A Tesco volt tavaly a legnagyobb forgalmú kiskereskedelmi vállalkozás Magyarországon. Az 57 hipermarketet, 9 szupermarketet és 23 S-Market áruházat működtető társaság az újság becslése szerint 470 milliárd forintos forgalmat ért el. A második helyen a Metro, a Spar, az Interspar, valamint a Kaiser's üzleteket ellátó Metspa beszerzési társulás végzett 455,7 milliárd forintos forgalommal. A bronzérem az egykori áfész boltokat működtető Coop-Hungary lett, amely 2005-ben összesen 375 milliárd forint értékben adott el különféle árucikkeket - írja a Népszabadság.
Az idei kiskereskedelmi toplistának több érdekessége is van. A legmeglepőbb talán, hogy a 2004-es első helyezett, az akkor 495 milliárd forintos forgalomról számot adó CBA egyáltalán nem szerepel az összeállításban. Ennek oka, hogy a magyar tulajdonban álló társaság nem kívánt szerepelni a listán. Hasonló meglepetéssel szolgálhat, hogy a 2004 év végén piacra lépő diszkontlánc, a Lild már itteni működésének első esztendejében csaknem beverekedte magát az első tíz legnagyobb forgalmú cég közé. Tavalyi valamivel 50 milliárd forint feletti forgalma a 11. helyhez volt elegendő. Ez a teljesítmény különösképpen akkor figyelemre méltó, ha tekintetbe vesszük, hogy a Lidl 2005-ben "csak" 51 bolttal működött. Hasonlóan jó teljesítményre volt képes az Auchan is. A francia hipermarketlánc mindössze tíz üzletében 186 milliárdos árbevételt hozott össze, így 2004-es hetedik helyezésén egyet javítva tavaly már hatodik volt.
Az első három helyezett kivétel nélkül bővíteni tudta forgalmát. Valószínűleg boltnyitásainak köszönhetően 13 százalékos bővüléssel nagyot ugrott előre a Tesco, de a hazai kézben lévő Reál is két számjegyű, 17 százalékos forgalomnövekedést produkált. Ám nem mindenhol sikerült megismételni a 2004-es eredményeket. Ha kis mértékben is, de csökkent a forgalma a nemrégiben tulajdonosváltáson átesett Interfructnak valamint a Cora, a Match és a Profi üzletek közös beszerzési társaságának a Proverának. (Igaz utóbbi forgalmát csak becsülték.)
Sem a Tesco, sem a Lidl jó szereplése nem meglepő. Az AC Nielsen piackutató cég ugyanis kimutatta: a magyar vevők egyre inkább a modern, viszonylag nagy alapterületű üzletekben költik a pénzüket. A Tescohoz hasonló cégek által működtetett hipermarketek tavaly például már a napicikk- forgalom 31 százalékát tudhatták magukénak. Rákapcsoltak a diszkontok is, az ő piaci részesedésük 2005-ben elérte a 15 százalékot.
A vevők elsősorban a kis alapterületű, 50 négyzetméteresnél is kisebb boltoktól pártoltak el, amelyek forgalom alapján elért piaci részesedése öt év alatt tíz százalékkal csökkent. Csak azok a kis üzletek tudták állni a versenyt, amelyek valamelyik hazai lánchoz (CBA, Coop, Reál) csatlakoztak.
A hazai kiskereskedelem szerkezetének átalakulása a következő években sem áll le - állítja Szalóky Tóth Judit, az AC Nielsen igazgatója. Szerinte a nemzetközi tapasztalatok szerint a hipermarketek tovább fogják növelni részesedésüket, de a bővülés lassabb lesz az eddig megszokottnál. Igazi áttörésre lehet számítani viszont a szűk kínálattal, de rendkívül alacsony árakkal dolgozó diszkontboltok esetében, mert ezek a vállalkozások tovább fognak terjeszkedni Magyarországon.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Még könnyebb lesz a lakástakarékok felhasználása: te mit vennél belőle?
A lakástakarék megtakarítás lényegében bármilyen lakáscélra felhasználható.
-
Te mire költenéd a lakástakarékpénztári megtakarításodat?
A lakástakarék típusú öngondoskodás a piaci változások közepette is képes biztonságot adni.
-
20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl (x)
Közel 3,5 millió magyar elsőszámú választása, ha élelmiszerről van szó.