3 °C Budapest

Nem változott az euróárfolyam a TeleFoundnál

Pénzcentrum
2008. március 31. 15:22

A fogyasztók számára megtévesztően reklámozta 2007-ben az EzPhone Next telefonkártyákat a TeleFound Kft. A társaságot emiatt 100 ezer forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és egyben kötelezte, hogy határozatának kézhezvételétől számított 30 napon túl egyetlen fogyasztó számára se legyenek elérhetőek a megtévesztő reklámok.

A behívós (prepaid) telefonkártyák esetében a fogyasztó egy meghatározott összegért vásárol egy telefonkártyát, amely fizikailag egy bankkártyára vagy hitelkártyára hasonlít, s egy lekaparható réteget is tartalmaz. A telefonkártyán lévő összeg a szolgáltató által meghatározott díjszabás szerint beszélhető le. A prepaid telefonkártyák jellemzője, hogy azokkal a fogyasztó kötelezettség nélkül telefonálhat: nincs szükség sem készülék, sem pedig előfizetés megvásárlására. Ha a fogyasztó a megadott behívószámot (e számok egyikét) egy vezetékes előfizetői hozzáférési pontról vagy nyilvános telefonról hívja fel, egy kapcsolóközpont fogadja a hívást. A gépi operátor ezek után elkéri a kártya PIN-kódját, majd ellenőrzi, hogy a PIN-kódhoz tartozó kártya egyenlege nincs-e bármi okból korlátozva. Amennyiben a kártyán szereplő egyenleg alkalmassá teszi azt a használatra, a fogyasztó beütheti a hívni kívánt telefonszámot. Ezután a rendszer elkezdi felépíteni a kapcsolatot a két végpont között. A prepaid telefonkártyák piaca sokszereplős piac, amelyen számos vállalkozás van jelen (Magyar Telekom, EuroWeb, Micronet, PrivateTel, Global Reach, CallGate, Quality Tel, GTS Datanet, Digital Talk, Netring, e-Tel). A piac eladásainak körülbelül kétharmadát a Barangoló és a NeoPhone nevű kártyák, valamint a TeleFound különböző kártyái teszik ki, a többi versenytárs termékei a maradék egyharmad részesedésen osztoznak.

A GVH vizsgálata amiatt indult, mert a TeleFound Kft. 2007-ben egyes behívós telefonkártyáinak euróban és forintban meghatározott percdíját a Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2006. október 4-i euró középárfolyamára alapozva hirdette. A hirdetésekben kiemelten (egyes reklámok esetében nem a forint, hanem az eurocent percdíjakra helyezve a hangsúlyt) szerepeltette az egyes országokba irányuló hívásdíjakat, ugyanakkor igen apró betűmérettel, adott esetben a főszövegtől eltérő olvasási irányt kívánva közölte, hogy a feltüntetett eurocent percdíjak tájékoztató jellegűek és az MNB 2006. október 4-én meghirdetett 276,43 Ft/EUR középárfolyamon értendőek.

Az eljárás alá vont már önmagában azzal a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított, hogy a 2007. évben a 2006. október 4-i középárfolyamra alapította a fogyasztókat megcélzó tájékoztatásait, egy olyan középárfolyam alapján jelenítve meg az eurocent percdíjakat, amelyek a 2007. évben ténylegesen sohasem kerültek érvényesítésre, mivel a 2007. évben a középárfolyam lényegesen alacsonyabb volt, s ezáltal az egyes percdíjak eurocentben kifejezett értéke mindig magasabb volt, mint a reklámokban közölt összegek. Ha tehát egy fogyasztó a 2007. évben a kommunikációs eszközökön feltüntetett eurocent alapján végzett számításokat az általa kezdeményezett hívások árát illetően, akkor nem kapott reális képet a termékről, hiszen a kommunikációs eszközön olyan eurocent percdíjak lettek feltüntetve, amelyek az egész 2007. évben nem fordulhattak elő, azoknál csak magasabb eurocent percdíjak érvényesültek.

A GVH kiemeli, az általa alkalmazott díjakat, s ennek megfelelően az általa alkalmazott kommunikációs eszközöket is a 2007. évben többször módosító TeleFound Kft-nek módja lett volna olyan középárfolyamot figyelembe venni tájékoztatásai tartalmának meghatározáskor, amely reálisabb képet adott volna szolgáltatásáról. A társaság ezt elmulasztotta, ezzel megtévesztette a fogyasztókat. A jogsértés miatt a TeleFound Kft. százezer forint bírság megfizetésére köteles, ráadásul a GVH határozatának kézhezvételétől számítva 30 napon belül ki kell vonnia a piacról a jogsértő hirdetéseket.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-165/2007.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. november 21. csütörtök
Olivér
47. hét
November 21.
"Helló!" Világnap
November 21.
Halászati világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?