A Fidesz is kénytelen volt elismerni, hogy a reformokhoz pénz kell, ehhez pedig adóbevételek. A Széll Kálmán Alapítvány által szerda estére szervezett üzletember találkozón Orbán Viktor többek között egy ún. reformalap felállításának szükségességéről beszélt, melynek célja, hogy az öt nagy terület (közigazgatás-államigazgatás, egészségügy, oktatás, nyugdíj, adók) reformjának finanszírozási
hátterét biztosítsa. Egyelőre nem tudni, hogy az alapba mennyi pénz kerülne és pontosan hogyan. Első hallásra úgy tűnik, hogy a nagyobbik ellenzéki párt is elismeri, nincs itt az adócsökkentés ideje. A reformalap mellett azonban feltételezhetően sokan szívesen hallanának a konkrét reformelképzelésekről is.
500-1000 mrd Ft - homályos elképzelések
Reformalap megteremtését látná szükségesnek Orbán Viktor, a Fidesz elnöke. Pontos részletek az elképzelésről nincsenek, de amint Matolcsy György volt gazdasági miniszter a Világgazdaságnak nyilatkozva elmondta, kb. 500-1000 mrd Ft-nyi forrás állna innen rendelkezésre a 2-4 éves reformfolyamatok finanszírozására. Hogy pontosan mire menne a pénz, jelentene-e a most létező elvonásokon túl új terheket a jövedelemtulajdonosok felé, az nem tudható. A mi feltételezésünk (portfolio.hu) szerint igen.
Hogyan lesz pénz?
A reformalap ötlete egyértelműen közvetíti azt az üzenetet, hogy az átalakításokhoz pénz kell és azonnal. A reformok csak a gondolatok szárnyán nem tudnak elindulni, a változásokért a mostani helyzetben áldozatot kell hozni. Egyelőre nem tudható, hogy ez plusz adóemeléseket jelentene-e, vagy csak bizonyos létező adóbevételek átcsatornázását egy új kofferbe. Orbán Viktor arról beszél, hogy célzottan állapodjanak meg a nagy jövedelemtulajdonosokkal (lakosság, vállalatok) a források előteremtéséről. A megállapodások színtere a korábban már sokat emlegetett szakértői kormány mellett működő négy kerekasztal lenne, ahol a pártok és a társadalmi szervezetek képviselői vennének részt.
Matolcsy Orbán gondolatait úgy interpretálta, hogy az alapba az említett megegyezések alapján beszedett összegeken túl a költségvetés is áthelyezhetne meglévő bevételeket, kerülhetnek bele önkéntes adományok, külföldi felajánlások, az uniós források egy része. Az alap működését a szakértői kormány felügyelné egy társadalmi tanács segítségével.
Sok a kérdőjel
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A fenti elképzelések illetve a mögöttük levő érvelések egy része eléggé futurisztikus. Nehéz elképzelni, hogy önkéntes adományok érkezzenek érdemi méretekben a reformokhoz, de az uniós pénzek ilyen módon történő felhasználásával is számos gond lehet.
Mindenképpen érdemi lépésnek nevezhető az ellenzék részéről, hogy kommunikációjában az áldozatvállalás szükségessége is kezd megjelenni. Emellett azonban továbbra sem tudható, hogy mit gondolnak magukról a reformokról, milyen konkrét elképzelések vannak az egészségügy, az oktatás, az államigazgatás átalakításával kapcsolatosan. Nem lehet úgy érvelni, hogy túlburjánzó a közigazgatás, de ha 50 embert elküldenek, akkor hisztérikus tiltakozás hallható a Fidesz részéről. Hogy a gázárak emelése eredendő bűn a világpiaci árszint megduplázódása estén.
A mostani reformalappal kapcsolatosan jogos félelem lehet, hogy megfelelő intézményi háttér és garanciák nélkül a korrupció melegágyává is válhat. Feltételezhető, hogy akik bármilyen hozzájárulást tesznek hozzá, azok a másik oldalon bizonyos fokú követelésekkel is előállnak majd. Ez a fajta differenciálás sok mindent megnehezíthet.
Az állami bevételek között most is léteznek megpántlikázott bevételek - ilyen pl. az innovációs járulék, egyes környezetvédelmi adók -, de ezek nagyságrendjükben egy ilyen mértékű projekttől lényegesen elmaradnak. A reformok nagyon bonyolult folyamatok, feltehetően igen nehéz pl. az egészségügyben elkülöníteni azt, hogy milyen pénzek szolgálják közvetlenül a reformot, illetve milyen kiadások kapcsolódnak máshoz. Csak ebben az esetben egy több mint évi 1,200 mrd Ft-os tételről beszélünk. Ugyanígy nehéz a helyzet a közigazgatásban, a nyugdíjaknál és így tovább.
A bedobott ötlet tehát megítélésünk szerint önmagában kevéssé értékelhető, a nagyobbik ellenzéki párt elképzeléseiről továbbra is keveset árul el. A napokban egyre többet lehetett hallani arról, hogy a Fidesz alternatív gazdasági programon dolgozik, ugyanakkor konkrétumok egyelőre nincsenek. A szakértői kormány ötletét a reformalappal egyelőre kevésnek tartjuk. Kétségtelen, hogy az elmúlt éveket illetően a jelenlegi kormánypárt felelőssége lényegesen nagyobb, de ha a Fidesz értelmes alternatívát kíván nyújtani, akkor megfelelően strukturált, a realitásokat figyelembe vevő programot kell kidolgozni. A jövő iránt érzett felelősség ebben fejeződhet ki igazán.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.