közel kétharmada szolgáltatói, pénzintézeti számlákhoz kapcsolódó nyomtatvány, amelyeket pénzintézetek, közüzemek, távközlési és műsorszolgáltató cégek, illetve alapítványok küldenek ügyfeleiknek. A küldemények mintegy 15 százalékát teszik ki az államigazgatási intézmények (okmányirodák, bíróságok, különféle hivatalok) által előállított, különféle ügyintézésekhez kapcsolódó küldemények. A fennmaradó mintegy 20 százalékos részt a direkt marketing cégek képviselik.

A megszemélyesített küldemények előállításának piaca - a speciális eszközigények és a kapacitások gazdaságos kihasználásának követelménye miatt - viszonylag koncentrált. Az államigazgatáshoz köthető mintegy 70-80 millió küldemény mellett különféle szolgáltatók 100-110 millió darab küldeménye is saját nyomdában készül el. A megszemélyesített küldemények fennmaradó kétharmadának előállításával azonban erre szakosodott, külső céget bíznak meg (outsourcing).


A nagyfokú piaci koncentrációt mutatja az is, hogy a külső megbízással nyomtatott mintegy 400 millió megszemélyesített küldemény 95 százalékát öt társaság állítja elő. Évi 110-120 millió küldemény előállításával a Díjbeszedő Holding Zrt. a piacnak közel 30 százalékát fedi le - ezzel piacvezető, a további jelentősebb szereplők közé a Xerox Magyarország Kft., a Drescher Magyarországi Kft., az Állami Nyomda Nyrt., valamint a Magyar Posta Zrt. Elektronikus Posta Központja tartoznak.

A Díjbeszedő piacvezető pozícióját részben természetes adottságainak kihasználásával, részben tudatos piacépítéssel érte el: a 90-es évek elején először csak a saját mérőleolvasási, számlázási és számlabemutatási tevékenységéhez szükséges megszemélyesített küldeményeket állította elő, mára már jelentős fejlesztések nyomán kialakult kapacitásának 96%-át külső partnerek felé értékesíti.

Miért éri meg kiszervezni?

Több oka is van, hogy a küldemények elkészítésével jobbára külső cégeket bíznak meg. Egyrészt a megrendelők nagy része időszakosan, számlalevelek esetében például többnyire havonta egyszer küld ügyfeleinek megszemélyesített küldeményt. Saját nyomdai kapacitást ilyen alacsony kihasználtság mellett ritkán érdemes kialakítani: a tapasztalatok szerint a kiszervezés még nagyobb szolgáltatók esetében is minimum 30-35 százalékos költségmegtakarítást eredményez.

Az outsourcing már viszonylag alacsony mennyiség mellett is gazdaságos lehet: az adott eset jellegétől függően már napi néhány ezer darab küldemény előállítása esetében is érdemes lehet igénybe venni.

A kiszervezés során az ügyfél ráadásul olyan új technológiákat is igénybe vehet, amelyek Magyarországon csak most kezdenek elterjedni. Ilyen a számlalevelekben is alkalmazható kiemelő szín, ami célzott marketingüzenetek elhelyezésének is kiváló eszköze lehet.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Adatbiztonsági kérdések

Az outsourcing ugyanakkor pótlólagos intézkedéseket is szükségessé tesz. A megszemélyesített küldemények kiszervezése ugyanis komoly adatvédelmi feladatok megoldását igényli a szolgáltatóktól. Az adatok jellegétől függően különféle biztonsági fokozatoknak kell megfelelni annak érdekében, hogy az ügyfelek személyes jellegű adataihoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá. Erre megfelelő megoldást kínál, hogy a szükséges kész adatállomány a megbízótól egy dedikált szerverre érkezik. Ily módon a nyomda nem is kezeli az adatokat, amelyeket a nyomtatványok előállítása után a megbízó előírása alapján őriz illetve semmisít meg.

Aktuális piaci tendenciák

A direkt marketing (DM) küldemények viszonylagosan alacsony, mintegy 20 százalékos aránya a magas postázási költségekkel magyarázható: miközben egy DM-anyag előállítása 12-20 forintba kerülhet, addig a kapcsolódó postaköltség közel 60 forint. Ezért a hirdetők a különböző marketinganyagokat sok esetben igyekeznek az ügyfeleknek küldött egyéb anyagokhoz (folyóiratokhoz, partnercégek esetében pedig egyre gyakrabban számlalevelekhez is) csatolni.

A külföldi tapasztalatok szerint ennél is jóval hatékonyabb a számlalevélen elhelyezett színes, vagy kiemelő színes reklám. Ez a megoldás a külön szóróanyaggal szemben több fontos előnnyel bír: egyrészt azonnal magára vonja a figyelmet, másrészt a megszemélyesítés miatt lehetőség van arra, hogy a különböző szempontok szerint szegmentált ügyfelek különböző, célzott reklámokat kapjanak. Akár lakóhely, akár életkor, vagy éppen a számlaforgalom alapján meg lehet határozni, hogy az adott információt csak a valóban a célcsoportba tartozó személyek kapják meg, jelentősen növelve ezzel az elérés hatékonyságát.

Az Internet terjedésével és a fogyasztók felhasználói szokásainak változásával a következő években várhatóan egyre nagyobb teret nyernek majd az elektronikusan kiállított és bemutatott számlák. A folyamat várhatóan a következő egy-két év során fog látványosan felgyorsulni, az azonban biztosnak látszik, hogy a megszemélyesített küldemények körében a következő néhány évben még továbbra is a számla és ügyféllevelek dominanciájával kell számolni.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 22. péntek
Cecília
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. november 22. 19:11